Orbán Viktor és Tarlós István átadta délelőtt a 4-es metrót. Orbán el sem hitte, hogy elkészült, Tarlós örült, hogy szép lett, a nevüket pedig még a peronba is belevésték. Az első metrómenet nem várt meglepetéseket is tartogatott, például kiderült, hogy egy részen nincs térerő. Déltől mindenki kipróbálhatja az új metrót.

Orbán Viktor és Tarlós István pénteken délelőtt átadta a 4-es metró régóta várt elő szakaszát. Orbánék húszperces késéssel, metróval gördültek be a kelenföldi végállomásra. A szerelvényük tett egy kört az alagútban, majd beállt a peronhoz a már jó előre odakészített pódiumhoz (galéria a megnyitóról itt).

Nem Demszky találta ki a 4-es metrót, már a hetvenes években felvetődött – kezdte a beszédét Tarlós István főpolgármester. De szerinte Demszky a metró megszállottjává vált, és zűrzavaros szerződéseket hagyott hátra, amelyek miatt nagy munka volt az új városvezetésnek megmenteni a projektet. Szalagcímeket is felsorolt, hogy érzékeltesse, milyen borús jóslatok mellett jutottak el a metró átadásáig. A vendégek közben a metróban állva hallgatták, az egyik ajtóban Vitézy Dávid mosolygott, a másikban Horváth Csaba állt karba tett kézzel. "Az biztos, hogy nagyon szép lett, örüljünk neki" – zárta beszédét Tarlós.

Tarlós István beszéde. További képekért kattintson!Fotó: Mudra László - Origo

Hihetetlen, de elkészült – mondta Orbán Viktor miniszterelnök, aki Tarlós után lépett a mikrofonhoz, Szerinte ez a 2010-ben kialakult egységnek köszönhető. Hozzátette, hogy neki csak egy kérése volt Tarlós Istvánhoz a 4-es metrót illetően, az, hogy legyen kész időben.

Kávéházi nemzet vagyunk, nagyobb a hajlam bennünk a beszédre, mint a cselekvésre – mondta a metró átadásán Orbán. Hozzátette azonban, hogy szerinte a fővárosi vezetés cselekedni is tud, és azt kéri Tarlós Istvántól, hogy a jövőben is cselekedjenek. Ezután Orbán és Tarlós felavattak egy emléktáblát, amelyet a peronba véstek, és többek között az ő nevük is rajta van.

További képekért kattintson!Fotó: Mudra László - Origo

Térerő nincs, operaelőadás van

Az új metró több meglepetést is tartogatott az újságíróknak. Az első az volt, hogy nem utazhattak együtt a politikusokkal, Orbánék ugyanis egy külön szerelvénnyel előrementek, és az újságírók csak egy másikkal követhették őket. A második meglepetés sokkal váratlanabb volt, kiderült ugyanis, hogy a metró egyes részein nincsen térerő, ott telefonálni csak a mozgólépcső tetejéről lehetett.

Ezután már csak kellemesebb meglepetések következtek, ilyen volt például az, amikor a II. János Pál pápa téri megállóban az Operaház igazgatója, Ókovács Szilveszter várta az újságírókat egy kisebb koncerttel, amelyet azonban csak menet közben tudtak hallgatni, a szerelvényük ugyanis nem állt meg, csupán lelassított. A Keleti pályaudvaron lévő végállomáson pedig pincérek, pogácsa és pezsgő várta a vendégeket. Az utóbbi fogadás hozzávallóit valószínűleg rekordidő alatt kell majd eltakarítani, délben ugyanis a nagyközönség előtt is megnyílik a metró.

A déli járatindításra alaposan felkészült a BKK, Somodi László a társaság vezérigazgató-helyettese az Origónak azt mondta, minden megállóban állni fog egy szerelvény, és délben mindegyik el fog indulni. Így lényegében már déltől fel lehet szállni az új metróra bármelyik állomáson.

A 4-es metrót, amely Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral, nyolc év építés után adják át. A 7,4 kilométeres, tíz állomást magában foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A munkálatokat nehezítette, hogy a konzorciumvezető cég többször leállt a munkával többletkövetelések miatt. Az alagútépítés 2010 nyarán fejeződött be, ezt követően kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése. 

A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, és külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.

A 4-es metró történetét itt olvashatja végig, a korábbi metróvonalak átadásáról pedig itt olvashat.