Már tervezik a 3-as metró hibáinak javítását

Vágólapra másolva!
Intézkedési tervet készített a 3-as metró meghibásodásaival összefüggésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV az elektromos berendezések felülvizsgálatával megbízott TÜV Rheinland Csoport ajánlásai nyomán. Az utóbbi társaság rendkívül komoly hibákat talált a jelenleg is futó, szovjet gyártmányú metrószerelvények fontos alkatrészeiben.
Vágólapra másolva!

A közlekedési társaságok közös közleménye szerint a terv megvalósításáról szeptemberben döntött a BKV igazgatósága, a végrehajtás folyamatban van az öreg szerelvények biztonságos üzemeltetése érdekében. Hozzátették, hogy a jelentés alapján pontosították a "nagyon kis valószínűségű, de esetleges rendkívüli eseményekhez vezető meghibásodások" beazonosítását, a forgalomba adott járművek csak alapos átvizsgálást követően vehetnek részt a személyszállításban.

A metrószerelvények meghibásodásai miatt Tarlós István főpolgármester és a BKK az idén májusban rendelt el átfogó vizsgálatot. A járművek és a karbantartás műszaki auditálását a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem végezte, a vizsgálati megállapításokat a BKV megfogadta - olvasható a közleményben, amely arra is kitért, hogy az egyetemek új minősítési rendszert és szigorúbb ellenőrzési, üzemeltetési protokollokat dolgoztak ki a harminc év feletti szerelvényekre.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A 3-as metró egyik szerelvénye javítás alatt


Füstölések miatt indult vizsgálat

Ezt követően a BKV a német TÜV Rheinland-csoport bevonásával vizsgáltatta felül a 3-as vonalon közlekedő összes metrószerelvény-típus elektromos berendezését, hogy a füstöléseket, esetleges tűzeseteket megelőzzék. A vizsgálat megállapításai nyomán készült az intézkedési terv, a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak - írta a két társaság.

A TÜV teljes vizsgálati anyagát október 26-án tárgyalja a BKV igazgatósága, az intézkedési terv első tapasztalataival együtt. Jelezték azt is, hogy idén - a szűkös pénzügyi mozgástér ellenére - több mint 500 millió forintot fordítanak a 3-as metró infrastrukturális állapotának javítására.

Hatszáz méter hosszan vágánycserét végeztek a legkritikusabb szakaszokon, jövőre pedig további 35 kilométeren kell cserélni a síneket.

Semmit sem tett a főváros a megelőzés érdekében

Tájékoztatása szerint a BKV fokozta a tűzvédelmet az érintett vonalon: tavaly fejlesztéseket végeztek a szerelvényeken, automatikus tűzérzékelő, jelző- és oltórendszert építettek ki, továbbá nagyobb teljesítményű oltóhálózatot alakítottak ki az állomásokon. A közlemény arra is kitért, hogy a főváros vezetése 2010-ig semmilyen érdemi előkészületet nem tett a 3-as metró felújítása érdekében. A fővárosi közgyűlés tavaly januárban döntött csak az előkészületek megkezdéséről. Megjegyezték, hogy az elmaradt beruházások óriási nagyságrendűek, az átfogó rekonstrukciót legkésőbb 2003-2006 körül meg kellett volna kezdeni.

A hétfőn az Index birtokába került TÜV-dokumentum kiemeli, hogy a kocsikban vizsgált 34-féle alkatrészből 11 katasztrofális minősítést kapott. Az idesorolt akkumulátorok, kapcsolók, diódák hibája akár több áldozatot követelő, halálos kimenetelű balesetekkel, és több sérüléssel, illetve a környezetre nézve nagyfokú károkozással járhat a cég besorolása szerint. A TÜV 16 esetben azonnali alkatrészjavítást, vagy cserét javasolt a leadott dokumentumokban, ezek költsége százmilliós nagyságrendű. A cég felhívta a figyelmet arra is, hogy egy tűz több kedvezőtlen körülménnyel együtt tömegkatasztrófához vezethet, ha a szerelvény az alagútban ragad két állomás között.