A város, ahol örülnek a sztrádamatricának

Fót
Fót
Vágólapra másolva!
Januárig ingyenes volt az M2-es és az M0-ás, most már fizetősek, így nem érdemes Fóton keresztül megközelíteni ezeket.. Az új rendszer egyik nyertese Fót. Ahol a polgármester szerint jelentősen, a lakók szerint szerényebben csökkent az átmenő forgalom. Van olyan helybéli is, aki örül az új rendszernek, de továbbra is a kertek alatt közlekedik. Jó oka van rá.
Vágólapra másolva!

- Makadám Dezső.

- Makadám Dezső?

- Csak nem gondolta, hogy megmondom az igazi nevem? – kérdez vissza a jól öltözött idős férfi.

- Ilyen hiú reményeim nincsenek – válaszolom. Fóton járunk, az egyik olyan településen, amely – elméletileg - nyertese a megyei matricás rendszernek.

Érdemes volt beautózni

Fót az M3, M2, M0-ás utak határolta, U betűhöz hasonló alakzat közepén fekszik. Eddig a három út közül csak az M3-as volt fizetős, így többek közt Mogyoród, Őrbottyán, Veresegyház, Csomád felől érdemes volt beautózni a 19 ezres lélekszámú városba, és onnan felkanyarodni a másik két út valamelyikére. Így meg lehetett megspórolni az éves autópálya-matrica 43 ezer forintos árát.

Az M0-ás, útban Fót felé Fotó: Polyák Attila - Origo

Januártól megváltozott a helyzet, mindhárom út fizetős lett, így azóta nem éri meg Fót felé kerülni. A kérdés az, vajon meglátszik-e ez a város forgalmán. Első blikkre feltétlenül, de mi Budapest belvárosából jöttünk, ahhoz képest pedig minden kisváros nyugis helynek tűnik.

Ingyen benzin nem volt

A valódi nevét nem megmondó disztingvált idős férfi szerint is. Azt mondja, akkora kocsisorok araszoltak januárig Fóton, mintha ingyen üzemanyagot osztottak volna a közeli benzinkúton.

Erre sincs nagy forgalom Fotó: Polyák Attila - Origo

A benzinkutas máshogy emlékszik, egyfelől – mondja - persze nem volt ingyen a benzin, másfelől pedig január óta csak 1-2 százalékkal esett vissza a forgalmuk. Ami szerinte annak is betudható, hogy vannak, akik bizonyos benzinkutakat preferálnak – amiként ő is –, és csak végszükség esetén tankolnak idegen kúton. Eszembe jutnak azok a települések, ahol már annak is örülnek, ha legalább egy benzinkútjuk van, ez is mutatja, hogy a preferencia néha földrajzi kérdés.

Kiköltekezték magukat

A trafikos, illetve bocsánat: nemzeti dohányboltos örül, leginkább annak, hogy két megyei matricával el lehet jutni a Balatonig, annak viszont nem, hogy a dohánybolt forgalmán érezni lehet némi visszaesést. Saját elmélete szerint ez annak is lehet köszönhető, hogy januárban kevesebben vesznek cigarettát, mert annyira kiköltekezték magukat az ünnepekkor.

A fótiakat valószínűleg gyengéd szálak fűzik a Balatonhoz, ebben a - trafikossal folytatott beszélgetés óta érlelődő - véleményemben a közeli pékség eladója is megerősít. Azt mondja, semmit nem éreznek a változásból, csak a zavart, mert oké, hogy nem kell éves matrica ahhoz, hogy lejussanak a tóhoz, „node mennyien igyekeznek oda az összes autós közül?”

Továbbra is mellékutakon

Várni kellett a fotó elkészítéséig Fotó: Polyák Attila - Origo

Nem tudom, de az biztos, hogy a helyi Szeplőtelen Fogantatás katolikus templom előtt, Mogyoród felől percenként ha egy autó megy el, álmosan csendes a forgalom. Igaz, a reggeli csúcsnak vége, 10 óra is elmúlt.

A parkolóban összefutunk Andrással, aki nyomdász, vállalkozó. Fótról Zuglóba jár naponta dolgozni: "Én továbbra is azokon a mellékutakon járok kurvázni, amerre szoktam. Az új rendszerben még hamarabb odaérek hozzájuk, én vagyok náluk az első reggel 7-kor, szóval támogatom az új rendszert" – mondja. Hozzáteszi, a forgalom Fóton belül tényleg jócskán csökkent.

A lottózóban nem ennyire határozottak. Az őstippelők egyik fele szerint nem érezni semmit a forgalom változásából, a többiek viszont úgy vélik, mintha kevesebb autó menne át a városon. Arról viszont parázs vita bontakozik ki, hogy a megyei matricával fel lehet-e hajtani az M3-asra (fel).

