Etikai kódexszel és etikai bizottságokkal érné el a kormány azt, hogy a tanárok mintaszerűen viselkedjenek az iskolában. A szöveget még nem dolgozták ki, de úgy tudjuk, Hoffmann Rózsa örülne, ha az általa korábban összeállított szabályokat követnék a pedagógusok. A megkérdezett tanárok nem tiltakoznak egy ilyen szabálygyűjtemény ellen, bár tartanak attól, hogy az igazán fontos etikai dilemmáknál nem segíti majd őket a dokumentum, és félő, hogy apróságokért jelentik majd fel egymást.

Egy budapesti angoltanárnő felszabadultan sétálgatott a lakótelepen egy kellemes szombat délutánon. Az egyik padnál fiatal srácok verődtek össze, dohányoztak, és a tanárnő észrevette, hogy egyik kilencedikes tanítványa is jókedvűen szívja velük a cigarettát.

Képünk illusztrációForrás: AFP/RIA Novosti/Andrey Rudakov


"Nem tudtam, mennyire tartozik rám az, hogy szabadidejében mit csinál. Etikátlan vagyok, ha nem szólok oda, vagy nem köpöm be a gyereket a szülőnél?" - kérdezte a tanárnő, amikor elmesélte ezt a történetét, amely nemrég nagy dilemma elé állította. A tanárnő végül nem ment oda a 15 éves gyerekhez, és később sem hozta elő a témát az iskolában. A fiú osztályfőnökének azonban jelezte, hogy az egyik diákját cigarettázni látta.

Nem tudni, hogy a készülő pedagógus etikai kódex mit ír majd elő ilyen esetekre, annyi azonban biztos, hogy az angoltanárnőt később felelősségre lehet majd vonni a döntéséért, és a juttatásaiba vagy akár az állásába kerülhet, ha kiderül, hogy hibázott. Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár májusban jelentette be, hogy a jövőre megalakuló "Magyar Pedagógus Kar" egyik legfontosabb feladata lesz, hogy létrehozzon egy tanári etikai kódexet, amire azért van szükség, mert "az orvosoknak, az ügyvédeknek és az újságíróknak már van etikai kódexe, a pedagógusoknak még nincs".

Hoffmann Rózsa saját kódexe

A köznevelési államtitkárság szerint az etikai kódex azért kell, mert "a tanárok, tanítók, óvodapedagógusok éppen a fejlődésben lévő, önmagukért felelősséget vállalni, érdekeiket megvédeni még nem tudó gyerekekkel foglalkoznak, ezért formálódásukban meghatározó, hogy a nevelők milyen példát mutatnak nekik". A szabálygyűjteményről Hoffmann Rózsa a hétvégén azt mondta, nem fenyegetés lesz, hanem "lelkiismereti KRESZ", amelyet minden pedagógusnak be kell majd tartania, különben baj származik a helytelen cselekedetekből.

"A tanárok, tanítók, óvodapedagógusok éppen a fejlődésben lévő, önmagukért felelősséget vállalni, érdekeiket megvédeni még nem tudó gyerekekkel foglalkoznak, ezért formálódásukban meghatározó, hogy a nevelők milyen példát mutatnak nekik." Képünk illusztrációForrás: MTI/Komka Péter

A köznevelési államtitkárság szerint a kódexet a jövőre felálló pedagóguskar alkotja meg, és "várhatóan a jövő évben elkészül, de nem kizárt, hogy 2015-ben". Az államtitkárság szerint a pedagóguskar tisztségviselői döntik el, hogy teljesen új szabálygyűjteményt dolgoznak-e ki, vagy már meglévő dokumentumokból indulnak ki. Az Origo egy köznevelési államtitkárságnál dolgozótól úgy tudja, hogy Hoffmann Rózsa üdvözölné, ha a dokumentum a Független Pedagógus Fórum etikai kódexére épülne, amelyet ő maga állított össze 1995-ben a szervezet elnökeként, és azóta kétszer is kiadták könyv formájában.

Több, a Hoffmann-kódexet ismerő tanár azt mondta, hogy semmi olyan nem szerepel a gyűjteményben, amellyel a pedagógusok és a szülők 99 százaléka ne értene egyet. A tanár köteles fejleszteni magát; nem verheti, terrorizálhatja és alázhatja meg a gyereket, nem diszkriminálhat; intim kapcsolatba nem léphet a diákkal; a szülőket nem nézi le - ilyen előírások szerepelnek például a Hoffmann-kódexben. Több tanár szerint azonban a valóban komoly etikai dilemmákra nem ad egyértelmű válaszokat, és nem segíti az eligazodást azokban az esetekben sem, amelyek gyakori problémát okoznak egy tanárnak. "Beírjam-e az egyest a gyereknek, akinek éppen válnak a szülei? Mit mondjak a diákoknak, akik szidják a tényleg borzalmas kollégámat? Ügyet csináljak-e abból, ha tudom, hogy a gyerek nem betegség miatt hiányzik, hanem mert előző este koncerten bulizott?" - sorolt néhány példát egy tanár.

