Októbertől nem repülhetnek az egy hajtóműves helikopterek, ezek kiesésével viszont ellátás nélkül marad az ország délkeleti része.

Egy új uniós szabályozás értelmében lakott terület felett többé nem repülhet egy hajtóműves helikopter, ez azonban nehéz helyzetbe hozza a légi mentőket, hiszen a törvény a mostani flottának a negyedét a földre kényszeríti – írja a Blikk.

Az előírásra azért volt szükség, mert könnyen katasztrófához vezethet, ha az az egy hajtómű meghibásodik. A hazai légimentő-flotta hét gépe közül kettőt pont egyetlen hajtómű emel a levegőbe. A lap úgy tudja, Magyarország kérte, hogy rá ne vonatkozzon a szabályozás, október 28-tól ez mégis életbe lép majd.

A két Aérospatiale-Eurocopter AS350B Ecureuil gép így alkalmatlanná válik a mentésre, hiszen hiába történik a baleset lakott területen kívül, a fedélzeten ellátott sérültet kórházba kell szállítani, az viszont kivétel nélkül a városokban van – írja a lap. A légi mentők eddig tizenöt percen belül minden egyes sürgős esethez eljutottak, amit többek között az ország hét különböző pontján elhelyezett légimentő-bázis is segített. Ilyen van egyébként Budaörsön, Debrecenben, Miskolcon, Szentesen, Pécsett, Balatonfüreden és Sármelléken. A Blikk úgy tudja, a gond a Szentesen és a Debrecenben állomásozó gépekkel lesz, a többi öt Eurocopter, új nevükön Airbus Helikopters már két hajtóművel repül.

Ha a két bázisról nem szállhatnak fel a gépek az új szabályok értelmében, úgy hatalmas terület, csaknem az egész délkeleti országrész légi mentés nélkül marad. Egy helikopter nagyjából hatvan kilométer sugarú kört lát el, így a hét bázis az ország körülbelül 85 százalékát fedi le. A légi mentők évente több száz esethez érkeznek, szinte az összes komolyabb közúti balesethez már helikoptert küldenek.