Eldobják álruhájukat az ellenőrök

BKV, BKV-ellenőrök és közterület-felügyelők,
Vágólapra másolva!
Nem sunnyognak tovább hétköznapi utasnak öltözve a budapesti ellenőrök, és valóban létezik számukra előírt büntetési fejkvóta, de ilyen eddig is volt, ráadásul a főellenőr szerint nem is betarthatatlan. Többet szondázzák a városszéli járatokat, és próbálják személyesen is ösztönözni az ellenőröket. Ugyan május óta elvileg jobban védik a BKV-t a bliccelőktől, az [origo]-nak nem egészen ez a tapasztalata.
Vágólapra másolva!

Egy hétvégén nyilvánosságra került BKV-s belső dokumentumban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyik vezetője szorgosabb bírságolásra buzdította a társaság jegyellenőreit. Az ellenőröknek szóló felhívás a Blikk szerint arra figyelmeztetett, hogy évente legalább 1000 elkapott bliccelőt várnak mindenkitől, mivel az idén visszaesett a pótdíj-eljárások száma. A BKK pedig úgy próbálja szorgosabb munkára kapacitálni az ellenőreit, hogy minden megfogott bliccelő után extra jutalékot, 250-500 forintot ad az ellenőröknek.

A felhívást sok újság úgy tálalta, mintha ezzel elkövetkezne a keménykedő ellenőrök új korszaka. Az [origo]-nak nyilatkozó illetékes szerint azonban nem erről van szó. Valójában - a közlekedési társaság állítása szerint - már májusban átszervezték a jegyellenőrzés rendszerét, és azóta ez némi eredményt is hozott. Az 1000 bliccelő megcsípéséről szóló előírás pedig nem újdonság, ekkora hatékonyságot már évek óta elvárnak az ellenőröktől.

Forrás: MTI/Máthé Zoltán
A BKK szerint nem a pótdíjra mennek, a bérletvásárlást ösztönzik

Évi ezer büntetés nem olyan sok

"A jegyellenőrség tipikusan olyan munkakör, amelyben benne kell lennie egy irányszámnak" - magyarázta Tóth Sándor, a BKK jegy- és bérlet-ellenőrzési szakterületi vezetője. Ilyen motiválás nélkül szerinte nehéz lenne valódi munkára kapacitálni őket, sokan talán csak utazgatnának. De a főellenőr szerint az is félreértés, hogy kirúgják az alulteljesítő ellenőröket, mert "az irányszám nem a szerződésükben, hanem a munkaköri leírásukban van benne: nyilván ez egy elvárás, de ezért még senkit nem rúgtak ki... Évi 260 munkanappal számolva ráadásul az 1000 megindított pótdíjazási eljárás egyáltalán nem sok, egy teljes műszakban dolgozó ellenőrnek elég napi négy bliccelőt megcsípnie a 8 órás műszakjában."

Azt ugyanakkor Tóth is elismerte, hogy az irányszámtól jelenleg elmaradnak: "Jelenleg havonta több mint 20 ezer pótdíjazási eljárás indul, ezt 380 jegyellenőr és a HÉV-eken dolgozó 60 kalauz indítja." A BKK szerint azonban mégis van egyfajta javulás: múlt pénteki közleményük szerint ugyan tavalyhoz képest több mint 30 ezerrel csökkent a megcsípett bliccelők száma, de május-júliusban így is 2 százalékkal több bérletet és jegyet adtak el. Bár ez nem tűnik nagy ugrásnak, Tóth szerint a belőle származó bevétel nem kevés, a növekedés pedig reményeik szerint egy folyamat kezdete.

Könnyű lerázni őket

Hogy hol vesztették el fél év alatt azt a 30 ezer megcsípett bliccelőt, az a főellenőrnek is fejtörést okoz. Szerinte talán ennyivel többen tértek át a bérletvásárlásra. Az [origo]-nak nyilatkozó bliccelőknek és az ellenőrökkel elvétve összetalálkozó kollégáknak azonban egészen más a tapasztalatuk: Budapesten sokan a lusta, figyelmetlen, könnyen kicselezhető vagy épp engedékeny ellenőröknek tulajdonítják a hatékonyság hiányát.

Egy bliccelő kollégát például pár éve úgy fogtak meg a hatos villamoson, hogy mindössze egy megállóra szállt fel, ő az ellenőr kezébe nyomott egy tízezrest a büntetésre, de az, vagy lustaságból, vagy kedvességből, nem könyvelte el a lógást, és a következő megállóban visszaadta a bankjegyet, további szép napot kívánva. Egy másik egykor következetesen bliccelő utas azt mondta, hogy a határozottság és magabiztosság tökéletes fegyver az ellenőrök ellen: "Mosolyogva köszönök nekik a metrókijáratnál a sorfal előtt, és soha nem kérik el a jegyem."

