Hogyan sikerült a kampány a négy, bejutásra esélyes politikai erőnek a méréseik szerint? Ezt kérdeztük három közvélemény-kutatótól. A válaszokban egyetlen dolog közös: a baloldal egész biztosan nincs a győztesek között. A Fidesz már a hajrá előtt ellőtte a puskaport, az LMP-nek a mozgósítás megy gyengén, a Jobbikról megoszlik a kutatók véleménye.

Fidesz-KDNP

Nézőpont Intézet (Fodor Csaba, vezető elemző)

Az idei kampány nyertese egyértelműen a Fidesz-KDNP. Magabiztos előnnyel vezetnek már régóta, nincs változás a támogatottságokban, folyamatosan erős a párt. Könnyen mozgósítanak, a szavazóik 90 százaléka évek óta biztos Fidesz-szavazónak mondja magát, ilyen magas arány egyetlen más pártra sem jellemző.

Ipsos (Závecz Tibor, véleménykutatási igazgató)

A Fidesz még a kampány előtt hónapról hónapra, apránként szerezte vissza a korábban lemorzsolódott szimpatizánsait, minden hónapban rendre 2 százalékkal növelte a potenciális támogatóit. Ők a méréseink szerint mind olyanok, akik korábban Fidesz-szavazók voltak. A kampányban a párt már nem tudta növelni a támogatottságát, pedig a bizonytalanok aránya egyre csökkent.

Tárki (Sík Endre, vezető kutató)

A Fideszről ebben a kampányban annyit tudunk a mérések alapján, hogy őrzik az előnyüket. Ez az előny régóta változatlan, nem tudott a kampányban nagy kilengést produkálni a kormánypárt. Még a rezsiharccal és az EU-ellenes harccal szerezték vissza a választókat, akiket azóta is tartanak.

Kormányváltás

Nézőpont

A kampány vesztesei. A baloldali lelkesedés érezhetően csökkent. Tavaly az összefogással új szavazókat próbáltak meg szerezni, de a közös lista csak arra volt elég, hogy a törzstábort megtartsák, és a mérések szerint az sem biztos, hogy őket, vagyis a potenciális szavazókat valóban el tudják vinni voksolni. Mindebben a Simon-ügynek nagy szerepe lehet, erről külön kutatást is közöltünk

Ipsos

A baloldal a legutóbbi, márciusi adataink szerint összerakta a szavazótáborát, és maradt is az akkor elért támogatottságuk. Ez inkább egy korábbi siker, még a kampány legelső szakaszából, és inkább arról szól, hogy egyáltalán megállapodtak egymással, nem pedig az azt követő kampányukról. A Simon-ügy kirobbanását nem érzékeltük a március eleji-közepi adatokban, de azt nem tudjuk mérni, hogy nem taszított-e el olyanokat, akik egyébként a baloldalra szavaztak volna.

Tárki

Az adatokból látszik, hogy a kormányváltásnak nem jött be a remény, hogy az összeállás valamiféle katarzist hoz, és hirtelen növekedésnek indul a támogatottságuk. Márciusra még vesztettek is az addigi szimpatizánsaikból. A sajtóban sokat írtak arról, hogy a Jobbik feljött rájuk. Mi ugyanakkor ezt nem a Jobbik erősödésének, hanem egyértelműen a baloldal gyengülésének mértük.

Jobbik

Nézőpont

Számszerűen nem látunk erősödést a kampányban, ugyanakkor a potenciális támogatóik egyértelműen lelkesebbek, mint a többieké. Könnyebb őket aktivizálni, ezért előfordulhat, hogy lesznek körzetek, ahol második helyre befuthatnak. Az adatokból az derül ki, hogy a támogatottságuk folyamatosan alacsonyabb, mint a baloldalnak, de mozgósításban sokkal jobbak.

Ipsos

A kampány nyertese szerintem a Jobbik. Megduplázta a szavazótáborát a kampányban: méréseink szerint az összes választókorúra vetítve 6-ról 11 százalékra nőttek, vagyis választóban számolva 500 ezerről 900 ezerre. Az emberek és a média arról beszél, hogy a párt vajon a nyomába ér-e a baloldali összefogásnak, ami önmagában is kommunikációs siker.

Tárki

Nem szoktuk az eredményeket szavazószámra átszámolni, mert abban nagy a bizonytalanság, de pártszimpátiában a méréseink szerint nem nyert a Jobbik az elmúlt hónapokban, legalábbis a kérdezési módszer megváltozása előtti időszakban. (A megváltozott módszerről és az így készült, nagy port kavaró felmérésről itt olvashat bővebben.)

LMP

Nézőpont

Mérsékelt erősödést mértünk, a csütörtöki felmérésünk szerint most úgy állnak, hogy bejutnak a parlamentbe. A pártnak jól jöhet a szavazatmegosztás, amikor egyéniben egy esélyesebb jelöltre voksol valaki, listán viszont kedvenc pártjára, ez a mérések szerint az LMP-nél lehet a legerősebb. A pártnak ugyanakkor nem sikerült megoldania a szervezeti hiányosságait, mozgósításban gyengén állnak, a szimpatizánsaikat nem elég megszerezni, el is kellene tudniuk vinni az urnákig.

Ipsos

Hogy sikeresnek nevezzük-e őket, az nagy dilemma. Valamilyen szempontból igen, hiszen két hónappal ezelőttig kis esélye volt, hogy bejutnak, most viszont 4 százalékon állnak az összes megkérdezett körében, ami 350 ezer ember, amivel már be lehet jutni. De megdöbbentő az a tény, hogy összesen 95 embert küldtek a szavazatszámláló bizottságokba, ami a Fidesz és a baloldal 13-17 ezer emberéhez képest semmi. Ez azt jelenti, hogy nem sikerült a párt aktivistahátterét kiépíteni, a választók csak a tömegmédiás megjelenésből ismerik a pártot.

Tárki

A párt bejutási esélyeit jelentősen befolyásolja a részvételi arány. Ha hatvan százalék feletti lesz, akkor van esélyük a bejutásra, a magas részvétel a kicsiknek szokott kedvezni. Viszont tartaniuk kell attól, hogy a sok törpepárt akár 5-8 százalékot is el tud majd vinni összességében. Ami összességében az egész kampányról látszik, az az, hogy sokkal kevésbé hisztérikus, mint a 2010-es, a támogatottsági adatokban szinte alig volt idén kilengés.

(A közvéleménykutatási adatok között itt böngészhet)