Góczi István az elmúlt évtized egyik legtitokzatosabb üzletembere: az EMFESZ-szel megpróbált betörni a magyar gázkereskedelembe, majd a céget kalandos körülmények között adta el egyetlen dollárért. A Nemzeti Nyomozó Iroda és a NAV most több olyan cégnél is vizsgálatot indított, amelyek valamilyen módon kötődnek hozzá.

Góczi István üzletember, az EMFESZ gázszolgáltató vezetője 2007 őszén egy lovarda alapításának ötletével kereste meg Becsky György vállaji állatorvost, fogathajtót – állítja Becsky. Azt mondja, öt évre vállalta el az ezzel foglalkozó Magyar Ló Nonprofit Kft. ügyvezetői posztját, de az együttműködés csak néhány hónapig tartott, egy üzleti vita miatt kettejük útjai elváltak. 2008. január elején Lőkös Mihály nagyecsedi építési vállalkozó lett az új ügyvezető, a cég székhelye ezzel egy időben Vállajról Nagyecsedre, Góczi szülőfalujába került át. A céghez formálisan Góczinak semmi köze, de az EMFESZ az Index szerint 2009-ben egy 2015-ig szóló, évi nyolcvanmilliós támogatásról szóló szerződést kötött velük.

A cég ellen most a NAV és a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomoz. Az elmúlt napokban Becskyt és Lőköst is kihallgatták a nyomozók, arról kérdezték őket, hogy hogyan kerültek a cég közelébe, mit tudtak a pénzügyekről és a vállalkozás működéséről. Hogy mi a hatóságok feltevése, egyelőre nem tudni, és nem is árulta el az NNI, csak annyit erősített meg az Origo megkeresésére, hogy büntetőeljárást folytatnak a Magyar Ló ellen.

A Magyar Ló több szálon is összeköthető a mátészalkai Inter Tram biodízelgyárral. A céget az Index összefüggésbe hozta egy tavaly leleplezett, 800 milliós áfacsalással, de hogy pontosan milyen köze van a vállalkozásnak az ügyhöz, az nem világos. Az Inter Tram 2000-2009 között Góczi Istvánnak, majd a feleségének, Jekatyerina Volkovának a többségi tulajdona volt, 2013 januárjában pedig szingapúri kézbe került. Az Inter Tramot és Magyar Ló Kft-t az köti össze, hogy Széles Lajos és Kelemen Andrea a Magyar Lóban felügyelőbizottsági tag, miközben Széles az Inter Tramban ügyvezető, Kelemen pedig 2011-2013 között volt az. Emellett mindkettő könyvvizsgálatát 2010 késő nyarán vette át a budapesti Szebellédi István ugyanattól a ceglédi könyvvizsgálótól, Bellér Katalintól.

Bellér Katalin megkeresésünkre azt mondta, azért váltottak a cégek könyvvizsgálót, mert "Góczi úr sokat van Budapesten, így adta magát, hogy fővárosi könyvvizsgálója legyen". Bellér nem tud a NAV- és az NNI-nyomozásról, a cégek könyvvizsgálatát átvevő Szebellédi Istvánt pedig nem tudtuk megkérdezni, a szakember márciusban elhunyt.

A semmiből bukkant elő 

Góczi István nem először kerül a hatóságok látókörébe. A 2004-ben induló EMFESZ gázszolgáltatót Góczi 2009-ben egy dollárért eladta egy svájci székhelyű offshore-cégnek, ezért hűtlen kezelés gyanújával őrizetbe vették. 2011-ben a Nemzeti Nyomozó Iroda bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást. A társaságtól ekkortájt a fizetési nehézségei miatt már visszavonták a működési engedélyt, 2012-ben pedig a bíróság elrendelte a felszámolását is. Az EMFESZ-t Dmitro Firtas ukrán oligarcha alapította egy ciprusi bejegyzésű cégen keresztül. A vállalat üzleti modellje az volt, hogy egy ukrán cégtől vásárolt gázt adott el a Moltól bérelt infrastruktúrával, az akkori piaci áraknál kedvezőbb feltételekkel.

Egyelőre nem tudjuk, hogy a Magyar Ló és az Inter Tram ügyének van-e köze egymáshoz, de a két cég között több olyan közös pont is van (szabolcsi telephely, átfedés az irányításban és a tulajdonosok között a cég történetében, a 2010. nyári könyvvizsgálóváltás), amely további három cégre is érvényesek. Ezek közül kettő iránt szintén érdeklődik a NAV, de itt sem tudjuk, hogy mi a hatóságok gyanúja.

Az egyiknek, a szintén lovas teleppel, vendéglátással foglalkozó fábiánházi Szatmár Landnak a Mátészalkát 12 évig polgármesterként irányító egykori állatorvos, Szilágyi Dénes a tulajdonosa. A tulajdonrészének 2011 óta egy hongkongi cég a zálogjogosultja. Szilágyi megkeresésünkre csak annyit mondott: "az illetékeseknek már mindent elmondott", majd elköszönt a telefonban. Széles Lajos neve ennél a cégnél is feltűnik, ő 2010-2013 között volt ügyvezető. Szilágyi mellett Kelemen Tímea, a Magyar Lóban és az Inter Tramban érdekelt Kelemen Andrea testvére is ügyvezető.

A negyedik vállalkozás, amelynél információink szerint vizsgálatot indított a NAV, a mátészalkai Wadell, de ennél sem tudjuk, hogy mit keresnek. A cég Góczi Istváné és feleségéé volt, majd 2011-2012-ben hongkongi és szingapúri kézbe került. Az offshore tulajdonosok kézbesítési megbízottja az Inter Tram és Kelemen Andrea, a cég egyik budapesti telephelye Góczi feleségének lakcíme, a postaládára Góczi neve is ki van írva.

A Wadell kft. budapesti telephelyének postaládájaFotó: Tuba Zoltán - Origo

A cégnek 2007 óta tulajdonrésze van a Mom Park garázsát üzemeltető vállalkozásban, egyéb tevékenységéről nem találtunk információt. Itt is ugyanakkor és ugyanúgy zajott a könyvvizsgálóváltás, mint a többi cégnél. A Szatmár Landot és a Wadellt egy konkrét offshore cég is összeköti: 2008-2011 között a Seychelles-szigetekre bejegyzett Veniro a Szatmár Landban zálogjogosult, a Wadellben résztulajdonos volt.

Úgy tudjuk, jelenleg az Inter Tram két vezető tisztségviselője is előzetes letartóztatásban van. Ezt erősítheti, hogy amikor egyiküket a cégnél kerestük, annyit mondtak a telefon másik felén, hogy "az nem fog menni", majd letették a telefont. Az Inter Tram egy harmadik cégvezetőjét egy másik vállalkozásánál is megpróbáltuk elérni, ahol először annyit mondtak, hogy tárgyal, majd amikor megtudták, miért keressük, azt mondták, nem fogják adni, és letették a telefont. Úgy tudjuk, Góczi Istvánt nem hallgatták ki egyik ügyben sem.

Megkerestük Góczi Istvánt is, hogy megkérdezzük információinkról. Munkatársán keresztül jelezte, hogy a hét második felében nyilatkozik, amit szintén közölni fogunk.