Forrás: MTI/Máthé Zoltán
Hetven közterület-felügyelő járja a várost az ellenőrökkel

Sokan a farzsebükben hordott egyetlen szűz jeggyel várják a villamosra nagy ritkán felszálló ellenőröket, és mivel még a megállóban ki tudják szúrni őket, "veszély esetén" még a lebukás előtt lyukasztanak. A metróbejáratnál számtalan bliccelő mondta az [origo]-nak, hogy rendszeresen használt jegyet lyukaszt újra, és egy jeggyel akár tízszer is átmegy az őrök között. "Rá se bagóznak, hogy lyukasztottad-e már korábban a jegyet vagy sem, csak látványosan kell csinálni, odaállsz a kezelőszerkezethez, és nagy mozdulatokkal bedugod a gépbe". Más lejárt bérletet felmutatva lépdel át könnyedén az őrök sorfalán: "A januári bérlet felvillantásával egész évben be tudok menni a metró területére, mert ezek a droidok arra is alkalmatlanok, hogy megnézzék, érvényes-e a bérletem" - mondta egyikük.

"A fogaskerekűn is mindig nyüzsögnek az ellenőrök, de soha senkit nem néznek meg, senkinek nem kérik el a jegyét, csak a bringásokat piszkálják" - mondta egy másik utas. A rutinosabb bliccelők szerint pedig az éjszakai buszokat elárasztó biztonsági őrök is teljesen haszontalanok: egyikük azt mesélte, hogy egyszer 10 sárgamellényes között utazott végig a fél Nagykörúton, de egyik sem kért tőle jegyet. Egy másik éjszakai utazó rendszeresen megveszi a jegyet az őröktől, de sosem lyukasztja ki, és így másodszor is fel tudja használni.

Sok bliccelő azonban leginkább abban talál lelki nyugalmat, hogy az általa használt vonalakon még sosem találkozott ellenőrrel. "Budán úgy általában nincsenek ellenőrök, a Normafa-Rózsadomb-Hegyvidék részeken pedig szerintem még sosem jártak" - mondta egy bliccelő, az [origo] rendszeresen BKV-zó kollégái közül sokan pedig hónapok óta nem találkoztak ellenőrrel a fő tömegközlekedési útvonalakon sem.

Kék szalagosok, zöld szalagosok

Felületes szemlélő számára aranyszabálynak tűnhet, hogy a metróban és az éjszakai járatokon mindig van ellenőr, a többi járaton viszont szinte soha. Pedig ezeket az állandóan ott ácsorgó egyenruhásokat nem szabad egy kalap alá venni valódi ellenőrökkel, hiszem ők a BKK két külön szervezeti egységét képviselik. A valódi ellenőrök - Tóth Sándor beosztottai - kék karszalagot viselnek, és nyolcórás műszakban járják a különböző járműveket. A metrók kijáratánál és az éjszakai buszokon strázsáló, zöld karszalagos őrök ellenben nem is a BKK alkalmazottai, egy szerződött biztonsági cég, a DDTH Kft. órabérben alkalmazott munkásai. Nekik nincs is joguk büntetést kiszabni, nem írhatnak csekket, csupán annyi dolguk van, hogy jegy nélkül ne engedjék át az embereket.

Forrás: MTI/Kollányi Péter
A zöld karszalagos nem büntethet

A bliccelőkre vadászó kék karszalagos ellenőrök egészen más társaság: őket Tóth Sándor szerint háromhetes felkészítő tanfolyamon képezik ki, szükség esetén stressz- és konfliktuskezelő tréningekre is járnak, a BKK szerint pedig motivációs tréningeken is részt vesznek. "Szokták mondani, hogy ez egy kényszerpálya, olyanok csapnak fel ellenőrnek, akiknek nincs más választásuk. A valóságban azonban a munkatársaink mintegy 60 százaléka stabilan, évek óta itt dolgozik, van, aki több mint 10 éve ellenőr" - mondta Tóth.

A szakterületi vezető szerint az ellenőrök munkáját rendszeresen ellenőrzik is: a csoportvezetők és főellenőrök az intézkedési kultúrát tesztelik, de néha külső céget is megbíznak próbablicceléssel. Ha valaki ellen kifogás merül fel, annak a problémától függő következményei vannak. Tóth szerint az ellenőrzés a külsős biztonsági őrökre is vonatkozik, és ha a megbízott biztonsági cég nem végez megfelelő munkát, kötbért fizettetnek vele. Ilyen már többször előfordult, amikor a BKK tesztemberei is úgy tapasztalták, hogy a biztonsági őrök ügyet sem vetnek a jegy nélkül utazókra - mondta.

