Gyorsabbak voltak a Facebooknál, több ezer magyar domaint gyűjtöttek össze, a Parlamentbe is becsempészték tízezer forintos magazinjukat. A Generál Média cégcsoport egy hódmezővásárhelyi garázscégből lett a magyar internetes piac meghatározó szereplője. Az övék az a pesti lakás, ahol Portik Tamás állítólag politikai lejárató videót készített, az egyik tulajdonost pedig a múlt héten fogták el a rendőrök, és csalás miatt nyomoznak ellene.

Az internetes piacon jól ismerték azt a hódmezővásárhelyi céget, amelynek egyik tulajdonosára, Holman Jánosra április 30-án csapott le harminc rendőr, és őrizetbe vették. Holman Jánosé és a testvéréé többek között a MyVip.com, a Chat.hu, a Mellesleg.hu és a Sporthirado.hu, az általuk vezetett Generál Média cégcsoport az elmúlt tíz évben meghatározó szereplője volt a magyar online piacnak.

Rámenős üzleti stílusukkal egy idő után sokaknál kihúzták a gyufát, de honlapjaik éveken keresztül a leglátogatottabbak közé tartoztak. A Generál Médiát korábban többször is összefüggésbe hozták az olajszőkítési ügyeiről ismert Portik Tamással, a kapcsolatukról egy budapesti iroda adásvétele árulkodik. A Nemzeti Nyomozó Iroda ugyanakkor csalás bűntette miatt nyomoz Holman János és két társa ellen. Egy őket ismerő forrás szerint feltételezett adócsalásról van szó a 2009-2011-es időszakból.

Ezt bizonytalanná teszi, hogy az ügyben nem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyomoz, a számítógépeket pedig abból a fővárosi irodából vitték el a nyomozók, amelyet Portik Tamás fiától vásároltak meg. Ráadásul a Generál Média cégcsoport operatív vezetője nem az őrizetbe helyezett Holman János, hanem az öccse, Endre. Az [origo] forrásai szerint vele kellett tárgyalni vagy üzletet kötni, és ő határozta meg a Generál Média mindennapjait, míg bátyja csupán a pénzügyeket intézte. Holman Endréről nem tudni, hogy keresi-e a rendőrség, erre többször is rákérdeztünk az ORFK-nál, de kitérő választ adva azt mondták, hogy a nyomozás érdekei miatt nem adhatnak több információt. Elfogni viszont nehéz lenne, ugyanis márciusban Szingapúrba költözött.

A top tízben ott voltak a nagy cégek, plusz az Endre

A Generál Média Kft.-t Holman Endre többedmagával alapította 2002-ben, két alapítótársa azonban egy év múlva elhagyta a céget, a helyükre érkezett Holman János. A kft. családi vállalkozás volt, a kezdetekkor még a szülők is besegítettek. Holman Endrén már a középiskolában látszott, hogy ért a számítástechnikához, bár ez annyira nem volt feltűnő, nem kérkedett vele - mondta egy ismerőse, aki középiskolába és a Gábor Dénes Főiskola szegedi távoktatására is együtt járt vele.

Első nagy dobásuk a Mellesleg.hu volt. Egy korábbi üzletfelük szerint ez jórészt internetes pornót jelentett, először ingyen, később pénzért. "Ők voltak az elsők, akik SMS-ért kínáltak tartalmat Magyarországon" - mondta. Nem sokkal később beindították a Chat.hu-t is, amely akkoriban a harmadik-negyedik leglátogatottabb oldal volt Magyarországon, és a nagyobb online vállalatok versenyezték azért, hogy együttműködhessenek velük. "A top tízben ott voltak a nagy cégek, plusz az Endre, aki az egyetlen magánszemély volt" - mondta egy korábbi üzletfele arról, hogy a tíz leglátogatottabb magyar honlapot üzemeltetők között volt akkoriban.

Ha kellett, cipelte a ládákat

"Endre internetes zseni. Rendkívül kreatív, és zseniális módon ráérzett a közösségi médiában rejlő erőre" - mondta egy Holmanékkal éveken át együtt dolgozó férfi. Szerinte Holman Endre munkamániás, vasárnap is képes 18 órákat dolgozni. Gyakorlatilag Budapestre költözött, de hetente visszajárt Hódmezővásárhelyre. Itt a szüleinél lakott, akik egy nagy, felújított polgári házban élnek.

"Nem élnek fényűző életet, van ennél gazdagabb ház is a környéken" - mondta egy szomszéd. Több üzlettársuk is azt mondta, sosem látták Endrét autóval, rendszeresen vonattal ingázott a két város között, Budapesten pedig tömegközlekedéssel és taxival utazott. Egyik ismerőse szerint Endre akár egy teherautóba is beült, ha valamit éppen szállítottak a két telephelyük között, "ha kellett, cipelte a ládákat, semmilyen munka nem volt neki büdös".

Hódmezővásárhelyre azért is járt vissza rendszeresen, mert a környékbeli fiatalokból képzett fejlesztőcsapatuk nem költözött fel Budapestre. A fővárosban csak a salesesek, a marketingesek és tartalomszolgáltatók dolgoztak, a csúcskorszakban közel 200 alkalmazottja volt a cégnek.

Endréről több volt üzlettársa is azt mondta, roppant szórakoztató volt vele tárgyalni. "Hiába volt szó sok pénzről, egymást szopattuk, nagyon lazán vette a tárgyalásokat" - mondta egyikük. Szerinte olyan is volt, hogy odaadtak neki egy több tíz oldalas szerződéstervezetet, aztán úgy ment be tárgyalni, hogy azt mondta, a villamosan eljutott a harmadik oldalig, de tárgyaljanak nyugodtan. Jellegzetes, harsány nevetését több ismerőse is felhozta, egyikük azt mondta, ha elkezd nevetni, három házzal odébb is hallják. Megjelenése sem sejtetett komoly üzletembert, nem az a nyakkendős típus, egyik partnere öltönyben sem látta, "soha nem volt hajlandó követni a szabályokat".

Lecsaptak a Facebook előtt

Az évek során a Generál Média egyre több honlap üzemeltetésébe vágott bele, a divaton át a sporttól a társkeresőkig. Több, az online médiát ismerő szakember szerint a módszerük az volt, hogy már létező honlapokat lemásolva készítették el a sajátjaikat, amelyek sok esetben jobban működtek az eredetinél, mégis fillérekből kihozták őket. Így jött létre a cég zászlóshajója is, az Iwiw.hu mintájára elkészített MyVip.

Egy munkatársa szerint a MyVip főleg a 2000-es évek végén hasított, nagyon jövedelmező vállalkozás volt, naponta 700 ezren használták. A felhasználók sok időt töltöttek el rajta, a hirdetők is szívesen jelentek meg emiatt. Miután a szolgáltatói részt kezdték teljesen lefedni, 2008-ban kezdtek el tartalmi oldalakat létrehozni, a csúcsidőszakban 10-12 tartalomszolgáltató honlapjuk volt, de üzletileg sosem tudtak olyan sikeressé válni, mint a MyVip.

A hatszázmillió banneres üzlet

A Generál Média 2007-ben a hódmezővásárhelyi önkormányzattal is üzletet kötött. Hatszáz millió bannerért megvették az önkormányzat egyik romos iskolaépületét, vállalták, hogy munkahelyeket teremtenek ott, és korszerű irodaházzá építik át. A közös üzlet végül nem alakult jól, a bannereket ugyan folyamatosan biztosították az önkormányzatnak az oldalaikon, munkahelyeket is létrehoztak, az épület felújítását azonban a gazdasági válságra hivatkozva nem tudták megcsinálni. Az önkormányzat kétszer is adott haladékot, de végül 2012-ben felbontotta a szerződést.


A cég másik taktikai húzása a domainnevek regisztrációja volt. Több forrás is azt állította, hogy Holman Endrének nagyjából 3-4 ezer domain van a birtokában. Egyik munkatársa szerint részben hobbiból, részben üzleti szempontból, befektetési céllal vette vagy regisztrálta őket. De szerinte nem ebből élt, a sokszorosát költötte a domainnevekre, mint amennyi bevételt hoztak.

"Nem azért veszi ezeket, hogy eladja, hanem hogy a jövőben felhasználja. Sokszor a gyűjtőszenvedélye motiválta" - mondta. Egy másik volt üzlettársa viszont arra emlékezett vissza, hogy miután bejelentették egy új termékük nevét, hiába próbálták bejegyezni, Endre már lecsapott rá, így kénytelenek voltak egyezséget kötni vele, "kihasználta a többiek bénaságát".

Egy az online piacot ismerő szakértő egyszerűen gerilláskodásnak nevezte Holmanék módszerét. "Találtak egy területet, lecsaptak rá, és megpróbálták a legtöbb bevételt elérni" - mondta. A legismertebb húzásuk, hogy még a Facebook előtt, 2006-ban megszerezték maguknak a Facebook.hu domainnevet, amely a saját oldalaikra irányítja a felhasználókat, ahol reklámok várják őket. A Facebook ugyan márciusban megszerezte a domainnevet, de még mindig csak reklámok érhetők el onnan.

Tízezer forintos magazint csináltak

Holman Endre 2010-ben arról beszélt, hogy a Google és a Facebook hazai térnyerése ellenére is növelték a bevételeiket 2,5 milliárd forintra. Ezt sokan kétkedve fogadták, egy online-szakértő szerint a piaci szereplők nem hittek neki. Egy üzletfele azt mondta, az elmúlt két évben látszott rajta, hogy anyagilag már nem megy annyira jól neki.

