Szuper színek és szép dizájn - bár többnyire fogalmuk sincs, hogy mi húzódik a 18-as karikákkal és hosszú magyar szavakkal tuningolt trafikbejáratok mögött, a budapesti turistáknak bejönnek az uniformizált trafikok. Van, aki szexshopnak nézi őket, de a barna szín miatt a kávézóra asszociálnak a legtöbben.

A nemzeti dohányboltok nemcsak jól néznek ki, hanem még Budapest misztériumát is növelik - legalábbis ez derült ki, amikor turistákat állítottunk meg a minimalista, lefóliázott, nemzeti színekben és a dohány árnyalatában úszó kirakatok előtt a Király utcában.

Tapasztalatom szerint sem a magyar történelem legszomorúbb pillanatai, sem a romkocsmaőrület, de még a Cicciolina állatos kalandjairól szóló anekdoták sem csigázzák fel annyira a turisták kíváncsiságát, mint hogy mit rejthetnek ezek a 18-as karikákkal, hosszú magyar szavakkal még rejtelmesebbé tett, átláthatatlan ajtók.

Trafik a Király utcában.Fotó: Tuba Zoltán - Origo

 

- El nem tudom képzelni, mi lehet itt.
- Talán egy kávézó?
- De akkor miért nem mehetnek be 18 éven aluliak?
- Talán egy titkos kávézó, ahová csak felnőttek mehetnek be?
- Vagy egy szexshop?
- Ezt nagyon nehéz kitalálni.

Nagyjából ilyen párbeszédek zajlottak le azok között a párok, kisebb csoportok között, akiket megszólítottunk. "Wow, it's cool!" [Váó, király] - kiáltott fel például egy 19 éves szerb lány, amikor megtudta, hogy ezeken a helyeken lehet cigit venni. Vélhetően a trafikkoncessziók kiosztása óta nem örült senki ennyire trafiknak, nagyon tetszett neki, hogy erre specializált boltokban lehet csak cigarettát venni, mert így a 18 év alattiak nehezebben tudnak vásárolni.

Volt olyan olasz turista is, aki korábban sokáig keresgélt cigarettát, de csak egy szupermarket megmaradó készleteiből tudott vásárolni, így rögtön be is ment, amint megtudta, hogy nem használt vibrátorokat árulnak az ajtó túloldalán. Egy svéd fiúcsoport például rögtön tudta, hogy trafikkal állnak szemben, ugyanis miután nem találtak cigarettát egy boltban, a Google segítségével akadták rá a trafikra.

Egy másik bolt a Király utcában.Fotó: Tuba Zoltán - Origo

"You have monopoly, right?" [Monopólium van ugye?] - értelmezte teljesen félre a trafiktörvényt az egyik svéd srác, bár feltevése nem is meglepő, ha az egyencégérekből indulunk ki. Amely, ahogy a trafikok teljes dizájnja is, nagyon tetszett a megkérdezett külföldieknek. "Gyönyörűen néz ki" - állította egy olasz tervezőgrafikus, ellentétben azokkal, akik a korrupciónak állított emlékművet látják bennük.

"Turistaként nézve csak az érthetetlen, hogy miért nincs semmi felirat angolul, vagy legalább egy motívum, amelyről fel lehet ismerni, hogy dohányt árulnak?" - vetette fel egy skót turista. Olaszországban például egy T (mint tabak) betű jelöli a dohányboltokat, bár az nem tűnt fel neki, hogy itt is. Az viszont nagyon tetszett a turistáknak, hogy egyencégérek vannak, ugyanis könnyen felismerhetőek és nagyon feltűnőek.