Lényegesen megváltozott a helyzet

Meglátogatjuk Bartos Sándort, Fót polgármesterét (Fidesz-KDNP), aki úgy látja, a forgalom náluk pozitív irányban változott, mert nem halad annyi gépjármű át Fóton, mint januárig. „Az M3-as már Mogyoródnál útdíjas volt, Mogyoród, Szada, Veresegyház, Őrbottyán felől inkább erre jöttek az emberek Budapest felé – mondja -, mint hogy az M3-ason autózzanak. Szerintem lényegesen megváltozott a helyzet, a Mogyoród felől jövő forgalom ötven százalékkal kevesebb lett, a Csomád felől érkező pedig úgy 20-25-30-cal. Ez az én magánvéleményem – teszi hozzá.” Nem tudják ugyanis számszerűen összehasonlítani a mostani forgalmat a tavalyival, mert nincsenek akkori adataik.

Bartos Sándor, Fót polgármestere Fotó: Polyák Attila - Origo

Ötven százalékkal?

Igen, abból az irányból járok én is, az út alig egy kilométer, mégis, rendszeresen előfordult, hogy 20-25 perc alatt értem ide a városházára, most meg mindez összesen néhány perc. Januártól egyszer sem volt olyan, hogy a közeli kereszteződésben 3-4 kocsinál több állt abból az irányból a piros lámpánál.

Reggelente többször megyek ki a másik irányba, Csomád felé is, Csomád, Őrbottyán, Veresegyház északi oldala felől is mérsékeltebben jönnek erre, mint korábban. Meg lehet nézni, a 2/A út ráhajtásánál sem áll akkora kocsisor, mint azelőtt.

Forgalomszámlálást végeztettek?

Igen, nemrég, már idén, a Közút mérte fel, nem mi, tehát hivatalos mérés. A Dózsa György úton 22 400 gépjármű halad át 24 óra alatt, a másik irányból, Mogyoród felől pedig 19 600. Ezért is forszírozom a NIF-nél (Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.), hogy az északi és déli elkerülő út épüljön meg. Mi adtuk a területet, innentől a NIF dolga, hogy megvalósuljon az állami beruházás.

A pillanatnyi forgalom még nem nevezhető optimálisnak?

Nem, úgy volna igazságosabb, ha még kevesebb autó menne át Fóton, ha a kipufogógáz még kevésbé szennyezné a gyerekeink, unokáink életét.

Mikorra valósulhatnak meg ezek a beruházások?

Nem tudom, próbálom ebben az ötéves ciklusban elérni azt, hogy ha nem is megvalósulnak, de legalább legyenek meg a komplett tervek, engedélyeztetve, ezáltal is jobb megélhetést biztosítva az itt lakóknak.

Ahogy sétálgattunk, meglehetősen sok eladó házat láttunk a környéken. Ez miért van?

Ez a település öreg falu része, onnan kiöregednek a lakók. Ha viszont megnézzük a többi részt, ott betelepülések vannak. Fót lakóinak száma kétévenkét ezer fővel növekszik.

Volt-e esetleg valamilyen pozitív hozadéka a január előtti nagyobb forgalomnak? Például nagyobb volt-e az üzletek forgalma? Vagy ez csak átmenő forgalom?

Ez csak átmenő forgalom volt, ez pozitívumot nem hozott, csak a lakosságot sanyargatta. Itt nagyjából nem állt meg senki, mert ha megállt volna, annyival később ér ki a dugóból.

Bartos Sándor szerint a megyei matrica nagyon is jó dolog, „mert hát végső soron egészen Ceglédig le lehet menni egy Pest megyei matricával, és hát Cegléd ide 110 kilométer biztosan van.”

Elhanyagolható kiadás

Most már mindegy, merre megyünk Fotó: Polyák Attila - Origo

Az autóhoz visszatérve összetalálkozunk egy fiatal nővel, Irénnel. Jogász, Budapesten dolgozik. „Nekem ugyan plusz kiadást jelentett az évi 5000 forintos díj, de ahhoz képest, amennyibe mondjuk egy tankolás kerül, elhanyagolható. Éppen ezért nem hinném, hogy akárki számára ez nagy érvágást jelentene.

A forgalom nem növekedett, és nem is csökkent a díj bevezetése óta, amennyire látom, tehát azt gondolom, hogy sokan jobban is jártak a megyei matricával, például akik Gödöllőről, Mogyoródról, Szadáról járnak dolgozni, azok vagy 40 ezer forintot megtakarítanak.

Pártfegyelem

A bevezetés körülményei viszont borzasztóak, igazságtalanok és idegesítőek voltak, kiábrándítottak a még alapvetően - legalábbis jó néhány módosítással - elfogadhatónak tűnő új szabályozásból.”

Miután szembesítjük a polgármester számaival, Irén csak ennyit válaszol: „Hát a pártfegyelem, ugye!”