Széll Kálmán tér, sétára válts!

FOTÓ FOTÓTÉMA járókelő KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY Postapalota SZEMÉLY tér utcakép városkép Budapest, 2014. november 24.
A Széll Kálmán tér Budapesten 2014. november 24-én. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója aláírta a tér reko
Budapest, 2014. november 24. A Széll Kálmán tér Budapesten 2014. november 24-én. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója aláírta a tér rekonstrukciójának elkezdéséhez szükséges beruházási szerződést a nyertes konzorcium képviselőivel a Széll Kálmán téren, a metró épületének teraszán. A projekt 5,3 milliárd forintba kerül, és a munkálatok miatt leginkább tavasztól lesznek forgalomkorlátozások. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
Szó szerint emberléptékű lesz a Széll Kálmán tér, tavasztól ugyanis több villamos sem halad át rajta a felújítási munkák alatt: gyalogolni kell a 61-es és a 18-as villamos ideiglenes végállomásai között, a fonódó villamoshálózat befejezése miatt pedig buszok pótolják a 4-6-os járatokat. A szépségnek ára van, az eredmény korszerű közösségi tér lehet.
Vágólapra másolva!

Jövő februárig még nem sok minden változik a Széll Kálmán téren, tavasztól viszont hozzá kell szoknunk a sétához, pótlóbuszokhoz: egyszerre kezdődik el a nagyobb horderejű átépítés és a fonódó villamoshálózat fejlesztése.

Mint a BKK-tól megtudtuk, hónapokon keresztül buszok járnak majd a 4-6-os villamosok vonalán a Széll Kálmán tér és a Király utca között: ez alatt alakítják ki a járatok Széll Kálmán téri új állomását, a Margit híd budai hídfőjénél pedig kapcsolódó vágányszakasz épül az új fonódó sínrendszerhez.

Sokat fogunk gyalogolni

Buszt kell majd igénybe venni alkalmaként az M2-es metró helyett is az itteni utasoknak, az állomásépület átépítése miatt ugyanis lesz, hogy a szerelvények nem állnak meg. A legdrasztikusabb változás viszont a 61-es villamosoknál várható. Az átépítés miatt tavasztól hónapokon keresztül egyik irányból sem megy el a térig, ehelyett ideiglenes végállomásokra futnak be: a két részre vágott 61-es a Szilágyi Erzsébet fasorban, az Ezredes utcánál, illetve a Várfok utcai híd után teszi le utasait.

Magyarán, a két végállomás között több mint fél kilométert, egy megállónyit kell majd gyalogolni, ha tovább utaznánk Hűvösvölgy vagy a Móricz Zsigmond tér felé. Vagy esetleg buszra kell szállni a távolság áthidalásához. A most még koszos és sötét Várfok híd mellé kerül egyébként a 18-as ideiglenes végállomása is.

Az átalakítások miatt több villamosjárat "kihagyja" majd a Széll Kálmán teret, gyalogolni kell majd az ideiglenes végállomások között Forrás: MTI/Marjai János

Az Origo megkérdezte a korlátozásról Vitézy Dávidot is, aki nem látja problémásnak a lezárást: szerinte a legtöbben amúgy is Combinóra vagy metróra ülnek át a Széll Kálmán téren, nem gyalogolnak végig a teljes távon, amit amúgy elfogadható léptékűnek tart.

Mozgólépcső és zöldövezet

A 2016-ig tartó munkák eredménye korszerű közösségi tér lehet. A BKK szélesebb járdaszakaszokat és megállószigeteket, több padot, pihenőt és zöldfelületet ígér, ugyanakkor megtartaná a tér közlekedési csomópont jellegét. A villamos- és buszmegállók ugyanis maradnak, legfeljebb kicsit arrébb helyezik majd őket. Egészen a Széll Kálmán térig ér majd a fogaskerekű vágánya, a BKK majd itt végállomását is kialakít, amitől komoly forgalomnövekedést várnak a járaton.

A BKK látványterve az átalakítás utáni Széll Kálmán térről Forrás: BKK

A korszerűsítés során megszűnik a Várfok utcához kapcsolódó felüljáró. Helyére felvonó és mozgólépcső kerül, a 61-es villamos kiszélesített megállója pedig végre fedett fülkéket kap, ahová be lehet húzódni az eső elől. Látványosan változik a Margit körút is, a tér melletti kétsávos szakaszt zöldövezet választja majd ketté, és a két sáv között szigetet kapnak a gyalogosok - nem kell többet lélekszakadva átfutni a rövid zöld jelzésen.

A kultikus óra sem vész el, csak átalakul, helyére modern, hőmérővel is ellátott kijelzőt állítanak. Költözik viszont a Sellő: mivel az 56-os villamos hurkos fordulóját elbontják, megszűnik az aprócska tér is, Makrisz Agamemnón köztéri szobra az 5-ös buszmegálló mellé kerül.

Trónfosztás várható?

A tér átépítését - amiről részletesebb leírást ide kattintva találhat - 5,3 milliárd forintból oldaná meg a BKK, a legolcsóbb pályázati ajánlatot fogadva el. A fonódó villamoshálózat befejezésére 147 milliárd forintnyi uniós forrást költ a táraság, az már viszont közel sem biztos, hogy az ünnepélyes átadót Vitézy Dávid, a BKK jelenlegi vezérigazgatója tartja meg.

A Fővárosi Közgyűlés november 26-án egyhangúlag elfogadta Tarlós István és Kocsis Máté javaslatát, ami a BKK-t és a Budapesti Városüzemeltetési Központot egy szervezetbe, a Budapesti Városigazgatás Holdingba olvasztanák. A döntés egy sor jog- és feladatkört elvesz a BKK-tól, a többi között a BKV irányítását is, Vitézy Dávid főnökévé pedig a Városigazgatóságot vezető Bán Tamást teszi.

Vitézy büszke az eredményeire

Vitézy Dávid mindenestre nem tervezi lemondását, bár újságcikkek már a leváltásáról szólnak. Az Origónak nyilatkozva elmondta, a BKK négy év alatt elért eredményei szerinte magukért beszélnek: integrált közlekedési rendszert alkottak, új buszokat, villamosokat szereztek be, elindult a Futár és a Bubi, és a korábbiakhoz képest 20 százalékkal növelték a jegyeladásból származó bevételeket. „A Fővárosi Közgyűlésnek természetesen joga és lehetősége van arra, hogy kettéválassza ezt a rendszert, és akár új vezetőt is válasszon, az elmúlt évek eredményeire azonban a BKK csapata és én is büszke vagyok" - nyilatkozta a jelenlegi vezérigazgató.

Vitézy Dávid büszke a BKK eredményeire. A közlekedési központ beolvasztása mögött sokan a főpolgármester és a BKK-vezér konfliktusát sejtik Forrás: MTI/Kovács Attila

Vitézy Dávid rossz ötletnek tartja a BKK közútkezelői feladatainak tervezett leválasztását is: mint hangsúlyozta, az integrált közlekedésszervezés lényege, hogy nem autósokat, gyalogosokat vagy a buszon utazókat szeretné kiszolgálni, hanem embereket, akik maguk is váltogatják a közlekedési módokat. Ebben a szemléletmódban szerinte visszalépés, ha külön intézmények foglalkoznak majd az egyes közlekedési módok ügyeivel.