Nincs türelmi idő: elsejétől fizetni kell az utakon

autópályadíj
Budapest, 2014. december 11. Tájékoztató tábla az M1-es és M7-es bevezető szakaszán Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
Nem lesz csúszás: január elsejétől fizetni kell több, eddig ingyenesen használható úton is. A kormányszóvivő szerint az informatikai rendszert még finomhangolják, de elsejétől mindenki megveheti majd a megyei matricákat.
Vágólapra másolva!

Január elsejére technikailag készen áll a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. arra, hogy a kormány döntése alapján fizetős legyen az M0-s több szakasza, valamint számos települést elkerülő útszakasz, és a fővárosba bevezető autópályák – mondta a kormányszóvivő.

Nem várható csúszás

Kurucz Éva a hétfői kormányszóvivői tájékoztatón kérdésre válaszolva azt mondta, nem várható csúszás, így a kormány korábban ismertetett döntésének megfelelően mindenkinek arra kell készülnie, hogy január elsejétől meg kell vennie a megyei autópálya-matricát.

Kurucz Éva kormányszóvivő szerint nem lesz csúszás, elsejétől fizetni kell Forrás: MTI/Illyés Tibor

„A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél a januártól esedékes díjfizetés érdekében apróbb technikai átállást hajtanak végre, de csúszás nem várható, így az új matricatípusok hozzáférhetővé válnak január elsejétől" – mondta Kurucz Éva.

Semmi jele a változásnak

A csúszásra vonatkozó kérdés oka az lehetett, hogy a Magyar Közlönyben még nem jelent meg az útdíjfizetésről szóló kormányrendelet, továbbá – mint arra a Magyar Nemzet is utalt hétfői cikkében – a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. honlapján egy korábbi közleményen kívül még semmi nem utal a változásra.

Évi 5000 forint megyénként

Sok még a nyitott kérdés, de az eddigi hivatalos közlésekből az tudható, hogy autónként évente 5000 forintba kerül majd a megyehatáron belül használható matrica.

Az autópálya-matricák mellett a jövőben ellenőrzik majd a megyei matricákat is Forrás: MTI/Németh György

Azoknak, akik több megyén át utaznak mondjuk nap mint nap munkába, annyiszor 5000 forintot kell fizetniük, ahány megyén áthaladnak.

Néhány, a díjfizetés bevezetése előtt pár nappal még tisztázatlan kérdés:

  • Aki megveszi az éves autópálya-matricát 42 ezerért, annak is kell megyei matricákat venni?
  • Ki lesz táblázva elsejéig a díjfizetési kötelezettség határa az utakon?
  • Korábban szó volt arról, hogy januárban még türelmi idő él, ha utólag megvesszük a jogosultságot, akkor nincs bírság – ezzel mi lesz?
  • Kérdés, mit tekintenek majd megyehatárnak: az út melletti táblát vagy a GPS-koordinátákat?
  • Elektronikusan is lehet majd fizetni a megyematricákat? Ha igen, hogyan?
  • Nem világos: a Megyeri hídnál pontosan hol van a fizetős szakasz határa?
  • Miért nincs még pontos térkép a fizetős szakaszokról: például a Szentendrei úton a budakalászi nagyáruház és az onnan 20 méterre lévő Budapest tábla között kell-e?

1500 helyen lehet megvenni

A fenti kérdések egy részére választ ad a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak a kormányszóvivői tájékoztató után órákkal kiadott közleménye. Eszerint január elsejétől 1500 értékesítési ponton lehet majd megvenni a régi mellett az új, megyei matricákat is, ám az árusítóhelyek listáját csak az utolsó pillanatban, december 31-én tervezik közzétenni az állami cég nemzetiutdij.hu honlapján.

Egyre több helyen találkozhatnak majd az autósok ilyen figyelmeztető táblákkal Forrás: MTI/Czika László

A közlemény választ ad arra is, hogy megmarad a korábban bejelentett türelmi idő, vagyis "átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak."

Csak pár gombóc fagyi ára

A költségeket firtató kérdésre mondta korábban az Origónak Fónagy János államtitkár azt, hogy ez sokaknak könnyebbség lesz, hiszen eddig meg kellett venniük az éves autópálya-matricát, most pedig csak két megyére szóló matricát kell vásárolniuk, ami havonta csak „pár gombóc fagyi ára".

A Fidesz bojkottálta a vitát

December 23-án ellenzéki kezdeményezésre rendkívüli ülést tartott az Országgyűlés, hogy megvitassák a tervezett új útdíjrendszert, ugyanis az eddig ingyenes útszakaszok fizetőssé tételét az ellenzéki pártok elutasítják. Az ülés azonban a kormánypárti képviselők távolmaradása miatt határozatképtelen volt.

Üresek a padok: a kormánypárti képviselők el sem mentek a rendkívüli ülésre Forrás: MTI/Soós Lajos

Az MSZP a meghiúsult ülés kapcsán arról beszélt, hogy tömegek tiltakozása ellenére a kormánypártok adóval akarják megsarcolni az M0-s körgyűrű és az elkerülő utak használatát. A Jobbik rémálomnak minősítette az útdíj kiterjesztését, és az LMP is sarcot emlegetett.