Még nem életveszélyes metrózni, de az lesz

Az elvont uniós támogatás miatt bedőlő budapesti projektek, EU
Budapest, 2013. március 8. Utasok várják a BKK-BKV 3-as (észak-déli) metróvonalán közlekedő, most beérkezett, szovjet gyártmányú szerelvény megállását a Deák téri mélyállomáson. Előtérben a 2-es metróvonalhoz vezető mozgólépcsős lejárat. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Még biztonságos, de hamarosan életveszélyessé válhat a 3-as metró. Mindennap alaposan átvizsgálják a pályát és a kocsikat, de ha a helyzet tovább romlik, akkor a Metróért Egyesület szerint egy-egy szakaszt le kell majd zárni. Még nem tudni, honnan lesz pénz a felújításra; csak a pályáé 100–150, a járműveké 60–90 milliárd forintba kerülne.
Vágólapra másolva!

Ma még nem életveszélyes a 3-as metró, de néhány éven belül ilyen állapotba kerülhet, és ha addig nem sikerül pénzt szerezni a felújítására, akkor le kell állítani a vonalat - közölte Tarlós István főpolgármester. Apróbb felújításokat folyamatosan végeznek, de rövid időn belül szükség lesz az átfogó rekonstrukcióra.

A biztonság a legfontosabb

A BKV és a BKK szakemberei a vonalat minden üzemkezdés előtt megvizsgálják, és ha szükséges, korlátozásokat vezetnek be – jelezték a társaságok. Hozzátették: a vonal infrastruktúrája és kocsiparkja mára meghaladta a tervezett élettartamát, műszaki állapota erősen leromlott.

Kisebb javításokat elvégeznek a pályán, de átfogó rekonstrukció kellene Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az utasbiztonság növelése érdekében a szerelvényekbe hőmérsékletemelkedés-érzékelőket és automatikus tűzoltó berendezéseket építettek be.

Ellenőrzés eddig is volt

A napi ellenőrzésben semmi új nincs a Metróért Egyesület elnöke szerint. Bíró Endre az Origónak elmondta, hogy ez eddig is így volt: az éjszakai üzemszünetben – éjfél és hajnali négy óra között – a pályát mindennap átvizsgálták a teljes vonalon.

A 3-as metrón is fel kellene váltani a régi orosz kocsikat új szerelvényekkel Forrás: MTI

A régi orosz kocsiknál pedig eddig is előírás volt, hogy legfeljebb 13-14 órát közlekedhetnek egy huzamban, azután ki kell állniuk a forgalomból, és csak egy átvizsgálás után engedik vissza őket a szakemberek – magyarázta az elnök.

Az immár több mint 30 éves átlagéletkorú régi és a 2-es vagy a 4-es metróvonalon közlekedő új Alstom-szerelvények közötti különbséget Bíró Endre azzal szemléltette: az orosz kocsik 13-14 órás limitjével szemben az új szerelvényeknél csak 8 nap után kötelező a kiállás és az átvizsgálás.

Százmilliárdok kellenének

A 3-as metró felújítása a főváros és a BKV becslése szerint 5–10 évig tarthat, és 180–240 milliárd forintba kerülhet. A Metróért Egyesület elnöke szerint ha van pénz, 5-6 év alatt elvégezhető a munka.

A régi kocsik 60 milliárd forintból akár további 20 évre is biztonságossá tehetők Fotó: Hajdú D. András - Origo

A pályarekonstrukció költségét legalább 100, de inkább 130–150 milliárdra becsülte Bíró Endre, a járművekét pedig 60–90 milliárdra. Utóbbi attól függ, hogy a régi orosz kocsikat építik-e újjá, ami még 15–20 év élettartamot garantálna, vagy teljesen új szerelvényeket vásárolnak.

A teljes vonal nem állhat le

A Metróért Egyesület elnöke biztos abban, hogy Tarlós István főpolgármester betartaná az ígéretét, és leállítaná a metrót, ha romlana a helyzet, mert nem engedne olyasmit, ami akár a mostani moszkvai metróbalesethez is vezethetne.

Bíró Endre szerint a teljes vonalat ugyanakkor egyszerre lehetetlenség lezárni. Ennek szerinte több oka is van: a BKV-nak egyszerűen nincs akkora kapacitása, hogy ennyi pótlóbuszt állítson forgalomba, ezek ráadásul ilyen mennyiségben megbénítanák a főváros felszíni közlekedését, hiszen a 3-as vonalát naponta félmillióan használják.