Leszavazták Tarlóst a fővárosi fideszesek

Vágólapra másolva!
Hosszas vita után a Fővárosi Közgyűlés támogatta az új buszok üzemeltetésére kiírt fővárosi busztendert, de Tarlós István nem nyomott gombot a szavazáson. Az ülés előtt a fővárosi Fidesz-frakció másfél órán keresztül egyeztetett a főpolgármesterrel a busztenderről, amelyre Tarlós szerint nincs fedezete a Budapesti Közlekedési Központnak. A fideszesek végül megszavazták a javaslatot, Tarlós István pedig válaszul megnyirbálta György István főpolgármester-helyettes hatásköreit, és gyakorlatilag elvette tőle a Budapeszi Közlekedési Központ felügyeletét.
Vágólapra másolva!

Másfél órás késéssel kezdődött a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése hétfőn, mivel a fideszes képviselők még délelőtt is hosszan egyeztettek a főpolgármesterrel a fővárosi busztenderről Tarlós István irodájában. A Fidesz-frakció és Tarlós István között azért alakult ki a vita, mert a főpolgármester szerint nincs pénz arra, hogy sokmilliárdos többletköltséggel magánkézbe adják a fővárosi buszok üzemeltetését. A fideszesek viszont úgy látják, a roncsok már nem bírják a strapát, és hosszabb távon olcsóbbak az új buszok, mint az állandó szervizelés. (A fővárosi Fidesz-frakció és Tarlós István korábbi vitájáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.)

A rendkívüli közgyűlés előtt Tarlós kijelentette, hogy jelen formájában elég nehezen tudja elképzelni az új buszok megérkezését a tender alapján, ezért más utat kell választani. Szerinte nem lehetséges, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a tervezhető költségeken felül többletköltséget vállaljon akkor, amikor a főváros jövő évi költségvetése "sem látszik biztosítottnak". György István főpolgármester-helyettes a majdnem kétórás vitában erre megjegyezte, hogy nem - a korábban Tarlós által emlegetett - 3 és fél milliárddal, hanem csupán 900 millióval kerül többe az új buszokról szóló pályázat, mint a régiek amortizáció nélküli üzemeltetése. De mivel a 18 év átlagéletkorú buszokra biztosan költeni kellene jövőre is, így megéri anyagilag is az üzemeltetés kiszervezése.

Tarlós helyettese, Szeneczey Balázs olyan előterjesztést nyújtott be, amely kimondta, hogy szükséges a buszpark cseréje, az eredményhirdetés az igazgatóságok hatáskörébe tartozik, de többletforrásokat a főváros nem tud garantálni. Ehhez az előterjesztéshez nyújtott be módosító indítványt a Fidesz, amely kihúzta azt a részt, hogy a közgyűlés nem garantálja a többletforrást. Ehelyett az került a javaslatba, hogy a közgyűlés korábban már "jogot adott a BKK-nak éven túli kötelezettségvállalásokra a befolyó díjbevételek mértékében", vagyis gyakorlatilag a BKK felelőssége, hogy biztosítsa a fedezetet a buszpályázat költségeire. A BKK és a főváros közötti szolgáltatási szerződés szerint a cég a menetdíjbevétel terhére (nagyjából évi 50 milliárd forint) vállalhat saját hatáskörben kötelezettséget.

Végül ezt a módosított változatot fogadták el a képviselők 18 igen és 13 nem szavazattal, Tarlós István nem szavazta meg a fideszes módosítót. A döntés azt jelenti, hogy a Videoton tulajdonában lévő VT-Transman 150 új Mercedes Citaro busszal alvállalkozásba vehet több buszvonalat.

Tarlós elvette György Istvántól a BKK felügyeletét

"Azért nem szavaztam meg a Fideszes javaslatot, mert jelen pillanatban sem a főváros, sem a BKV jövő évi fianszírozást nem látom garantáltnak" - indokolta a közgyűlés után Tarlós István, miért nem nyomott gombot. A kérdésre, hogy lehet-e tarifaemelés jövőre a busztender esetleges többletköltségei miatt, Tarlós azt válaszolta: "ilyen szándékunk nincs, de nem lehet kizárni a tarifaemelést". Azt mondta, a kormány még mindig nem döntött arról, hogy mivel helyettesítheti a főváros a leszavazott dugódíjat, ezért nem látni még a jövő évi költségvetést. Tarlós azt mondta, hogy a frakcióülésen meg is kérte a fideszes képviselőket, hogy "határozottabb fellépést mutassanak a parlamentben, mert eddig elég szerény teljesítményük van".

Tarlós bejelentette azt is, hogy a délelőtti frakcióülésen a busztender ügye mellett szó volt arról is, hogy módosítja György István főpolgármester-helyettes hatáskörét. A jövőben nem egyedül ő felügyeli a BKK-t, hanem Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesekkel közösen. "Arról voltak sajtóhírek, hogy az én hatásköreimet akarják módosítani, de én módosítottam egy hatáskört" - mondta Tarlós. A frakciólülésen, úgy tudjuk, Tarlós közölte, hogy ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy elvette a BKK felügyeletét György Istvántól.

Forrás: MTI/Mohai Balázs
György István és Tarlós István

"Ne orbánviktorozzanak itt nekem!"

Az MSZP fővárosi frakciója a majdnem kétórás közgyűlési vitában azt javasolta, hogy most ne döntsenek a busztenderről, és a testület október végén kapjon részletes számításokat a budapesti közösségi közlekedés jövő évi finanszírozásáról. Az MSZP-s Horváth Csaba szerint a Fidesz most a BKK-nak biankó felhatalmazást ad, amely szerinte fedezet nélküli kötelezettségvállalás, és a bűncselekmény kategóriájába tartozik. Az egyik MSZP-s képviselő az ülésen azt mondta, nem tartana itt a főváros, ha Orbán Viktor betartja az ígéretét, és elég pénzt ad a BKV finanszírozására.

Tarlós István főpolgármester erre indulatosan felcsattant: "ne orbánviktorozzanak itt nekem, ha én nem gyurcsányferencezek, pedig tehetném!" A főpolgármester ezután az MSZP-frakció felé fordulva azt kérdezte: "miért nem mondják el egyszer, hogy miért hagyták itt ezt a trágyadombot?" Tarlós ugyanakkor elismerte, hogy jelenleg valóban nem látja biztosítottnak a BKV finanszírozását, mert a dugódíjat a parlament nem szavazta meg, a pótlólagos forrásról pedig még nem döntöttek.

A Jobbik fővárosi frakciója szerint a BKV eleget tud tenni a feladatának, ezért elfogadhatatlan a szolgáltatások kiszervezése. Szabó György jobbikos képviselő azt mondta: a BKV saját jogon is eleget tud tenni a feladatának, nincs szükség tömeges elbocsátásokra, és nem támogatják a "szolgáltatási privatizációt". Az LMP szerint a mostani formában nem megoldás a BKV busztendere, új pályázat kiírására van szükség. Somfai Ágnes azt mondta: nem volt verseny a pályázaton, az egyetlen induló pedig túl drága.