Katapultáltak egy magyar Gripenből

2015.06.10. 11:15

Kényszerleszállást hajtott végre szerda délelőtt a Magyar Honvédség egyik Gripen vadászgépe Kecskeméten. A hivatalos tájékoztatás szerint a gyakorlórepülést végző gép futóművét nem sikerült behúzni, a szerkezet köztes állapotban maradhatott. Ekkor a reptér felett körözve elhasználta az üzemanyagot a pilóta, majd megpróbálta hasra letenni a gépet.

Az orrfutómű kinnragadt

Orosz Zoltán altábornagy, a vezérkari főnök helyettese szerda kora délutáni sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a balesetet szenvedett Gripen 9.05-kor szállt föl kiképzési feladatra. A gépet Kádár Sándor őrnagy vezette, aki sok órát repült, tapasztalt pilóta. Felszállás közben érzékelte, hogy a futóművet nem sikerült behúzni, és erre később is hiába tett kísérletet. 9.15-kor vészhelyzetet jelentett, mert az orrfutómű félig kinti helyzetben maradt.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis látképe 2012. november 8-án.Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Stabil állapotban van a pilóta

A vadászgép vezetője az ilyenkor szokásos eljárásoknak megfelelően a reptér felett körözve fogyasztotta ki az üzemanyagot. A repülőtér szakszolgálata közben értesítette a tűzoltóságot és a mentőket. Az altábornagy elmondása szerint a pilóta 10.52-kor végrehajtotta a hasra szállást, majd katapultált,  miután a gép a kifutópályán a hasra szállás stádiumában balra kitört. A pilóta megsérült, de stabil állapotban van, kommunikálnak vele. Előbb a kecskeméti kórházban kezelték, majd délután átszállították Budapestre a Honvédkórházba. A honvédelmi tárca közölte: az őrnagy nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil.

Kényszerleszállást hajtott végre egy Gripen KecskemétenForrás: MTI/Ujvári Sándor

Átvizsgálják az összes Gripent

Orosz Zoltán hozzátette, hogy a balesetet szenvedett gépet nem veszítették el, várhatóan javítható lesz. Hogy mi volt a gond a géppel, csak később tudják közölni, a műszaki vizsgálat után. Szó sincs arról, hogy leállítanák a Gripenek repülését, hiszen szerdán nem történt olyan jellegű műszaki meghibásodás, amely ezt indokolttá tenné. Mindenesetre átvizsgálják az összes ilyen típusú, a Honvédség kötelékében lévő gépet - mondta az altábornagy. 

Az Együtt is vizsgálatot követel

Az Együtt - a Korszakváltók Pártja azt követeli, hogy folytassanak le minden részletre kiterjedő vizsgálatot az Országgyűlés illetékes bizottságainak bevonásával, ennek befejezéséig pedig a vadászgépek maradjanak a földön.

Hasra szállás nem egyszerű Gripennel

A Jetfly.hu korábbi információi alapján a Facebookon kommentelt egy szakértő. Szerinte nem meglepő, hogy nem sikerült tökéletesen végrehajtani a hasra szállást egy ilyen géppel, a törzs formája és a középen lévő pilon miatt, még akkor is, ha leszállás előtt a pilóta leoldotta a póttartályt.

Pilóta legyen a talpán, aki ezzel megpróbál "egyensúlyozni".

A 30-as oldalszámú gép szenvedett balesetet - Korábbi felvételForrás: MTI/Ujvári Sándor

Az lhsn.hu információi szerint a gépet az egyik legtapasztaltabb magyar Gripen-pilóta vezette.

Két kényszerleszállás egy hónapon belül

Egy hónapon belül ez volt a második kényszerleszállás. Május 19-én túlfutott a leszállópályán a Magyar Honvédség Gripene a csehországi Cáslav katonai repülőterén. A hivatalos vizsgálat még nem fejeződött be, de a cseh védelmi miniszter szerint nem műszaki hiba okozta a nemzetközi hadgyakorlatra érkezett gép balesetét.

Cikkünket folyamatosan frissítjük.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK