Magyarázatot követelnek Balog Zoltántól a gyakorlóiskolák

Colleen Bell
Colleen Bell új amerikai nagykövet és Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások minisztere írnak alá szerződést az EMMI épületében 2015 február 3-án
Vágólapra másolva!
Értetlenül állnak a gyakorlóiskolák az Emberi Erőforrások Minisztériumának tervezete előtt. A felsőoktatási államtitkárság a héten ismerte el, hogy az állam összesen kilenc gyakorlóiskolát átvenne a fenntartó egyetemektől. Az ok: nem elég hatékonyak, nem képeznek elég tanárt. 
Vágólapra másolva!

A 25 iskolát tömörítő Gyakorlóiskolák Szövetsége soros igazgatói értekezlete után állásfoglalást adott ki. Ebben arra kérték Balog Zoltán minisztert, hogy „érdemben tárgyaljon a szövetség elnökségével a kialakult helyzetről”.

Bár az Emmi tervezete nem mind a 25 iskolát és annak 18 ezer tanulóját érinti, Dr. Molnár Katalin, az ELTE Radnóti Miklós gyakorlóiskolájának igazgatója az Origónak úgy fogalmazott: ezt mindenki érdekében meg kellett tenniük.

Az Öveges Kálmán gyakorlóiskola csak egy a 25-ből Forrás: Origo

Nem értik az okokat

Az igazgató különösen aggályosnak tartja, hogy egyelőre azt sem tudják, milyen részletes okok miatt szeretné az említett kilenc iskolát átvenni a Klik. Gondok lehetnek a finanszírozással, a vezető tanárok óraszámával és a képzéssel is.

Üzent az Iskolaszövetség


A Gyakorlóiskolák Iskolaszövetségének igazgatói értekezlete 2015. április 23-24-én megvitatta a gyakorlóintézmények átszervezésére vonatkozó kezdeményezést. A 25 gyakorlóiskolát tömörítő szövetség tagsága értetlenül áll egyes gyakorlóiskolák fenntartó váltásának tervezete előtt. Az 1759 pedagógust, 18 248 tanulót és szülői közösségeit képviselő grémium állásfoglalást fogalmazott meg, amelyben arra kérte Balog Zoltánt, az Emberi Erőforrások Miniszterét, hogy érdemben tárgyaljon a szövetség elnökségével a kialakult helyzetről

A minisztérium korábban azt mondta, hogy a hallgatói létszámcsökkenés miatt van szükség az átszervezésre, valamint azért, mert sok helyen nem képeznek elég pedagógust, és nem elég hatékonyak. Molnár Katalin ezt azért nem érti, mert a kilenc intézmény között van olyan is, amely kifejezetten sok tanárt indít el a szakmában.

Kevés időt kaptak

A tervekről a felsőoktatási államtitkárság minden érintett intézménynek levelet írt, ebben kiemelte, hogy a szülők és a fenntartók véleményét is figyelembe veszik majd. A hatékonyságról a fenntartó egyetemeknek és főiskoláknak kell elvégezniük a vizsgálatot, ezek eredményét május 8-ig kell leadniuk. A végső döntés május végére várható, és lényegében Balog Zoltán kezében van.

„Ez nagyon kevés idő, és a legnagyobb baj, hogy egyelőre nem is látjuk a célokat” – fogalmazott Molnár Katalin.

Balog Zoltánnal szeretnének tárgyalni Fotó: Szabó Gábor - Origo

Fenyegetve érzik magukat

A Radnóti igazgatója úgy véli, már évek óta „köztük él a fenyegetés”, hogy megszüntetik a gyakorlóiskolákat. Pedig szerinte nagyon jelentős szerepet játszanak a felsőoktatásban, hírüket pedig nemzetközi szinten is elismerik.

„Túl azon, hogy nagyon jó az eredményességük, és túljelentkezés van, a gyakorlóiskolák olyan műhelyei a tanárképzésnek, ahol a leendő pedagógusok elfogadó közegben próbálhatják ki magukat és tudásukat” – mondta.

Nem volt vidám a hangulat

Arra az ELTE igazgatója nem tudott válaszolni, hogy ha az Emmi mégis úgy dönt, hogy elveszi az egyetemektől a gyakorlóiskolákat, az milyen gyakorlati változásokat hoz majd akár a képzésben, akár a finanszírozásban.

„Korrekt tájékoztatást kaptunk, de ezekre nem tudtak nekünk választ adni. A hangulat mindenesetre nem volt túl vidám” – jellemezte a kétnapos egri tanácskozást a pedagógus.

Hat éve még minden rendben volt

Korábban Sándor József, az eseménynek helyt adó Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskolájának igazgatója sem akart azzal kapcsolatban találgatni, mi lehet az Emmi előterjesztésének hátterében. Mint mondta, az Állami Számvevőszék utoljára 2008-ban vizsgálta átfogóan a gyakorlóiskolákat, akkor arra a következtetésre jutott, hogy mindegyik hatékony és jó színvonalú.

Azóta persze rengeteg változás történt a felsőoktatásban, ezért elképzelhető, hogy ehhez akarják igazítani a gyakorlóiskolák működését – tette hozzá.