Sánta: Reméljük, sokan nyertek

2013.05.02. 11:01

Nem tudja, hogy a trafikpályázatnak hány, a Continental dohányipari csoporthoz köthető nyertese volt, de reméli, hogy sokan nyertek, mondta Sánta János, a cég tulajdonosa. Szerinte a sajtó botrányt akar kelteni, és eltúlozza az ügyet. És a multik is ellenzik az új rendszert.

Nem tudja Sánta János, a Continental tulajdonosa, hogy hány, a cégcsoporthoz köthető nyertese lehet a trafiktörvénynek. "Mindazonáltal reméljük, hogy sokan nyertek, hiszen korábbi interjúkban magunk is mindenkit - nem csak a hozzánk valóban köthető személyeket - biztattunk a pályázatra. A száz százalékban magyar tulajdonú Continental dohányipari cégcsoportnál több mint 500-an dolgoznak, és közülük, illetve családtagjaik közül is biztosan sokan nyújtottak be pályázatot - ez nem csoda, hiszen cégkultúránkban erősen vállalkozó szellem uralkodik" - mondta a csoport tulajdonosa a délmagyar.hu-nak.

"Egyébként nem értjük, hogy mi a probléma azzal, ha valaki dolgozóink közül nyert. Nem volt tilos a dohányiparban dolgozók számára, hogy elinduljanak a pályázaton, sőt, munkatársaink, vállalkozóink jelentős része napi munkája révén kötődik a dohánykereskedelemhez, tehát szakmabeli" - mondta. Szerinte viszont arról senki sem beszél, hogy a dohányipari multik alkalmazottai, családtagjai közül is többen nyertek. "5415 koncessziót osztottak ki, de a sajtóban kevesebb mint száz név forgott összesen. Ha mondjuk mindegyik elnyerte a maximális öt koncessziót, akiről írtak, akkor az még csak mintegy ötszáz. Ott van azonban még 5000 koncesszió, és rengeteg nyertes. Az újságoknak az a hír eladható, amiből botrány kelthető, ezért kiragadnak neveket, amellyel alá akarják támasztani az eltúlzó állításukat" - mondta Sánta.

A Continental tulajdonosa tagadta, hogy ő lett volna a trafiktörvény szerzője. "Dohányipari szövetségi tagként a korábbi szocialista kormány alatt is véleményeztünk törvénytervezeteket ugyanúgy, mint a többi multinacionális dohánycég is. Ez a gyakorlat folytatódik a jelenlegi Fidesz kormány alatt is - természetesen a multinacionális cégek is igen erősen érvényesítik saját szempontjaikat most is, csak erről valahogy kevés szó esik. Ami a konkrét esetet illeti: egy tervezetet az utolsó pillanatban elküldtek nekem is véleményezésre. Lementettem az anyagot (ezért jelenhetett meg, hogy én vagyok a szerző), beleszúrtam egy megjegyzést és úgy küldtem vissza. Ha azt mondanák, hogy az utolsó módosítást én végeztem, akkor az hihetőbb lenne, de az biztos, hogy nem én voltam a trafiktörvény szerzője. Azt sem tartom egyébként kizártnak, hogy akár manipuláció is történhetett, s valaki szándékosan odaírta a nevem Brüsszelben. A dohányipar szereplői közül nem csak én láttam a konkrét törvénytervezetet, azt mások is olvasták. Persze a multik nem szeretnék, ha bevezetnék az új rendszert."

Sánta szerint a multik ellenezték a dohányértékesítés szabályainak módosítását, mert eddig sokat költöttek arra, hogy csak az ő termékeiket árulják. "A trafiktörvény megszüntette a kisebb dohányipari cégek versenyhátrányát, többek között azzal, hogy tilt minden olyan marketingtevékenységet, így a polcpénzt is, amivel tisztességtelen előnyt szerezhetnek a multik, illetve kiszoríthatják a hazai gyártókat. Nagy öröm lenne számomra, ha Magyarországon - persze az uniós versenyhelyzetet figyelembe véve - mindenki arra törekedne, hogy egymást, magyar termelőket, magyar munkáltatókat segítenénk, és nem azokat a külföldi tőkéseket, akik innen csak elviszik a termelést és a pénzt is. A trafiktörvény elsődleges célja ugyan nem ez, de azért az ellenzőinek erre a szempontra is figyelemmel kellene lenniük" - mondta Sánta.

A dohányipari cég tulajdonosa arra számít, hogy még egészségügyi hozadéka is lesz a trafiktörvénynek. "Ha maliciózus akarnék lenni, akkor azt mondhatnám, hogy már most is van ilyen hatása, hiszen a trafikpályázatok keltette indulatok után sokan olyan fogadalmat tettek, hogy leszoknak a dohányzásról."

Sánta szerint nem a Continental a trafiktörvény igazi nyertese, mert még egy 20 százalékos forgalom-növekedés esetén is csak 6 százalékos dohánypiaci részesedésről beszélnénk. "A jelenlegi 5 százalékról emelkedne így 6 százalékra a részesedésünk! Ami a csökkenő fogyasztást figyelembe véve - ez a kormányzat célja a trafiktörvénnyel - maga lenne a csoda. Ki beszél itt igazi nyertesről?!?", tette fel a kérdést a Continental tulajdonosa, aki "szeretne kimaradni" a politikából, "ugyanis a vállalkozások számára a hosszú élet titka a politikától való függetlenség". Lázár Jánossal "kitűnő munkakapcsolata" van, "hiszen régóta kikéri a véleményemet a dohányipar szakmai kérdéseiben, ugyanakkor ezt a sajtóban erősen felnagyították, illetve misztifikálták is. Pedig nincs miért, hiszen például tény, hogy korábban polgármesterként meglátogatta Vásárhelyen a cégünket, de más vállalkozásokat is felkeresett a városban, érdeklődött, kinek hogyan megy a sora. Teljesen normálisnak gondolom, ha a polgármester és a helyi országgyűlési képviselő mindent megtesz annak érdekében, hogy sikeresek legyenek a helyi vállalkozások" - mondta Sánta a délmagyar.hu-nak adott interjújában.