A cégcsoport visszaesése két fő okra vezethető vissza: a Facebook megjelenésére és a gazdasági válságra. A Facebook miatt a MyVip látogatottsága jelentősen csökkent, a hirdetési bevételek visszaesése miatt pedig már a tartalmi oldalakra sem készült saját tartalom, hiába léteznek a mai napig. Ráadásul ekkorra már a Generál Médiának "rossz híre volt" a rámenős üzletpolitika miatt, és egy, a céget ismerő forrás szerint "kockázatos partnernek" tartották őket.

Hoszteszlányokat is bevetettek

A Generál Média 2010-ben összeszólalkozott a Média Hungary konferenciával. Lefoglalták a konferencia helyszínének számító szállodát a konferencia időpontjára, majd közölték, hogy hajlandóak tárgyalni a szervezőkkel a helyszínről. Holman Endre akkor azt mondta, nem tudták, hogy a konferencia is abban az időpontban van, ugyanakkor az [origo]-nak többen is állították, hogy a Generál megpróbálta lenyúlni a rendezvényt.

A Média Hungary szervezőinek álláspontja szerint érvényes foglalásuk volt arra az időpontra, később pert is nyertek a szálloda ellen, amely a Generálnak adta ki a helyet. Végül a konferencia szervezői nem állapodtak meg a Generál Médiával, egy másik helyszínt választottak. A konferenciáról beszámoló tudósítások rendre megemlítik, hogy az éjszaka közepén buszok és hoszteszlányok jelentek meg, és megpróbálták átcsábítani a vendégeket a Generál Média partijára.


"Endre elég gyorsan rájött, hogy a hirdetési bevételek bizonytalanok, ezért próbált olyan honlapokra fókuszálni, amelyek fix bevételt termelnek" - mondta a munkatársa. Ilyen volt például az Ingatlanok.hu vagy a Biztosítók.hu. 2010-ben pedig elindították a Gentleman Magazine-t, egy lapszámonként tízezer forintba kerülő férfimagazint, amelyet a parlamenti képviselőknek is rendszeresen eljuttatnak a parlament hivatalán keresztül.

Portik fiától vettek felvágós pesti lakást

Holmanék 2012-ben felszámolást kezdeményeztek a Generál Média Kft. ellen. Ekkorra már több másik cégük is volt, a domaineket pedig 2011-ben átvitték egy szlovák vállalkozásba. Ez a cég a tulajdonosa a 2010-ben, illetve 2011-ben alapított Generál Média Publishing és Generál Média Sales House nevű Kft.-knek is. Ennek a két cégnek a székhelye található Budapesten, a Galamb utca 4. szám alatt. Ott, ahol az M1 híradójának információi szerint a Kósa Lajos debreceni polgármestert lejárató filmet forgatták 2010-ben. A Híradó rendőrségi dokumentumokra hivatkozva azt állította, hogy a lejárató kampány mögött Portik Tamás állt.

Az ingatlan 2009-ben került a Generál Média tulajdonába, méghozzá úgy, hogy megvették a használati jogot birtokló céget. Ez a Galamb 4 Ingatlanfejlesztő Kft. volt, amely Portik Tamás fiának volt a tulajdona. Egy Holmanékhoz közel álló forrás szerint a Generál Média tulajdonosai az ingatlanra pályáztak, nem a cégre, de egyszerűbb volt megvenni a használati jogot birtokló céget, mint átíratni a lakást.

Ezt követően a Galamb utca lett a cégcsoport budapesti főhadiszállása. Az iroda a hírek szerint lenyűgözően kinéző régi bútorokkal van berendezve, kifejezetten felvágós stílusban. Ez az az iroda, ahol a múlt héten az összes számítógépet lefoglalták a rendőrök. Holman János hétfőn lapunkhoz is elküldte nyilatkozatát, amelyben azt írja, hogy a Generál Média Kft.-nek, valamint a cégcsoport érdekeltségében lévő más vállalkozásoknak semmi közük sincs Portik Tamáshoz, egyedül a 2009-es cégvásárlásra mondták azt, hogy megfelel a valóságnak. Az M1 Híradója nem részletezte, hogy a Galamb utcai társasház melyik lakásában készítették a felvételt, azt azonban igen, hogy 2010-ben készülhetett, amikor a korábban Portikék tulajdonában lévő lakás már a Generál Médiáé volt. A felvételen szereplő férfi azonban a Népszabadságnak azt mondta, a videó 2007-ben készült.

Kerestük Holman Jánost, aki azt mondta, jelenleg nem kíván bővebben nyilatkozni. Az őrizetből már kiengedték, de nem hagyhatja el a lakóhelyét. Holman Endre állítólag már tavaly ősszel eldöntötte, hogy Szingapúrba költözik, többször is kiutazott az elmúlt időszakban, végül márciusban telepedett le ott véglegesen.

Holman szingapúri partnereivel egy világméretű közösségi oldal létrehozásán dolgozik, a munkában a hódmezővásárhelyi csapata is részt vesz.