Megműtötték a Szolnokon megégett pilótát

Kényszerleszállást hajtott végre egy Gripen Kecskeméten
Kényszerleszállást hajtott végre egy Gripen Kecskeméten
Vágólapra másolva!
Hende Csaba szerint merészség lenne rendszerhibáról beszélni a sorozatos Gripen-balesetek kapcsán, de elismerte, hogy a történtek megnehezítik a pilóták kiképzését. A honvédelmi miniszter hozzátette: a balti államok légtérvédelmét így is tudjuk vállalni.
Vágólapra másolva!

Műtét után altatásban a pilóta

Megoperálták éjszaka azt a pilótát, aki csütörtökön szenvedett súlyos égési sérüléseket, amikor gyakorlórepülés közben kigyulladt Szolnokon a Magyar Honvédség Jak-52-es oktatógépe.

Az oktatópilóta tüdejét átmosták, jelenleg altatásban tartják az Állami Egészségügyi Központ égésplasztikai osztályán.

Hende Csaba honvédelmi miniszter Kecskeméten, a katonai repülőtéren beszélt erről, ahol a Gripenek légi utántöltését mutatták be.

Jak-52, az égbolt igáslova


A Jakovlev Jak-52 alsószárnyas, teljesen fémépítésű, kétüléses, behúzható futóműves, egymotoros gépet az orosz, a román és
a magyar légierőben alapszintű kiképző- és gyakorlógépként rendszeresítették.

A gépet Vjacseszlav Kondratyev, a Jakovlev vállalat főkonstruktőre irányításával tervezték. Külön érdekesség, hogy a szovjet tervezésű gépet 1977-től a KGST integráció jegyében kizárólag Romániában gyártották. Rendkívül jó repülhetősége és műrepülő képességei miatt nem is annyira az eredetileg tervezett katonai, hanem a polgári repülésben lett népszerű.
A gépnek számos típusváltozata létezik, a legutolsó, a Jak-52W modernizált változat 2001-ben repült először. A Jak-52-est egy darab 9 hengeres Vegyenyejev M-14P radiális dugattyús (csillag) motor hajtja, maximális sebessége 285 km/óra, az utazósebessége pedig 190 km/óra. A sárkányszerkezet maximális túlterhelése +7/-5 g, hatótávolsága 550 kilométer.

Jó állapotban volt a gép

A miniszter a szolnoki helikopterbázison történt balesetről elmondta még, hogy a fojtott hajtóművel való leszállást gyakorolták a pilóták.

Az első kísérlet sikeres volt, a második leszállásnál viszont kigyulladt a motor.

A honvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy a gyakorlógép kifogástalan állapotban volt. Hende arról beszélt a különféle hibákkal kapcsolatban, hogy ezek előre nem láthatóak, hiszen mind a Gripenek, mind a JAK -52-es gyakorlórepülő kifogástalan állapotban volt felszálláskor.

Nem pilótahiba volt

A honvédelmi miniszter kitért a kecskeméti kényszerleszállás esetére is, akkor egy Gripent tett le hasra a pilótája, miután nem tudta behúzni a futóművet. Annak a gépnek a pilótája gerincsérüléseket szenvedett, őt is a Honvéd-kórházban kezelték.

A Kecskeméten hasra letett Gripen repülőgép megmentéséért a Hazáért érdemjellel tüntette ki Kádár Sándor őrnagyot a honvédelmi miniszter. A pilóta június 10-én, a felszállás után a Gripen futóművének meghibásodása miatt visszatért a repülőbázisra, és kényszerleszállást hajtott végre, hasra szállással letéve a repülőgépet. Kádár Sándor nem a levegőben, hanem a már letett repülőgépből katapultált, így a vadászgép nem tört össze Forrás: MTI/Kovács Tamás

A kecskeméti balesetről a honvédelmi miniszter azt mondta, hogy

az eddigi vizsgálatok szerint a futóműhöz tartozó hidraulikus folyadékok összekeveredtek,

emiatt pedig a fedélzeti számítógép is megzavarodott: egyszerre próbálta kinyitni és behúzni a futóművet, ami így félúton beragadt. Mint arról az Origo beszámolt, a pilóta kényszerleszállást hajtott végre a meghibásodott Gripennel, majd katapultált, eközben megsérült a csigolyája.