Kilépnek az álruhából

Bár az 1000 bliccelő elkapásáról szóló elvárás nem újdonság, Tóth Sándor szerint van megújulás a BKK ellenőrei között. Amikor a jegyellenőrzést májusban átvette a BKK, nagy felülvizsgálatot tartottak, és átalakításokat, racionalizálást hajtottak végre a munkarendben, a reformok óta pedig sokkal nagyobb területet fednek le. Eddig valóban voltak olyan járatok, ahol soha nem fordult meg ellenőr, de a szakterületi vezető szerint nyár eleje óta ez a múlté. Ma már nem a központi telephelyekről indulnak munkába az ellenőrök, hanem a peremkerületek csomópontjaiból, és már munkába menet megszűrik a reggeli csúcsforgalmat.

Május óta a BKK illetékese szerint folyamatosabb, érzékelhetőbb az ellenőrzés, a fővonalakon kisebb erővel vannak jelen, de nincs olyan félreeső járat, amelyen néhány naponta, hetente ne tartanának ellenőrzést. Ezeken a vonalakon a tapasztalat szerint sokkal nagyobb is a bliccelők aránya, hiszen az emberek elszoktak az ellenőrzéstől. A BKK ezért az új rendszertől azt reméli, hogy sok embert visszaterel a bérletvásárlók közösségébe.

A hatékonyabb munkához persze több emberre lenne szükség, de egyelőre csak a 400 fős keretszámuk feltöltésén dolgoznak: általában ennyi ellenőr dolgozik Budapesten, de most csak 380-an vannak a nyugdíjazások, felmondások miatt. Tóth szerint azonban várhatóan tovább szélesítik az együttműködést a közterület-felügyelőkkel is, és így még hatékonyabbá válnak, hiszen a közterületesektől a bliccelő nem tagadhatja meg a személyes adatai bemutatását.

Eddig az ellenőrök általában a meglepetés erejére játszottak, civil ruhában szálltak fel a járművekre, és csak fenn vették fel a karszalagot. Egyenruhás közterületesekkel ugyan erre nincs mód, de Tóth Sándor szerint ez nem is baj. "Mi nem akarunk rejtőzködni. Nem a pótdíj beszedése a célunk, hanem hogy az emberek bérletet váltsanak" - mondta. A vezető szerint már tervezik, hogy a BKK-ellenőrök új, egységes egyenruhát kapnak, amiben mindenki felismeri őket. "Lássák csak az egyenruhát, és tudatosodjon mindenkiben, hogy jegyet kell venni" - mondta Tóth.

Hosszú távon azonban a szakterületi vezető szerint is csak az elektronikus jegyrendszer, a mágneskártyák és belépőkapuk bevezetésével lehet teljesen kiszűrni a bliccelőket. Azt a BKK is elismeri, hogy a pótdíjakat, csekkeket nagyon nehezen szedi be a megbüntetett bliccelőktől, jelenleg is 37 milliárd forint felhalmozódott követelésük van, amiből kevesebb mint 1 milliárdot tudnak behajtani évente. Az ellenőröknek pedig napi konfliktust okoz a bliccelőkkel való küzdelem, ami Tóth szerint sokakat megvisel, hiszen az utasok gyakran kiszámíthatatlanul reagálnak. "Tavaly ősz óta megnőtt az utasok által elkövetett támadások száma, ami nyilván a társadalmi és gazdasági helyzetnek is betudható" - mondta. "Ezen pedig csak egy dolog segíthet: az elektronikus jegyrendszer, amelyet mindenképp bevezetünk. A gépekkel az utas sem tud vitatkozni."

Mennyit keres egy ellenőr?

Tóth Sándor, a BKK ellenőreinek vezetője szerint jelenleg 380 ellenőr és 60 HÉV-kalauz dolgozik a BKK-nak, ők három műszakos munkarendben, délelőtt és délután, illetve néha éjszaka is 8-8 órás műszakokban váltják egymást. Az ellenőrök fizetése alapbérből és a kiszabott pótdíjak után járó jutalékból áll. Az alapdíjuk összege változó, itt nagy a szórás, mivel a több mint 10 éve dolgozó, rutinos ellenőrök többet keresnek, mint az újoncok. Tóth szerint átlagosan bruttó 160 ezer forint jut nekik, de ebben már benne vannak azok a jutalékok, amiket a kiszabott büntetések után kapnak. Helyszínen beszedett pótdíjak után 500 forint, kiállított pótdíjcsekkek után 250 forint jár az ellenőrnek. A külső biztonsági cég alkalmazásában álló biztonsági őrök viszont nem havi fixet, hanem órabért kapnak: a BKV honlapján elérhető szerződéslista szerint a BKK 910 forint + áfa óradíjat fizet értük fejenként.