Halló, mentők? Mit kenjek a tetoválásomra?

telefonbetyár, Egy kábítószeres fiatalt motoznak a Nyugati téri aluljáróban, egy nyilvános telefonnál
Vágólapra másolva!
A hónap eleje óta több tízezer forintra büntethetik, aki telefonon szórakozik a mentőkkel, vagy azért hívja fel őket, mert nem tudja, milyen kenőccsel kezelje a friss tetoválását. A segélyhívó számokra naponta érkeznek a szándékosan megtévesztő hívások, és több százan hívják őket nem odavaló kérdésekkel, amivel elveszik az időt, az energiát és a lehetőséget azoktól, akik tényleg bajban vannak.
Vágólapra másolva!

Új szórakozás után kell nézniük szeptember elejétől azoknak az unatkozó gyerekeknek, haragos szomszédoknak és fontoskodó felnőtteknek, akik eddig abban élték ki magukat, hogy megpróbálták becsapni a rendőröket, a mentősöket vagy a tűzoltókat. Vagy legalábbis keményen fizetniük kell érte, ha tovább akarják folytatni a hobbijukat, ugyanis a szabálysértési törvény alapján most már akár 150 ezer forintos büntetést is kaphat az, aki felhívja a segélyhívó számokat csak azért, hogy direkt félrevezesse őket, vagy viccelődjön, káromkodjon a telefonba.

A büntetés nem teljesen új dolog, az már szeptember előtt is szabálysértés volt, ha valaki szándékosan verte át a tűzoltókat, rendőröket, mentőket, és kitalált esetekhez riasztotta őket. "Van, aki élvezi, hogy kihívja a mentőket, tűzoltókat, aztán kiáll az erkélyre, és nézi, ahogy az ő hívására szirénázva vonulnak. De előfordult már olyan is, hogy a mentők éjjel kettőkor egy otthon megindult szüléshez kaptak riasztást, aztán amikor kiértek, kiderült, hogy a megadott címen csak egy egyedülálló férfi lakik, és csak a vele haragban álló szomszédja akart kitolni vele" - mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az Origónak.

Ilyen szándékos megtévesztés miatt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az év első felében 85 esetben tett feljelentést. Tavaly egy hasonló feljelentés nyomán a Jászberényi Városi Bíróság hetvenezer forintos büntetést szabott ki egy férfira, aki ötször verte át a tűzoltókat. Neki a büntetésen felül a tűzoltók kivonulásainak költéségét is meg kellett fizetnie.

Tudakozó vagy telefonközpont

A szándékosan megtévesztő hívások aránya viszonylag alacsony - mondta Győrfi Pál és Hajdu Márton, az OKF helyettes szóvivője is. A katasztrófavédelem számaira évente ötszáz és ezer közötti ilyen hívás érkezik, az idén augusztus végéig háromszázat kaptak - általában iskolásoktól, fiatal baráti társaságoktól, akik ezt jó poénnak tartják, vagy olyan felnőttektől, akik saját fontosságukat bizonyítandó különös kitalált esetekkel kötik le a segélyhívó számokat.

Az ilyen hívások után a rendőrség, a mentők és a tűzoltók minden esetben feljelentést tesznek, és mivel a rendszereik még a rejtett számokat is kijelzik, illetve rögzítik a beszélgetéseket, nem nehéz megtalálni a hívókat. Az elmúlt időszakban kiszabott büntetések miatt egyre kevesebb a hasonló eset, ennek ellenére ezek a büntetések még mindig nem oldották meg a segélyhívók minden problémáját.

Rettegj, telefonbetyár! Forrás: MTI/E. Várkonyi Péter

A mentők budapesti központjában egy nap alatt körülbelül kétezerszer cseng a telefon, ebből csak 400 a valódi segélyhívás. "Tegnap este pont bementem a központba, amikor az egyik kolleganő fogadott egy hívást, ami a 104-es segélykérő számra érkezett be. A telefonáló azt szerette volna megtudni, hogy milyen kenőcsöt kenjen a friss tetoválására, hogy az sokáig szép maradjon. Ez nem egy szándékosan rosszindulatú hívás, mégis olyan, ami feleslegesen terheli a segélyhívó számokat" - mondta Győrfi Pál. Az sem ritka, hogy mivel a segélyhívó számokat ingyen lehet hívni, sokan keresik őket azzal, hogy elfogyott a pénz a kártyájukról, de nagyon fontos lenne beszélniük a barátnőjükkel vagy valamelyik családtagjukkal, és azt kérik a diszpécsertől, hogy kapcsolja át őket.

Az Éjjel-nappal Budapest alatt nem hülyéskednek

A szeptember elsejétől érvényes szigorítás csak a hivatalos segélykérő számokra érkező megtévesztő hívásokra vonatkozik, pedig a tréfás kedvű vagy vad fantáziájú unatkozók a civil segélykérő telefonokat kezelő diszpécsereknek is sok energiáját lekötik. "Nagyon sok ilyen hívást kapunk, de mi mindig megpróbáljuk ezeket is elfogadóan kezelni, mert mindig ott a remény, hogy ha a hülyéskedő kamaszok látják, hogy komolyan vesszük, ilyen esetben sem utasítjuk el őket, megkeresnek minket majd akkor is, ha esetleg tényleg krízishelyzetbe kerülnek" - mondta az Origónak a Kék Pont Gyerekkrízis Alapítvány egyik ügyelője.

A Kék Vonalra általában az iskolai órák szüneteiben vagy iskola után érkeznek a komolytalan hívások, este már sokkal kevesebb van, és azt tudják már a diszpécserek, hogy amikor elkezdődik a tévében az Éjjel-nappal Budapest, akkor egy ilyen hívást se fognak kapni, viszont ha zenés tehetségkutató van a tévében, számíthatnak arra, hogy a köszönésükre énekelve fognak válaszolni a telefonvonal túloldaláról.

A kamaszok sokszor csoportosan telefonálnak, és egészen vad dolgokat is kitalálnak. "Arról beszélnek, hogy lábfétisük van, vagy hogy az a problémájuk, hogy berakták a macskát a mikróba - de sokkal fantáziadúsabbak, mint ahogy én most vissza tudnám adni ezeket a történeteket" - mondta a diszpécser. Sokszor azonban nem nehéz felismerni, hogy a kitalált történetek mögött van valami igazság: "Ha egy tizenéves lány azt mondja, hogy ötvenéves vagyok, és segítségre lenne szükségem, mert a férjem nagyon iszik, és ez engem nagyon zavar, akkor tudom ugyan, hogy hülyéskedik, de az is lehet, hogy otthon éppen ezt látja."

A tanfolyamokon tanulják, hogy hogyan kell kezelni ezeket a hívásokat, de a hívásokat fogadó ügyeletes személyiségétől és hangulatától is függ, hogy mit kapnak a viccelődők. "Vannak olyan kollegák, akik utálják az ilyen hívásokat, mert idegesítő őket, hogy a hülyéskedés elveszi a lehetőséget és az energiát a komoly hívások elől. Más kihívásnak tekinti, hogy a szívatást átfordítsa komoly beszélgetésbe. Néha nagyon jól el lehet velük beszélgetni, kiderül, hogy mik a problémáik, és bár csak kamuból telefonáltak, végül csak tudunk nekik segíteni."