Külön forrás áll rendelkezésre az iskolák állami fenntartásba vétele után minden tankerületben a gazdálkodási feladatokra, a zökkenőmentes működés feltételeinek biztosítására és a hirtelen felmerülő kiadások fedezetére - reagált az oktatási államtitkárság a fővárosi Szilágyi Erzsébet Gimnázium pedagógusainak nyílt levelére csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleményében.
Szerdán a fővárosi középiskola 49 pedagógusa nyílt levelet tett közzé, amelyben többek között azt követelik, hogy az iskolák igazgatóinak adják vissza cselekvési lehetőségüket, hogy továbbra is felelősséggel működtethessék a rájuk bízott iskolákat. Szerintük az átalakítás miatt nincs lehetőségük arra, hogy váratlanul adódó helyzetekben megfelelő jogosítványok birtokában járhassanak el, naponta alázzák meg őket újabb és újabb jelentések, listák és kimutatások bekérésével, teljesíthetetlen határidőkkel. Mindez a tanév kellős közepén, a félévzárás időszakában - sorolták.
Az [origo]-nak nyilatkozó iskolaigazgatók kaotikusnak nevezték az iskolák államosítását, szerintük rutinfeladatok váltak problémává, nem tudják, elengedhetik-e szabadságra a kollégáikat, az sem egyértelmű, honnan lesz vécépapír. A Pedagógusok Szakszervezete a honlapján azt írta, az átalakítás előkészítetlen, erőből való végrehajtatásának következményeit a pedagógusok és a tanulók fogják elszenvedni.
A tankerületi vezetőkhöz kell fordulni
Az oktatási államtitkárság reagálásában azt írta, hogy az önkormányzati köznevelési intézmények állami fenntartásba vétele az évtized legnagyobb léptékű átalakítása. Az államtitkárság szerint a feszített tempó ellenére minden feladat a tervezett ütemben teljesült. A rendszer zökkenőmentes működtetése az oktatás legfontosabb szereplőinek, a gyerekeknek a javát szolgálja - tették hozzá.
Kitértek arra is, hogy a tankerületi vezetők, akik tavaly novemberben kezdték meg munkájukat, nem egy távoli központból irányítanak, hanem ott vannak a járásokban, mind a 175 székhelyen, illetve a főváros 23 kerületében. Az iskolákat azonban továbbra is az iskolaigazgatók vezetik, nem a tankerületi igazgató, ő pusztán a fenntartói feladatokat látja el.
Az iskolaigazgató jogköre szerintük módosult ugyan, de az iskola szakmai munkájának változatlanul ő a vezetője, ő felel a jog- és szakszerű munkavégzés megszervezéséért. A gazdasági ügyek helyett pedig a korábbinál intenzívebben, hatékonyabban tud a nevelő-oktató munkára, az intézmény pedagógiai programjának megvalósítására figyelni.
Az államtitkárság hozzátette: a mindennapi gyakorlatban annyi változást érzékelnek az intézmények vezetői és pedagógusai, hogy az új rendszerben azokban a szakmai ügyekben, amelyekben eddig az önkormányzathoz fordultak, most a tankerület vezetőjét kell keresniük, a működtetéssel kapcsolatban pedig attól függően, hogy ezt a feladatot ki látja el, az önkormányzatot vagy a tankerületet.