Először 30 nap volt, aztán 50, aztán 70, aztán jézusmária

várni kell a KRESZ-vizsgára, számítógépes elméleti gépjárművezető-vizsgáztatási eljárás, munkás egy közlekedési táblákat gyártó üzemben
Vágólapra másolva!
Áprilisban leálltak a KRESZ-vizsgák, de a budapesti vizsgaközpont máig sem szedte össze magát: az elméleti vizsgákra a tanfolyam elvégzése után egy, de akár két hónapig is várniuk kell a vezetni tanulóknak. Az egész egy technikai hibával kezdődött, de azóta már más problémák is nyújtják a várakozást. Aki nem akar várni, az lemegy vidékre vizsgázni, aki pedig megbukik, az kezdheti elölről a hosszú sorban állást. A vizsgaközpont szerint nincs itt semmi látnivaló.
Vágólapra másolva!

Áprilisban az ország összes autósiskoláját érintő probléma lépett fel a Nemzeti Közlekedési Hatóság számítógépes rendszerében. A hiba akkora káoszt okozott, hogy elméleti vizsgák százai maradtak el országszerte, és a rendszer csak nehezen állt helyre, az adatbevitel akadozott. A KRESZ-vizsgára várók feltorlódtak, a várakozási idő hetekkel megnőtt, míg a nagy leállás előtt országszerte úgy működött az elméleti vizsgáztatás, hogy a KRESZ-tanfolyamot elvégzett diákok már a következő héten mehettek vizsgázni, és ha nem sikerült, akkor egy-két héten belül újra próbálkozhattak.

Vidéken ma is ez a helyzet, ott a leállás ellenére minden visszazökkent a régi kerékvágásba. Erről többek között győri, debreceni, szegedi autósiskolákban kérdezősködtünk, és az összes helyen olyasmiket mondtak, hogy "egy hétnél többet nem kell várni", "a jövő hétre már van időpont", "másfél-két hét alatt elintéződik".

Erre a gördülékenységekre őszintén irigykedhetnek a Budapesten vezetni tanulók, a budapesti KRESZ-vizsgaközpontban ugyanis - hiába telt el már fél év a nagy leállás óta - nem rendeződött a helyzet, sőt. Az Origo több autósiskolából származó információi szerint azóta volt olyan eset, hogy egyetlen autósiskolánál hétszáz tanuló várt vizsgaidőpontra.

Jelenleg egy, de inkább két hónapot kell várni arra, hogy valaki a tanfolyam elvégzése után elmehessen elméleti vizsgát tenni. A több hónapos várakozást tehát nem is a jelentkezéstől kezdve kell számolni, hanem a KRESZ-tanfolyam befejezésétől, amikorra már az egészségügyi alkalmassági papírja, a képzési igazolása és a befizetett vizsgadíjról szóló bizonylata is megvan.

Forrás: AFP/Norbert Millauer

Ebben a pillanatban egy hónapot kell várni, de a nyáron volt másfél-két hónapos csúszás is - mondta az Origónak Fally Gyula, az Autó-Plusz Autósiskola vezetője. Úgy tudja, hogy a problémát nemcsak az okozza, hogy a központ nem tudta magát összeszedni április óta, hanem az is, hogy sokkal kevesebb vizsgát tartanak, mint azelőtt. Míg korábban ugyanis a fővárosi központban mindennap tartottak elméleti vizsgákat, most már csak hétfőn, szerdán és pénteken. Fally szerint nem világos, hogy ennek mi az oka, de feltehetően takarékoskodásra kényszerül a vizsgaközpont, a vizsgabiztosok számát csökkentették.

Egy másik budapesti autósiskola vezetője - aki kérte, hogy a nevét és az iskola nevét ne írjuk le - is úgy tudja, hogy nemrégiben hét vizsgabiztost nyugdíjaztak, ezért nem tudják behozni a lemaradást, ráadásul az adatokat még mindig kézzel rögzítik, holott nagyon kevés az emberük.

