Ács Rezső (Fidesz-KDNP) polgármester javaslatában emlékeztetett: a nemzetiségi önkormányzat elnöke február 15-én, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) szekszárdi tankerülete március 24-én kérte, hogy a közgyűlés véleményezze a fenntartói átvételt.
Az elutasító döntés indokai a szekszárdi önkormányzat által készíttetett háttértanulmányban megfogalmazott hátrányok voltak, amelyek az átadás miatt a város köznevelési rendszerének szereplőit érhetik. A város honlapján közzétett tanulmány megállapításai szerint a fenntartóváltással elitiskola jöhet létre Szekszárdon, felborulna a hátrányos helyzetű gyerekek arányának egyensúlya a beiskolázási körzetek között.
A változás következtében hosszú távon az a helyzet alakulhat ki, hogy lesznek jól működő nem állami iskolák és tőlük leszakadó állami fenntartású intézmények, ami akár a szegregáció folyamatát is elindíthatja Szekszárdon. Mint a dokumentum is kitér rá, a tolnai megyeszékhelyen jelenleg négy, Klik által fenntartott iskola, egy egyházi iskola, valamint egy egyetemi gyakorlóiskola működik. Utóbbi kettőt a tanulmány úgy jellemzi: számukra előnyösön irányíthatják a beiskolázást, vagyis a legjobb képességű gyerekeket vehetnék fel.
Józan-Jilling Mihály, a német nemzetiségi önkormányzat elnöke a közgyűlés ülésén prekoncepciónak nevezte a tanulmányban megfogalmazott hátrányokat. A dokumentum "kisebbség- és nemzetiségellenes, mert egy kisebbséget próbál kijátszani egy nemzetiség ellen" - mondta a szegregáció lehetőségére utalva.
Hozzátette: a német önkormányzat elfogadja, hogy iskolában évfolyamonként háromból egy általános tantervű osztály legyen, amely a nyolc év alatt fokozatosan szűnne meg. A hátrányos helyzetű gyerekek továbbra is beiskolázhatók lennének az intézménybe, azzal a megkötéssel, hogy nemzetiségi nyelven oktatják őket is - mondta.
Gerzsei Péter, a szekszárdi tankerület igazgatója arról beszélt, hogy az emberierőforrás-miniszter döntésénél figyelembe fogja venni a város másik három, állami fenntartású iskolájának érdekeit is. Véleménye szerint a fenntartóváltás után nem biztos, hogy a hátrányos helyzetű tanulók közül mindenki be tud kapcsolódni a nemzetiségi oktatásba, ezért ők a másik három intézménybe járnának.
A tankerületi igazgató jelezte, hogy a fenntartóváltásról Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter május 31-ig dönt.