Fülig ért Orbán szája élete első divatbemutatóján

2013.01.25. 14:00

Diadalittasan vezette a kecskeméti autógyár közepére az új Mercedest Orbán Viktor, aki szerint ez a kocsi is bizonyítja, hogy a magyar gazdaság megújítása európai sikertörténet. A miniszterelnök láthatóan sokáig akarta élvezni a sikert, még sofőrülést is csavarozott, és egyetértett azzal a megállapítással, hogy a pirospaprika után immár Magyarország legmenőbb cucca "az új Mercedes made in Hungary".

A miniszterelnöki munka egyik legkellemesebb része a gyárlátogatás, azon belül is egy új kocsi átadása egy autógyárban. Erről meg is győződhetett bárki, aki látta Orbán Viktor mosolygós és diadalittas arcát a Mercedes kecskeméti autógyárában, miközben sofőrülést szerelt vagy a legújabb Mercedes csomagtartóját vizsgálta.

 


Nézze meg, hogy vezette Orbán Viktor a Mercedest!

Péntek délelőtt gördült le a gyártósorról az új Mercedes CLA, az első kizárólag Magyarországon gyártott modell, amely - nem egyszer sulykolták a sajtósok és a később felszólaló vezetők - "mérföldkő" a gyár és az ország életében. Ennek megfelelően az egyes sorszámú, Kecskemét rendszámú kocsit maga Orbán Viktor vezette, és a megtett nagyjából húsz méteren láthatóan kellemesen csevegett az anyósülésen ülő Daimler-vezérigazgatóval.

A gyár, ahol túlteljesítenek a dolgozók

A miniszterelnöki miniralit azonban csak az esemény második felében láthattuk, az újságíróknak előtte megmutatták a gyár néhány titkos szegletét, így a nagyjából hetven újságíró kedvére bolyonghatott több mint egy órán keresztül a préscsarnokban és a karosszériaüzemben. A főként autós szakújságírók gyárlátogatását nagyjából úgy kell elképzelni, mintha egy csapat édesszájú kisiskolás beszabadult volna a csokigyárba.

Az újságírók egy része negyedórán keresztül szinte tátott szájjal szemlélte egy alkatrész hegesztését, és megfogdosott mindent, amit csak tudott, a biztonságiak nem győzték terelni őket, néhányan pedig közben az üzem egyik munkatársát faggatták a legapróbb részletekről az úgynevezett OP-Teilelager (műveletidarab-raktár) mellett. A karosszériaüzemben később már nemcsak alkatrészeket láthattunk, hanem azt is, hogy a robotok milyen gyorsasággal és precizitással illesztik egymáshoz a fémeket, és szerelnek össze egy komplett karosszériát. "Ebben az üzemben 700 ember és 650 robot dolgozik - nagy hatékonysággal" - magyarázta egy munkatárs, majd egy táblára mutatott, ami jelezte: "éppen véletlenül" most is túlteljesítenek a dolgozók. A kijelzőn valóban az állt, hogy eddig valamiből 115 darab készült, pedig csak 82 az előírt.

Forrás: MTI/Ujvári Sándor
Kézrátétel

Orbán első divatbemutatója

Az autóalkatrészektől és karosszériáktól elalélt újságírókat a hirtelen feltűnő Matolcsy György zökkentette vissza a valóságba. A nemzetgazdasági miniszter ezt a helyet és időpontot találta a legmegfelelőbbnek, hogy bejelentse: Magyarország 607 millió eurót lejárat előtt törlesztett a 2008-ban felvett IMF-hitelből. A gyors bejelentés után a miniszter el is tűnt az összeszerelő csarnokba terelt több száz dolgozó között.

Délelőtt 11 órakor megjelent Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár, ami már jelezte, hogy nem sokat kell várni a nagy pillanatra, hogy Orbán Viktor is begördüljön az új Mercedesszel az üzem közepére. Egy színházi direktor veszhetett el a rendezőben, ugyanis ezután egy szürke ponyva mögött hirtelen láthatóvá váltak az autó fényszórói, majd a kocsiba szálló kormányfő sziluettjét lehetett kivenni. Függöny fel, Orbán megtette az említett húsz métert a kocsival, majd percekig fényképeztette magát a Mercedesszel. "Életem első divatbemutatója" - húzta ki magát a miniszterelnök, majd elismételte angolul is, hogy értse a poént a Daimler vezére is.

Dieter Zetsche vezérigazgató ezután emlékeztetett mindenkit arra, hogy utoljára tavaly márciusban, a gyár megnyitásakor állt itt a kormányfővel, és akkor a pirospaprika határozta meg a rendezvényt. Ám most, hogy az új modellt elkezdik gyártani, "már nem a paprika lesz Magyarország legmenőbb cucca, hanem a Mercedes made in Hungary".

Mit lát Orbán, ha ránéz az új Mercedesre?

Orbán nem mondta ki, de láthatóan egyetértett a megállapítással. Elárulta, hogy fiatalkorában még Trabantok és Skodák vonszolták magukat az utakon, ő egy Polski Fiaton tanult vezetni, és ha akkor valaki magyar gyártású Mercedest jósolt volna, azt gondolta volna az illetőről, hogy "nincs ki a négy kereke".

Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A kormányfő elárulta azt is, hogy mit lát, ha az új Mercedesre néz. "Munkásokat látok, sok ezer magyart, aki képes ilyen járművet előállítani" - mondta Orbán, majd erről az jutott eszébe, hogy ugyanígy képesek a magyarok saját maguk a gazdaságot is rendbe tenni. A kecskeméti üzemben szerinte egyszerre két sikertörténet találkozik: "a Mercedes régi sikertörténete, illetve egy mai, európai sikertörténet, a magyar gazdaság megújítása". Ezután Orbán arról beszélt, hogy nemcsak a munkásokat látja, ha a kocsira néz, hanem erőt és szépséget is. "Ilyen erős és szép országot akarunk, mint az új Mercedes" - zárta rövid beszédét a miniszterelnök, aki ezután a vezérigazgatóval közösen megvizsgálta a kocsi csomagtartóját, majd körülnézett az üzemben.

Orbán Viktor tucatnyi kamera előtt gratulált a bizonyára jó előre kiválasztott munkásoknak a kocsi előállításáért, és látszólag még órákig szívesen fürdött volna a sikerben. "Hogy csinálják? Tanítsanak be!" - javasolta két munkásnak, miközben fél kézzel kiszedte a sofőrülést az egyik félig összeszerelt autóból. Orbán ezután a kapott instrukcióknak megfelelően gondosan becsavarozta az ülést a helyére, kihúzta magát, és így szólt: "Betanítottak az urak, meg is van a tartalék állásom a miniszterelnökség mellett." Ezt kétszer is elismételte, nevetve legyintett,  majd visszatérve a jelenlegi szerepéhez mégis inkább a kormányt kereste az autón.

Búcsú a taxi-imidzstől: limuzin helyett négyajtós kupé

Tíz éve a hátrafelé lejtű tetőívű, lendületes vonalvezetésű, szűk oldalablakú, keret nélküli ajtós Mercedes CLS divatot teremtett, amire az Audi, a Volkswagen, a BMW és több más gyártó is modelloffenzívával reagált. Most újra a stuttgarti márkán a sor, amely a Kecskeméten készülő CLA piacra dobásával már két szegmensben kínál négyajtós kupét, a konzervatívból sportosabbá téve imidzsét, ugyanakkor takarékosan beosztva forrásait. Az új modell méreteiben és árában a középkategóriás C-osztály szintjén áll, műszaki alapját azonban a kompakt A- és a szintén Magyarországon készülő B-osztály adja. Ennek megfelelően elsőkerék-hajtású, felárért viszont az összes modellváltozathoz rendelhető egy vadonatúj fejlesztésű, mindössze 70 kilós plusztömeget jelentő, elektrohidraulikus tengelykapcsolós összkerékhajtás. A benzinesek választékát 1,6-os (122-156 lóerő) vagy 2,0 literes (211, illetve a későbbi AMG-csúcsmodellnél 350 lóerős) turbómotorok alkotják, dízelből egy 2,1 literest lehet rendelni hozzá kezdetben egyféle, 170 lóerős teljesítménnyel.

Hatsebességes kézi vagy (az összkerekes, illetve a legerősebb változatoknál kötelezően) hétsebességes, duplakuplungos váltó gondoskodik az erőátvitelről. Utóbbi változat érdekessége, hogy középen egy kivehető szemetes kerül váltókar helyére, a fokozatokat a kormányoszlopról lehet kiválasztani. További unikum a hátul különállóra formált egy-egy ülés (így valójában 4+1 személyes az utastér), viszont csak később derül ki, mennyire szűk fejtérrel és milyen nehéz beszállással jár együtt a kupés tetőív.

Forrás: Daimler-Benz

Áramvonalas karosszériájával, burkolt padlólemezével, a kerékjáratokba szerelt légterelőivel, cseppformájú tükreivel és egyéb trükkjeivel a CLA a világ legkisebb légellenállású szériaautója, 0,23-as alaktényezője bármelyik sportkocsival felveszi a versenyt. Ez sokat segít a takarékoskodásban, akinek pedig sok lenne az alapváltozat 5,5 literes átlaga, választhat Blue Efficiency változatot még kisebb légellenállással (cW 0,22), 20 km/órával lecsökkentett végsebességgel és további fél literrel alacsonyabb fogyasztással. Minden változatban széria lesz a start-stop rendszer, a műszerfal és az összes szolgáltatás pedig az A-osztályból ismerős, vagyis felárért a CLA is magától be tud állni a parkolóhelyre, teljes körű okostelefon integrációval (Siri hangvezérlés, Facebook, Twitter stb.) jár a multimédia-nemzedék kedvében, a navigációja pedig valós idejű forgalomfigyelésre és fotorealisztikus megjelenítésre képes.

Két hasznos biztonsági extra, a vezető fáradtságát figyelő, illetve a 30 helyett immár 7 km/h-től egészen 200-as tempóig működő ráfutásgátló rendszer alapáron jár minden változathoz, de hogy pontosan mennyi is fizetendő érte, arról még nem tudott tájékoztatást adni a magyarországi Mercedes-képviselet. Németországban az 122 lóerős, benzines alapmodell 28 977 euróba, átszámítva körülbelül 8,4 millió forintotba kerül és már megrendelhető, a kereskedésekben viszont csak áprilisban jelenik meg a CLA.

(Kismartoni András)