Fally Gyula szerint egy másik változás is akadályozza a gördülékeny vizsgáztatást: korábban, ha egy autósiskola elindított egy KRESZ-tanfolyamot, beszólt a központba, hogy hány vizsgahelyre lesz szüksége hamarosan, és a következő hétre ez el volt intézve. Egy ideje azonban már nem lehet előre helyeket foglalni, és a vizsgázni szándékozók számát csak akkor lehet bejelenteni a központban, ha már minden feltétel megvan hozzá (például a szükséges papírokat beszerezte és a tanfolyamot is elvégezte a tanuló).

Fally szerint így nem lehet normálisan dolgozni, az autós oktatók és a tanulók dolgát is nagyon megnehezíti az óriási csúszás, részben azért is, mert a tanfolyamon elhangzottakból a vizsga idejére már sok mindent elfelejtenek. "Most azt tudom mondani a tanulóimnak, hogy legjobb esetben az október 28-ai hétre tudok nekik időpontot szerezni" - mondta. Ha ezen valaki megbukik, akkor megint várhat egy hónapot, és így tovább.

Egy másik budapesti autósiskolában azt mondták, hogy jelenleg két-három hónap náluk az átfutási idő, ennyit kell várni a vizsgázásra, de pár hónapja még ennél is rosszabb volt a helyzet. "A hősi időkben 12-15 nap volt a jelentkezéstől a vizsgáig. Ebből lett először 30, aztán 50, aztán 70, aztán jézusmária" - fogalmazott. A tanulók számára is világos, hogy háromszor annyi a jelentkező, mint ahány vizsgahely van. Más utakat keresnek, voltak, akik elmentek vidékre vizsgázni. Az autósiskola vezetője azt mondta, a vizsgákat országosan szervező Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről csak ígéretek vannak, de nem túlságosan biztató, hogy "április óta még mindig nem jött rendbe a helyzet".

Forrás: MTI/Kovács Tamás

"Az áprilisi leállás - a szerverterem egyik háttértárolójának meghibásodása - csak egy napig tartott. Ha nem sikerült volna helyreállítani a vizsgázás lehetőségét, akkor egy helyet sem tudnának biztosítani a közlekedési felügyelőségek, tehát nem informatikai hibáról van szó az említett hosszú várakozás tekintetében" - válaszolta a megkeresésünkre a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH).

A hatóságnak nincs rálátása arra, ami Budapesten történik, mert a vizsgaszervezést és a vizsgák kiírását nem ők, hanem a területi kormányhivatalok közlekedési felügyelőségei végzik. Az NKH szerint egyébként az összes vizsgázó 20-25 százaléka Budapesten jelenik meg, a fennmaradó 75-80 százalék eloszlik 30 képviselet között. Másrészt szerintük megszokott, hogy a nyári iskolaszünetben több a vizsgázó, de "az őszi rossz idő beköszöntével a vizsgázók száma visszaesik az egyéb időszakokban megszokott szintre". Ez viszont nem magyarázza meg, hogy miért csak Budapesten van torlódás a vizsgákban, és miért nem múlt el a probléma a nyár végével együtt.

Mivel így az NKH a válaszadást a BFKH-nak, azaz a budapesti kormányhivatalnak passzolta tovább, megkerestük ezt a szervezetet is. A BFKH közlekedési felügyelőségének válaszából aztán az derült ki, hogy szerintük nincs semmilyen rendkívüli probléma: "A vonatkozó szervezési szabályok szerint a harmadik hétnél rövidebb határidőre nem lehet vizsgát befogadni. Budapesten átlagosan négy-öt hétre tudnak elméleti vizsgahelyet adni a kollégák."

Az egésznek szerintük az az oka, hogy a vizsgaközpont kapacitását jelentősen meghaladja a vizsgaigény, mert "a fővárosban aránytalanul magas a vizsgára jelentkezők száma". Többek között azért, mert az autósiskolák "irreálisan alacsony díjat" kérnek, és így "idevonzzák az illetékességi területen kívülről is a jelentkezőket". Takarékossági intézkedések szerintük nem korlátozzák a kapacitásukat, és ezzel együtt is "minden rendelkezésére álló szakemberük maximálisan terhelve végzi feladatait" - közölte még a kormányhivatal.