Ma még nem életveszélyes a 3-as metró, de néhány éven belül ilyen állapotba kerülhet, és ha addig nem sikerül pénzt szerezni a felújítására, akkor le kell állítani a vonalat - közölte Tarlós István főpolgármester. Apróbb felújításokat folyamatosan végeznek, de rövid időn belül szükség lesz az átfogó rekonstrukcióra.
A BKV és a BKK szakemberei a vonalat minden üzemkezdés előtt megvizsgálják, és ha szükséges, korlátozásokat vezetnek be – jelezték a társaságok. Hozzátették: a vonal infrastruktúrája és kocsiparkja mára meghaladta a tervezett élettartamát, műszaki állapota erősen leromlott.
Az utasbiztonság növelése érdekében a szerelvényekbe hőmérsékletemelkedés-érzékelőket és automatikus tűzoltó berendezéseket építettek be.
A napi ellenőrzésben semmi új nincs a Metróért Egyesület elnöke szerint. Bíró Endre az Origónak elmondta, hogy ez eddig is így volt: az éjszakai üzemszünetben – éjfél és hajnali négy óra között – a pályát mindennap átvizsgálták a teljes vonalon.
A régi orosz kocsiknál pedig eddig is előírás volt, hogy legfeljebb 13-14 órát közlekedhetnek egy huzamban, azután ki kell állniuk a forgalomból, és csak egy átvizsgálás után engedik vissza őket a szakemberek – magyarázta az elnök.
Az orosz kocsikat 13-14 óránként, az új Alstomokat 8 naponta kell csak átvizsgálni
Az immár több mint 30 éves átlagéletkorú régi és a 2-es vagy a 4-es metróvonalon közlekedő új Alstom-szerelvények közötti különbséget Bíró Endre azzal szemléltette: az orosz kocsik 13-14 órás limitjével szemben az új szerelvényeknél csak 8 nap után kötelező a kiállás és az átvizsgálás.
A 3-as metró felújítása a főváros és a BKV becslése szerint 5–10 évig tarthat, és 180–240 milliárd forintba kerülhet. A Metróért Egyesület elnöke szerint ha van pénz, 5-6 év alatt elvégezhető a munka.
A pályarekonstrukció költségét legalább 100, de inkább 130–150 milliárdra becsülte Bíró Endre, a járművekét pedig 60–90 milliárdra. Utóbbi attól függ, hogy a régi orosz kocsikat építik-e újjá, ami még 15–20 év élettartamot garantálna, vagy teljesen új szerelvényeket vásárolnak.
A Metróért Egyesület elnöke biztos abban, hogy Tarlós István főpolgármester betartaná az ígéretét, és leállítaná a metrót, ha romlana a helyzet, mert nem engedne olyasmit, ami akár a mostani moszkvai metróbalesethez is vezethetne.
Egy olyan metróbaleset, mint amilyen Moszkvában történt, a főpolgármester végét jelentené
Bíró Endre szerint a teljes vonalat ugyanakkor egyszerre lehetetlenség lezárni. Ennek szerinte több oka is van: a BKV-nak egyszerűen nincs akkora kapacitása, hogy ennyi pótlóbuszt állítson forgalomba, ezek ráadásul ilyen mennyiségben megbénítanák a főváros felszíni közlekedését, hiszen a 3-as vonalát naponta félmillióan használják.