A BKV sem támogatja a busztendereket

Vágólapra másolva!
A BKV igazgatósági elnöke szerint súlyos kockázatokkal járnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) busztenderei, és amíg nem rendeződnek a finanszírozási kérdések, nem támogat semmilyen kiszervezést. Tarlós István főpolgármester szombaton azt mondta: nem vállal felelősséget a BKV működéséért, ha új busztendert írnak ki.
Vágólapra másolva!

Miután továbbra sem biztosított a BKV finanszírozása, minden egyes tender nagyobb szeletet vág ki az egész tortából, vagyis egyre rosszabb helyzetbe hozza a társaságot - nyilatkozta vasárnap Várszegi Gyula, a BKV igazgatósági elnöke.

Indoklása szerint a kormány még nem döntött a BKV támogatásáról, így nem tudni, van-e fedezete a külsős szolgáltatói buszok működtetésének. Ha a mostani kondíciók maradnak, akkor nincs - jelentette ki -, illetve csak olyan módon, hogy a BKV-tól veszik el. A BKV igazgatósági elnöke úgy vélte: a 150 busz kiszervezéséről szóló első tender arra volt jó, hogy tisztázódott, ez a koncesszió többe kerül, mint a BKV költségszintje. Úgy vélte: ha a kormány vállalja a többletet, akkor más a helyzet, de akkor is van jobb megoldás.

"Okos szabó előbb mér, aztán vág" - fogalmazott Várszegi Gyula, megjegyezve, hogy ez most éppen fordítva történik, ami a BKV szempontjából egyáltalán nem helyes, a fővárosnak pedig óriási kockázat a fedezet nélküli költekezés. Úgy véli, akkor lenne korrekt a tenderkiírás, ha a BKV is el tudna indulni rajta, de a gazdasági kondíciói ezt nem teszik lehetővé.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója azt mondta, Várszegi Gyula a BKK igazgatósági elnökeként még támogatta az első tender kiírását. Vitézy szerint a BKV vezérigazgatója is elmondta neki, hogy Várszegi Gyula a magánvéleményét, és nem a BKV hivatalos álláspontját ismertette. Vitézy szerint a külsős buszok a régi Ikarusoknál drágábban üzemelnek, de a régi járműveket felújítás nélkül nem lehet forgalomban tartani már rövid távon sem.

A BKK és a BKV busztenderének célja, hogy egyes járatokat alvállalkozói üzemeltetésbe adjanak. Az első busztenderen október közepén hirdettek eredményt, a pályázatot a VT-Transman Kft. nyerte. A társaság 150 darab Mercedes Citaro busza jövő júliusig érkezhet meg Budapestre. A BKV előzőleg a finanszírozási kérdések miatt a Fővárosi Közgyűléstől várt döntést arra vonatkozóan, hogy hirdethetnek-e eredményt; a testület azonban rendkívüli ülésén ezt a központ és a BKV igazgatóságaira bízta.

A Magyar Nemzet pénteki cikkében a buszkiszervezés leállításának lehetőségéről írt, meg nem nevezett városházi forrásokra hivatkozva. György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes és Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP képviselőcsoport vezetője azonban jelezte: a fővárosi Fidesz-KDNP frakciója és maga a közgyűlés is egyértelmű döntést hozott az új autóbusz-üzemeltetési modellről, és nem látják okát a döntés megváltoztatásának.

Erre reagálva Tarlós István főpolgármester azt közölte: semmilyen felelősséget nem vállal a BKV jövő évi működési biztonságáért, amennyiben újabb busztendert írnak ki a társaság finanszírozásról szóló kormánydöntés előtt.

Az [origo] korábbi cikke szerint annyira eldurvult a vita Tarlós István és a Fidesz-frakció között, hogy fővárosi fideszesek szerint a következő két év "egymás kölcsönös szívatásával" telik majd.