Ijesztő adatok derültek ki egy nyáron végzett felmérésből, mely a magyar nők munkaerőpiaci lehetőségeit elemezte. Az adatok szerint-bár elméletben már javult a helyzet-gyakorlatban még továbbra is óriási különbségek vannak a két nem között mind megítélésben, mint fizetésben.
A Gemius 3200, 18 év feletti internethasználó véleményét kérdezte meg. Arra a kérdésre, hogy dolgozna-e együtt nővel, a válaszadók 23 százaléka válaszolta azt, hogy nem. Ennél is elkeserítőbb, hogy beosztottnak a megkérdezettek 54, felettesnek pedig 45 százaléka nem akarna nőt.
A nők még mindig átlagosan 20 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a hasonló pozícióban lévő férfiak, 16 százalékuk pedig kapott már a munkahelyén szexuális ajánlatot. Valószínűleg még ennél is többen vannak azok, akiknek beszólásokat kell elviselniük. Hiába szánja bóknak egy férfi azt, hogy „Manyika, milyen csinos ebben a szoknyában”, ez is szexuális megkülönböztetés.
A helyzet szerencsére változik, és ez részben egy másfél évvel ezelőtt indult kezdeményezésnek is köszönhető, amelyet három vállalat, az eSpell, a Prezi és a Google indított el Magyarországon. A „Nyitottak vagyunk” célja, hogy egy olyan közösséget hozzon létre, melynek tagjai vállalják, tesznek valamit a változásért.
Eddig nyolcszázan csatlakoztak, most pedig arra kérik őket, hogy nyilvánosan is vállalják, mit tesznek majd 2015-ben azért, hogy sokszínűbb legyen a cégük, legyen ez egy részmunkaidős állás megteremtése, vagy akár egy buszjárat indítása, hogy időben el tudjanak menni a gyerekekért az iskolába.
A vállalásokhoz a közösség honlapján lehet csatlakozni, ahol bárki eldöntheti, hogy egyszerűen csak nyilvánosságra hozza a sokszínűséggel kapcsolatos mutatóit, esetleg bevezeti a részmunkaidőt, a távmunkát, programokat dolgoz ki a céghez visszatérő kismamáknak, vagy kiirtja a szexista üzeneteket.
Eddig már ötvenen tettek vállalásokat, köztük olyan nagy cégek is, mint a Morgan Stanley, vagy a Microsoft.
A legnagyobb vállalók között van a Google, melynek magyarországi vezetője, Heal Edina saját történettel mesélte el, néha milyen kevés is elég ahhoz, hogy segítsék a nők előremenetelét.
- A Google mérnökeinek minden évben megvan arra a lehetőségük, hogy saját magukat promotálják. Ha úgy érzik, hogy megérdemlik, akkor készíthetnek egy videót, amelyben elmagyarázzák, miért léptessük őket elő. Csakhogy sokáig egyetlen nő sem jelentkezett, ezért a HR igazgató körbeküldött egy levelet, hogy biztassa őket. Csoda történt, már abban az évben több női jelentkezést kaptunk - mesélte a cégvezető.