Mindenki magára vessen, akit bekerített a hó

2013.04.05. 09:04

Senki nem hibáztatható amiatt, hogy több ezer ember került a hó fogságába március közepén Magyarországon - derül ki a helyzettel foglalkozó belügyminisztériumi jelentésből. A birtokunkba került dokumentum viszonylag röviden ismétli ugyanazt, amit Pintér Sándor mondogatott március 15-én és utána: mindenki vessen magára, akit bekerített a hó. Az egyik mobilcéget megdorgálják, a hatóságoknak pedig köszönik szépen a hatékony munkát.

"2013. március 14-én szokatlanul kemény téli vihar kezdődött Magyarországon" - adja meg az alaphangot a Belügyminisztérium jelentése, amely a március közepi hóviharok kezelésének körülményeit vizsgálja. A jelentést eredetileg csütörtökön tárgyalta volna a honvédelmi és rendészeti bizottság, ám az ülés elmaradt, a tárgyalást - információnk szerint betegség miatt - a jövő hétre, kedd délelőttre halasztották. Az [origo] birtokába került hójelentés hat és fél oldalon keresztül, másfeles sorközzel, száraz adatokkal magyarázza a hatóságok, a mentésben részt vevő szakemberek és önkéntesek katasztrófaelhárító munkáját.
 

Rendkívüli helyzet az M1-es autópályánForrás: MTI/Krizsán Csaba

A jelentéshez mellékelték az Országos Meteorológiai Szolgálat időjárás-jelentéseit, a hatóságok kommunikációs tevékenységéről szóló összefoglalót, valamint egy egyoldalas táblázatot a mentési munkák és a balesetek számáról. A jelentés szerint mindenki jól végezte a dolgát, összefogás volt, nagyon sok ember és gép vett részt a munkában, akik nem hibáztak. Talán csak a Telenor érezheti magát egy kicsit rosszul, ugyanis külön kiemelik, hogy a cég nem vállalta a BM tájékoztató SMS-ének továbbítását. A privát szektor nem csak feketepontot kapott Pintértől: a Colas Hungária Zrt.-t megemlítik, mint azt a céget, amely homlokrakodókkal és teherautókkal segített a mentésben.

A jelentés nagy része a kommunikációról szól, a főszöveg fele mellett az összesen nyolcoldalnyi melléklet három oldala is a hatóságok tájékoztatási tevékenységét idézi fel. Azt bizonygatják, hogy a hatóságok kommunikációja megfelelő volt, minden időben történt, a havazás senkit sem érhetett váratlanul, mert, ahogy írják, "az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ), valamint több magántársaság mintegy egy hete rendszeresen megerősítette az erre vonatkozó előrejelzését".

A hivatalos tájékoztatás is időben ment ki március 14-én a Pintér Sándor által aláírt jelentés szerint, mert "az első riasztást és az ahhoz kapcsolódó óvintézkedési szabályokat a katasztrófavédelem 15.11 órakor kiadott felhívására a médiaszolgáltatók rendszeresen közétették". Ekkor kérte a BM arra az autósokat, hogy ne induljon senki útnak, aki viszont mégis azt teszi, tankolja tele az autóját, és vigyen magával ételt és italt. Azt írják, hogy a riasztások egy-három óra időelőnyt biztosíthatnak, ezért "a fenti lakossági tájékoztatás ennek teljes mértékben megfelelt".

Forrás: MTI/Beliczay László

Ehhez képest - mint ahogy azt a havazás után készült cikkünkben megírtuk - a kormánypártok március 18-ai frakcióülésén több képviselő a nem megfelelő kommunikációt hibáztatta a kialakult káoszért, és ezt részben a történtekről beszámoló Pintér Sándor is elismerte a képviselők előtt. Az [origo]-nak többen felvetették a kormányzati kommunikációs stáb, illetve személyesen Giró-Szász András kormányszóvivő felelősségét is, aki maga is 15 órát állt a dugóban az M1-esen.