Belefér egy pohár bor?

Hoffmann Rózsa kódexében szerepel olyan általános megállapítás is, hogy a tanár "vállalja a küzdelmet az erkölcsi romlás ellen", amit persze minden tanár a saját értékrendje alapján értelmezhet. "Egyik kollégám szerint minden esetben meg kell tiltani, hogy a gyerekek alkoholt igyanak, én bevallom, az érettségizőknek az osztálykiránduláson engedélyeztem egy pohár bort vagy sört, így nem a hátam mögött itták meg" - mondott egy példát egy budapesti osztályfőnök, aki nem tartja magát emiatt etikátlan tanárnak.

Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós gyakorlógimnáziumának magyartanára, aki több cikket is írt a pedagógusetikáról, azt mondta, hogy a legsúlyosabb dilemma elé akkor kerül egy tanár, amikor a titkok kezeléséről kell döntenie. Vagyis hogyan kezelje a tanár, ha egy diák őszintén bevall neki valamit, de a hallgatását kéri. Fenyő D. szerint az ilyen eseteket nem lehet kódexben szabályozni, mert minden ügyben más a helyes megoldás.

"A legsúlyosabb dilemma elé akkor kerül egy tanár, amikor a titkok kezeléséről kell döntenie." Képünk illusztrációForrás: MTI/Nemes János


Egyik tanítványa például elárulta, hogy az osztálytársa azért alszik napközben az iskolában, mert minden reggel a sarki kocsmában indít. Fenyő D. szerint minden tanár más megoldást tarthat etikusnak: valaki szól a szülőknek, más magával a gyerekkel próbálja megbeszélni, de nem kizárt, hogy az osztálytársak segítségét kéri a tanár. És mindegyik lehet etikus megoldás. Fenyő D. másnap reggel hétkor a kocsmába ment a fröccs mellett ácsorgó gyerekhez, és ott próbált a lekére beszélni. "Azt meg tudtam oldani, hogy ne részegen járjon iskolába, de a családi hátterén nem tudtam változtatni" - mondta a tanár, aki a szülőket ezért nem is tájékoztatta erről a problémáról.

Etikátlan tanár, megfizetsz!

A megkérdezett tanárok nem tiltakoztak a készülő erkölcsi kódex ellen, azon viszont felháborodtak, hogy a tervek szerint bizottságok előtt kell majd magyarázkodniuk, ha feljelentik őket. A pedagóguskarnak ugyanis, egy most tárgyalt törvényjavaslat szerint, létre kell hoznia országos és területi etikai bizottságait, amelyek első és másodfokon eljárhatnak majd a feljelentett tanárok ellen.

A bizottságok működéséről és hatásköréről egyelőre annyit lehet tudni, hogy ha megállapítják az etikai vétséget, akkor kérhetik a munkáltatót, hogy a tanárnak adjon figyelmeztetést, vagy vonja meg a juttatásait. A köznevelési államtitkárság az Origónak azt írta, hogy "súlyos, bizonyított normasértés után előfordulhat, hogy az etikai bizottság kezdeményezi a munkáltatónál az elbocsátást, ami egyúttal a Karból történő kizárást is jelentheti".

Több tanár szerint az lenne a helyes, ha minden iskola kidolgozná a saját, helyi problémákra koncentráló etikai ajánlását, és azt a saját tanárain érvényesítené. Képünk illusztrációForrás: MTI/Balázs Attila


Egy iskolaigazgató azt mondta erre a tervre, hogy veszélyes, ha a kormány bürokratikus úton akar érvényt szerezni az erkölcsi normáknak, és azt üzeni, hogy "ha szerintünk etikátlan vagy, elítélünk, és megfizetsz". Szerinte ugyanis így a tanárok még kevésbé mernek az egyes ügyekben önállóan döntést hozni, és a legegyszerűbb kérdésekkel is az igazgatóhoz szaladgálnak. "Egy osztályfőnök kap egy ajándékkosarat, egy rosszindulatú féltékeny kolléga feljelenti ezért, és akkor majd a bizottságok vizsgálgatják, etikus-e elfogadni azt a néhány csomag kávét?" - mondott egy példát az igazgató.

Több tanár szerint az lenne a helyes, ha a központilag alkotott kódex helyett minden iskola kidolgozná a saját, helyi problémákra koncentráló etikai ajánlását, és azt a saját tanárain érvényesítené. Fenyő D. György szerint például az ELTE Radnóti Gimnáziumában több mint tíz éve elkészítettek egy etikai kódexet, amelyre a nevelőtestület, illetve az összes szülő és diák is rendszeresen hivatkozik - bármiről is van szó az osztályfőnökök kiválasztásától kezdve a dolgozatírások időzítéséig.