Azt sem tudja a kormány, mit épít az M4-es helyett?

2015.06.21. 12:25

Amikor kormányhatározat döntötte el, hogy a hányatott sorsú M4-es autópálya beruházás helyett Abony és Fegyvernek között csak alacsonyabb rendű, gyorsforgalmi út épül, megjelent egy utasítás is, ami miniszterelnöki biztos kinevezéséről szól, de még autópálya-építéssel összefüggő feladatokra.

Államtitkári fizetésnek megfelelő, havi 997 ezer forintos bruttó díjazásért Orbán Viktor kormányfő miniszterelnöki biztost nevezett ki június 19-i utasításában az "M4 autópálya Abony-Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés)" című projekttel kapcsolatos beruházás lezárásához kapcsolódó kormányzati szándék megvalósítása érdekében.

Egymillióért koordinál

Homolya Róbert tehát miniszterelnöki biztosként felel az M4-es ügyéért, ami viszont egy ugyanaznap hozott kormánydöntés szerint nem autópálya, hanem gyorsforgalmi út lesz. Az Origo is beszámolt arról, hogy autópálya helyett 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül az Abony–Fegyvernek közötti szakaszon, valamint gyorsforgalmi út köti majd össze Szolnokot a budapesti körgyűrűvel.

Részben elkészült műtárgyak a tervezett M4-es autópálya nyomvonalán, Törökszentmiklóstól keletreForrás: MTI/Mészáros János

Homolya egyébként a 2010-es kormányváltás után a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség végrehajtási elnökhelyettese, illetve a Közbeszerzések Tanácsának alelnöke volt, 2012-től pedig helyettes államtitkári rangban vezette a Miniszterelnökség Nemzeti Fejlesztési Irodáját. Tavaly nyáron Lázár János a közbeszerzési ügyekért felelős miniszteri biztosnak nevezte ki. Ez a feladata megmaradt.

A lezárás a kulcsszó

Az autópálya-építés lefújása után gyorsforgalmi útra változtatott beruházás és a mégis autópályáért felelős miniszterelnöki biztosi kinevezés közti ellentmondás feloldásának kulcsa egy szó lehet. A kinevezés és a módosított műszaki tartalomról rendelkező kormányhatározat egyaránt az "M4 autópálya Abony–Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés)" című projekt lezárása kifejezést használja.

Bonyolult történet

Az M4-es autópálya története bonyolult. Akkor kezdett érdekes lenni, amikor márciusban Csepreghy Nándor helyettes államtitkár bejelentette, hogy leállítják a már javában zajló építkezést. Az indoklás szerint azért, mert az Európai Bizottság kartellezést gyanított, ezért nem is javasolta a projekt uniós forrásból való támogatását

A kivitelező konzorcium tagja volt a Közgép isFotó: Bielik István - Origo

Nem sokkal később aztán Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter állt elő azzal, hogy az M4 építésére eddig 62 milliárdot fizettek ki, ám az elvégzett munka valójában körülbelül 40 milliárd forint értékű, ezért a fennmaradó 22 milliárd forintot vissza szeretnék szerezni. Részben a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó egyik kivitelezőtől, a Közgéptől is. 

Mégsem biztos

Később viszont Lázár János már arról beszéltnem világos, hogy kartellgyanú miatt vonták-e meg a támogatást a projekttől. Kiderült, hogy az Európai Bizottság már 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet visszavonta az uniós pályázatra benyújtott tervezetet, és megkezdte a projekt átdolgozását.

Van, ami már elkészült az M4-esbőlFotó: Bielik István - Origo

Időközben a Párbeszéd Magyarországért az Európai Bizottság illetékeseinél is érdeklődött, a válaszból pedig az derült ki, hogy Brüsszel még 2014 tavaszán megfogalmazta kifogásait az M4-esről, ám ezekre az Orbán-kormány nem válaszolt, hanem visszavonta a finanszírozási kérelmet. A bizottság szerint szó sem volt kartellgyanúról, viszont szakmai kifogások hosszú sora merült fel.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK