A Magyar Tudományos Akadémia változtatásait is beépítik a római-parti mobilgát koncepciójába - közölte Tarlós István pénteken. A gát 954 centi magas lesz, 3,1 kilométer hosszú, és 3,5 milliárdba kerül.

Elfogadja a római-parti árvízvédelmi fal beruházási koncepcióját a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) - jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester.

A főpolgármester tájékoztatása szerint az akadémiai szakvélemény végleges ökológiai terv készítését, a mai karakter megőrzését, a környezetvédelmi és természetvédelmi szempontok pályázati kiírásba építését, az úgynevezett lábazati kőszórás felülvizsgálatát és az altalaj feltárását javasolta. Ezeket a főváros megteszi - tette hozzá.

A városvezető elmondta, hogy az Akadémia bizottsága megkapta a fővárostól az elkészített vízjogi-létesítési engedélyezési tervet, az árvízvédekezési haváriatervet, a favédelmi és környezeti hatástanulmányt. Utóbbival cáfolta azt a civil felvetést, hogy ilyen nem készült volna. Tarlós István közölte: az MTA az önkormányzati döntéseket és azt figyelembe véve, hogy a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon a duplájába kerülne a beruházás, korrektnek találta egyebek mellett a műszaki tervet és a műtárgy magassági vonalvezetését.

Utóbbi legalább olyan védelmet biztosít a csillaghegyi övezet lakóinak, mint a jelenlegi elsőrendű védvonal - tette hozzá. A városvezető kitért arra is, hogy az Akadémia egyetértett az alapozás koronaszintjének olyan megválasztásával, amivel csökkenteni lehet az alumíniumszerkezet magasságát, és ezzel a beruházás költségeit is.

Hozzátette: a bizottság elfogadta azt is, hogy a szivárgásgátló fal és a mögötte elhelyezett szivárgó kombinációjával meg lehet akadályozni a talajvíz jelentős emelkedését. A főpolgármester ismét elmondta: a mobilgát építésével párhuzamosan az elsőrendű védvonalat is megerősítik. A Műegyetem április végén adta ki szakvéleményét, amely ugyancsak a főváros álláspontját támasztotta alá.

A Királyok útja-Nánási út nyomvonalon húzódó 3,1 kilométeres védvonalat három szakaszra osztották: a Pünkösdfürdő és az Őrtorony utca közötti mintegy 1330 méteres, az Őrtorony utca és a Rozgonyi Piroska utca közötti 800 méteres, valamint a Rozgonyi Piroska utca és Nánási köz közötti 580 méteres szakaszra. Az első és második szakaszon alumínium betétpallós szerkezet lesz, a Rozgonyi Piroska utca torkolatánál pedig a jelenlegi kerítés elbontásával és új, vízzáró vasbeton fal megépítésével alakítják ki a tervek szerint a védművet. A harmadik szakaszon ugyancsak mobil, alumínium árvízvédelmi fal lenne, a tervezett nyomvonal a Kadosa utcáig húzódik. A védmű 954 centiméter magas lenne, a beruházás összköltsége várhatóan 3,5 milliárd forint.

Az Origo már szerdán arról írt, hogy elkészült a Magyar Tudományos Akadémia szakvéleménye a gát terveiről, és a folytatást támogatja. Tarlós István főpolgármester ehhez kötötte a mobilgát felhúzását, így minden bizonnyal hamarosan megkezdik a kivitelezést.

Tarlós korábban az Origónak adott interjújában arról beszélt, hogy számára nem presztizskérdés a mobilgát. "Most már kezd váltig az az érzésem lenni, hogy valakiknek, valamiért borzasztó fontos, hogy ez a védmű ne épüljön meg. Amivel ott találkozom, az a tájékozatlanság és a demagógia, továbbá a rosszindulatnak egy olyan sajátos elegye, aminek a motivációit nem lehet igazán megfejteni. Erősen kezdek gyanakodni, hogy emögött lehet valamilyen politikai érdek. Egy olyan párt katalizálja ezt a dolgot, amelyik nem olyan régen önálló párt. (Tarlós itt a Párbeszéd Magyarországért Pártra utal.) Meg kell mutatni magukat, hiszen az önálló politikai létért küzdenek."