Az M1-esen ragadt autósok közül is sokan panaszkodtak, hogy egyáltalán nem jutott el hozzájuk figyelmeztetés. Több országgyűlési képviselő is kocsiba ült, egy részük az [origo]-nak azzal magyarázta ezt, hogy el sem tudták képzelni, mekkora baj készül, a fideszes Pokorni Zoltán pedig úgy fogalmazott: ő is a "hitetlen felelőtlenek" közé tartozik.

Korábbi gyűjtésünkből az is kiderült, hogy valóban rengeteg hír foglalkozott az időjárással és az egyre gyakoribb balesetekkel, de kifejezetten olyan, amelyben szerepelt volna figyelmeztetés vagy felhívás, csak nagyon kevés akadt. Azt a felszólítást pedig, hogy ne induljon el, akinek nem muszáj, csütörtök késő délutánig országosan senki nem mondta. Csütörtökön napközben szinte csak azok értesülhettek arról, hogy a hatóságok nem javasolják az útra kelést a rossz időben, akik a rendőrség Győr-Moson-Sopron vagy Komárom-Esztergom megyei honlapjára tévedtek. A válságkommunikáció március 15-én hajnalig nem pörgött fel igazán, a szinte minden magyar mobilszámra elküldött belügyminisztériumi SMS pedig, amely segítséget ígért a bajba jutottaknak, csak pénteken dél körültől érkezett meg a telefonokra.

Az M1-esen ragadt autósok közül is sokan panaszkodtak, hogy egyáltalán nem jutott el hozzájuk figyelmeztetésForrás: MTI/Beliczay László

A jelentés számba veszi a kiadott riasztások kronológiáját, számát, megemlíti az M7-esen történt tömegkarambolokat, és leírja, mikor és hogyan működtek együtt a különböző állami szervek, valamint azt, hogy azok milyen eszközökkel és hány emberrel vettek részt a mentésben.

A kelleténél korábban felszedett hófogókról nem írnak, ám azt külön kiemelik, hogy a balesetet szenvedett autósok és a miattuk feltorlódott kocsisor miatt "egy olyan sajátos hófogó alakult ki, amelyben a gépkocsik önmaguk fogták fel a havat, és váltak egy felépített akadállyá, még a piros riasztás előtt".

Lapunknak nyilatkozó önkéntes mentők az elakadt kamionokat tartották a legnagyobb gondnak. A helyzetet szerintük kamionstoppal lehetett volna megelőzni, de erről egy szót sem ejt a jelentés. Valószínűleg nem véletlenül, mert országos kamionstopot csütörtök este tízig nem rendeltek el, ez pedig amúgy is érvénybe lépett volna ebben az időpontban, akkor is, ha nincs vihar, mert ez a szokásos az ünnepnapok előtti estén.

Az önkéntesnek jelentkező emberek a mentés szervezetlenségről is meséltek. Szerintük értelmetlen feladatokat kaptak, azt is késve. A jelentés egy szót sem ejt önkéntesek szervezésével kapcsolatos fejetlenségről, csak az önkéntesek számát sorolja, és az együttműködés, összefogás fontosságáról beszél.

A jelentés mellékletében megemlítik, hogy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) és a többi hatóság honlapjának látogatottsága megtöbbszöröződött, ám a honlapon túl sok hasznos információ nem volt elérhető, a hóban rekedt autósok legfeljebb a március 15-e alkalmából rendezett belügyes ünnepségről összeállított fotógalériát nézhettek meg. Az állami közútkezelő és az autópálya-kezelő honlapja nem bírta a terhelést, ha pedig elérhető volt, túl sok hasznos információ nem segíthette az utazókat.

A szöveg végén Pintér köszönetet mond a mentésben részt vevő szerveknek. Pintér azt írja, hogy "elismerés és köszönet illeti azokat az állampolgárokat, akik önként segítettek a mentésben, hiszen a katasztrófák elleni védekezés csak akkor lehet eredményes, ha abban az állampolgárok is tevékenyen részt vesznek". Végső tanulságot majd csak a különböző jelentések és naplók elemzése után lehet levonni - zárul a hójelentés.