Máris a hibákat keresték az utasok az új metrón

forgalomba állt az első Alstom-szerelvény a 2-es metró vonalán, az új szerelvény egy ma használatos, szovjet gyártmányú szerelvény mellett
Vágólapra másolva!
Többen a kapaszkodókat hiányolják, néhányan felhangosítanák a berregést az ajtó záródásánál, és van, aki az új metró színével elégedetlen. Péntek délelőtt 11 óra 8 perckor elindult az új Alstom metró az Örs vezér teréről, ahol utasok százai tolakodtak, hogy felférjenek a járműre. A főpolgármester szerint ezzel véget ért a retrokorszak a fővárosi metrók világában.
Vágólapra másolva!

Izgatottan várta péntek délelőtt több száz ember az Örs vezér téri metróállomáson, hogy végre 11 óra 8 perc legyen. Ekkor gördült ki ugyanis a végállomásról az első Alstom metrókocsi, amelyre már az utasok is felszállhattak. "Ez olyan, mint amikor kicseréljük a régi lerobbant mosógépet, az első mosásnál is mindenkinek ott kell lennie" - indokolta egy középkorú hölgy, miért tolakszik a peron elején.

A peronon ide-oda cikázó Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója láthatóan elégedett volt azzal, hogy ennyien kíváncsiak az új metrókocsi első igazi útjára. Azt, hogy miért éppen 11 óra 8 perckor indul a szerelvény, az [origo]-nak az épp aktuális menetrenddel indokolta, és megnyugtatott, hogy "nincs semmilyen számmisztikai jelentősége".

Nézze meg, mit szóltak az utasok az új metróhoz!

Már nem kell szégyenkeznünk

"Véget ér a retrokorszak a főváros földalattijaiban" - jelentette ki szokatlan felszabadultsággal Tarlós István főpolgármester a háta mögött fehéren csillogó új szerelvényre mutatva. Igaz, a kijelentés előtt két perccel Demjén Rózsi slágeréből idézett - "a vonat nem vár, a sorompó áll" -, kissé retrohangulatot adva a rendezvénynek.

A régi szovjet szerelvényekről a főpolgármester lesajnálóan azt mondta, "egy elmúlt kor relikviái voltak", az állandó műszaki ellenőrzés mellett is napi szinten álltak le, nemegyszer kigyulladtak, füstöltek, "veszélyesen elavultak voltak". (Egy szakszervezeti vezető később azért jelezte, hogy a lecserélt régi járművekkel még "forgalmi tartalékként számolnak".) Az új kocsik viszont Tarlós szerint egy új kor járművei, "új szellemiséget tükröznek, amelyekért már nem kell szégyenkeznünk".

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kattintson a képre a galériáért!

Tarlós ezután előre elnézést kért az esetleges hibákért. Szerinte ugyanis az első napokban előfordulhatnak apróbb meghibásodások, "nem bizonyos, de lehetséges". Hozzátette ugyanakkor, hogy ezek a hibák hasznos információval is szolgálhatnak a BKV-nak az üzemeltetéshez.

Már a Pillangó utcánál találtak hibát

Tizenegy órakor megnyitották a peront az izgatott utasok előtt, "Tarlós István főpolgármester meghívja önöket az Alstom-szerelvény első útjára" - zengett az állomáson Szalóczy Pál rádióbemondó hangja. Korábban a régi szerelvényeken Szalóczy Pál hangjára záródtak az ajtók, és ő mondja majd be az állomások nevét az új szerelvényeken is, miután a BKK illetékesei nemrég a Facebookon ráakadtak a munkát kereső bemondóra.

Az utasok közül a legtöbben jól felmérték, hogy 209-nél többen akarnak felszállni. Márpedig csak ennyi ülőhely van az egy légterű szerelvényen az 1023 állóhely mellett. Az utasok többsége így minden budapesti közlekedésben szerzett rutinját beleadva igyekezett helyet találni magának a metrón.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kattintson a képre a galériáért!

Pontosan 11 óra 8 perckor elindult a metró, de nem volt ámuldozás, kiabálás, nem volt taps, a legkritikusabbak már a Pillangó utcánál, a következő megállónál ráakadtak néhány hibára. "Nincs lelógó kapaszkodó középen, ott elesik az ember, mert nem éri fel a rudat" - mondta egy alacsonyabb nő ülve. Egy fiatalabb fiú pedig a kocsikat összekötő csuklónál a hangos nyikorgásra hívta fel az újságírók figyelmét. Egy másik fiú a szerelvény színével volt elégedetlen, szerinte a fehéren jobban látszik majd a piszok.

Mindannyian a történelem részesei

A legtöbben elismerték persze, hogy szebb, csendesebb, tágasabb, "a légkondi miatt lehet levegő kapni", és egyszerűen jobb érzés az új szerelvényeken utazni. Néhányan azonban hozzátették, milyen apróbb hiányosságokat lehet pótolni: két vak fiú például felhangosítaná az utasokat tájékoztató szöveget, és hangosabbra állítaná a berregést az ajtók záródásánál.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kattintson a képre a galériáért!

Több olyan utassal is beszéltünk, aki vidékről csak azért jött Budapestre, hogy metrózzon, és olyan iskolás fiúkkal is találkoztunk, akik a lyukasórájukat áldozták fel. "Mi nem a suli előtt dohányzunk, hanem metrózunk egy jót" - mondta az egyik fiú nevetve. Azok, akik elsőként utazhattak az új szerelvényekkel, nem szűkölködtek a nagy szavakkal: "mindannyian a történelem részesei vagyunk" - mondta egy fiatalabb fiú átszellemülten. Amikor az első metró visszaérkezett az Örs vezér teréhez, egy középkorú nő kijelentette, hogy "kiválasztottnak érezzük magunkat". A fehér metró pedig közben elindult a második útjára.