Egy 2011-es szakmai jelentés szerint nagyon nagy hiányosságok vannak a főváros védműveiben. Magassághiányosak vagy keresztmetszetében hiányosak a pesti rakpart védművei.

A budapesti Duna-gátak nem elég magasak, viszont öregek, a belvárosban árvízvédelmi szempontból kritikus pontok is vannak, de a legnagyobb gond a Római-parton van - írja a Napi Gazdaság egy másfél éve készített jelentés alapján, amelyet itt tud elolvasni. A jelentést a fővárosi önkormányzat felkérésére készített a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. a közgyűlés számára 2011 novemberében.

A lap szerint pánikra nincs ok, de a rakparti védműveknek valójában nincs olyan pontja, amely ne lenne vagy magassághiányos, vagy keresztmetszetében hiányos. A jelentés szerint a védművek egy része a koruknál fogva teljes felújításra szorul.

Több kilométer hosszra teszi a jelentés az életkora miatt elavult, felújításra szoruló védművet, amelyek legtöbbje elérte már a szokásos tervezési élettartalmát. Ezek leginkább a rakparti támfalak amelyek többsége egy évszázados, és magán viseli a háborús nyomokat is. A kőanyag jelentős része az utak téli sózása miatt mállik, számos szakaszon a burkolat alatt üregek alakultak ki, így balesetveszélyesek. Felújításra szorulna koránál fogva Bem rakpart, a Várkert rakpart a Műegyetem rakpart alsó része és lépcsősorai. A pesti oldalon a Széchenyi rakparti, Március 15-e téri lépcsősorok,a közraktáraktól (CET) délre húzódó teljes függőleges parti támfal.

A 2011-es jelentés azonnali beavatkozást sürget a szentendrei HÉV vonalán Békásmegyertől északra, ahol a vasúti töltés mélyen (1,4 méterrel) előírt szint alatt keresztezi az árvízvédelmi töltést. Hasonlóan neuralgikus pont a Római-part helyzete - mint ismert itt egy ideiglenesen kiépített védvonal épült, amely a Pók-utcai lakótelepet védi.

Tarlós István főpolgármester a jelentéssel kapcsolatban elmondta, hogy 2007-ben és 2008-ban még ellenzéki vezetőként követelt pénzt a gátakra, de az akkori városvezetés leszavazta. Amikor főpolgármester lett, ő készíttetett jelentés az FCSM-mel a gátak állapotáról, és többek között pont ennek a jelentésnek a megállapításai miatt terveztették meg a római-parti mobilgátat.