Kényszerleszállást hajtott végre egy Gripen Kecskeméten Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Emberi mulasztás lehetett

Az Origónak egy név nélkül nyilatkozó tiszt azt mondta: elképzelhető, hogy a prágai Gripen-balesetet emberi mulasztás okozta, ugyanis a pilóta az alapjáratnál nagyobb fordulatszámon felejthette leszállás közben a hajtóművet, ami emiatt nem pörgött vissza.

A Prágában lezuhant és darabokra tört Gripen pótlása két évbe is beletelhet.

Hende Csaba nem akart feltételezésekbe bocsátkozni, de ha októberben kiderül, hogy a vadászgép a magyar pilóta hibájából tört össze, akkor lehetséges, hogy egy új, 13 milliárd forintos Gripent kell venni.

A csehországi balesetben darabokra tört a Gripen, a pilóták katapultáltak Forrás: MTI/EPA

Ha úgy döntenek, hogy nem veszik meg, a bérlés is pluszköltségbe kerül majd. Hende Csaba szerint merészség lenne rendszerhibáról beszélni a sorozatos Gripen-balesetek kapcsán, de elismerte, hogy a történtek megnehezítik a pilóták kiképzését.

Megoldják a légtérvédelmet

A honvédelmi miniszter hozzátette: a balti államok légtérvédelmét így is tudjuk vállalni. Ehhez négy Gripent, nyolc pilótát és körülbelül 70-80 fős műszaki állományt biztosít a Honvédség. Ez utóbbi azért is érdekes, mert jelenleg 92 műszaki tiszt foglalkozik csak a Gripenek szervizelésével. Az Origo úgy tudja, hogy a most meghibásodott vagy lezuhant Gripenek még nem okoznak gondot a magyar légtér védelmében, de

ha szeptember és december között a balti légteret is védeni fogjuk, akkor csak megfeszített tempóban lehet szervizelni az itthon maradt állományt,

akár egy nap alatt is javítani kell az esetleges meghibásodásokat.

V4-es felkészülés

Hende Csaba beszélt a visegrádi országok jövő évre tervezett harccsoportjáról is, amelyben Magyarország szintén szerepet vállal, méghozzá a második legnagyobb szerepet Lengyelország után.

A V4-es felkészülés több mint négy és fél milliárd forintba kerülő haditechnikát és képzést igényel.

Amerikai tanker segíti a légi utántöltés gyakorlását Fotó: Polyák Attila - Origo

Ebbe beletartozik a precíziós légicsapásokhoz használt technika, ez maga három és fél milliárd forint. A bombákat több mint 800 millió forintért szerezték be, a Gripen-pilóták által használt éjjellátó készülékek pedig 80 millióba fognak kerülni, ezeket egyébként meglévő éjjellátó készülékek átalakításával oldják meg.

Utóbbi beruházást egyébként Hende is meglepően drágának találta, de mint mondta,

A honvédelmi miniszter szerint a balesetek nem okoznak fennakadást a légtérvédelemben, de nehezítik a pilótaképzést Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Több fizetést kapnak a katonák

A honvédelmi miniszter bejelentette, hogy

július elsejétől átlagosan 30 százalékkal emelik a magyar katonák bérét, az év végéig pedig fokozatosan további 20 százalékos emelés várható.

A műszaki állománynál jelentős emelkedés ez, hiszen a műszaki állomány a korábbi 353 ezer forintos fizetéshez képest július elsejétől 456 ezer forintot kap.

Kecskeméten mutatták be a Magyar Honvédség légi utántöltő képességét, a Gripen vadászrepülőgépek légi utántöltésének begyakorlását, és a felkészülést a Baltic Air Policing nemzetközi szerepvállalásra Fotó: Polyák Attila - Origo

A pilóták korábbi 500 ezres juttatása több mint 50 ezer forinttal emelkedik. A fizetésemelésre a tárcavezető szerint azért volt szükség, mert nagy az elvándorlás a műszaki állomány körében.

Az utóbbi időszakban 21 kiképzett tiszt is új munkahelyet választott, ami nem is csoda, hiszen egyes cégek akár négyszer nagyobb fizetést kínáltak nekik a honvédségi bérnél.