Személyes egyeztetést ajánlott fel a kórház a panaszos Origo-olvasónak

2015.07.15. 11:37
Június 10-én panaszolta el az Origo egyik olvasója, hogy az esztergomi Vaszary Kolos Kórházban nem végezte el az orvos a 18 hetes kötelező ultrahangvizsgálatot, mert korábban reklamált a rendelés csúszása miatt, és az orvos szerint ezzel megsértette az asszisztenst. Hamarosan befejeződik a kórház vizsgálata.

A 29 éves, várandós nő egy júniusi eset miatt tett panaszt az esztergomi Vaszary Kolos Kórházban. Nehezményezte, hogy több kismamát is ugyanarra az időpontra hívtak ultrahangvizsgálatra és késett a rendelés. Az asszisztensnél reklamált, majd saját bevallása szerint is az elvárhatónál hangosabban csukta be az ajtót maga után. Állítása szerint később az orvos azért nem vizsgálta meg, mert megsértette az asszisztenst. 

A kórház reagált az Origónak:

"„Az ultrahangvizsgálat a 18–-20. terhességi hét között végzendő, nem kötelező a 18. héten tartani. A rendelés nem 10.00-kor kezdődött, hiszen 8.00-9.00 között akut, illetve osztályos betegek UH vizsgálata zajlik (ahogyan az a honlapon is szerepel), 9.00-tól 15 percenként kapnak időpontot a kismamák. Az Olvasó 9.35-kor jelentkezett be a betegfelvételi irodában és 9.45-kor a rendelőbe érkezésekor valamennyien tájékoztatást kaptak az asszisztensnőtől a rendkívüli osztályértekezlet miatti csúszásról. A segítőkészség hiánya és a "„flegma" beszéd fentiek alapján tehát valótlan tényelőadás. A vizsgálatot végző orvos az értekezletről azonnal egy akut eset miatt (17 hetes vetélés) a szülőszobára ment.

Az Olvasó orvosi dokumentációjában szereplő valamennyi vizsgálatot időben megkapta, állításával ellentétben egyetlen alkalommal sem volt késés (ezen az eseten kívül). Az Olvasó 9.45-re kapott időpontot, és 9.50-kor, azaz 5 perc késés után kezdte minősíthetetlen stílusban emelt hangon számon kérni a közalkalmazott asszisztenst annak ellenére, hogy a többi (három) kismama békésen várakozott. Az Olvasó által is elismert "„reklamáció és ajtócsapkodás" kimerítette a becsületsértés fogalmát, mivel az Olvasó asszisztensnő munkakörének ellátásával, közmegbízatásának teljesítésével összefüggésben a becsület csorbítására alkalmas kifejezéseket használt (minősíthetetlen stílusú számonkérés) és egyéb ilyen cselekményt követett el (ajtócsapkodás).

A kezelőorvos maximálisan betartotta a Magyar Orvosi Kamara Etikai Kódexében foglalt kollegialitás és munkatársi szolidaritás kötelezettségét. Nem hangzott el a cikkben az orvosnak tulajdonított következő kijelentés: "Ez Magyarország, örüljön, hogy van ultrahang, meg ellátás, hiszen máshol ez sincs, úgyhogy ne reklamáljon, hanem menjen, és kérjen másik időpontot!". Az esztergomi kórház orvos-igazgatója nem ígért vizsgálatot az ügyben, hiszen erre hivatalos panasz hiányában nincs lehetősége. A helytelenül idézett mondat valójában így szólt: "„Így lesz ez ebben az esetben is, amennyiben a hivatalos bejelentést megkapjuk". A kismama új időpontot nem kért, hanem még aznap este egy, a Vaszary Kolos Kórházban dolgozó családtagja útján kapott a 20. hét előtti UH vizsgálatra időpontot.

Az eset kapcsán a Vaszary Kolos Kórházban rendkívüli eseménynaplóban kerültek rögzítésre a történtek, és kismama tanúk is az Olvasótól eltérően értékelték az eseményt, csakúgy, mint a Kórház érintett dolgozói az általuk nyújtott egészségügyi szolgáltatással kapcsolatban. 2015.06.12-én továbbította a Kórház felé a betegjogi képviselő az olvasói panaszt, a panasz kivizsgálásának eredményéről a Kórház (az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény rendelkezései szerint) a Kórház belső szabályzata alapján harminc munkanapon belül köteles írásban tájékoztatni a beteget.

A Vaszary Kolos Kórházban a panasz kivizsgálása folyamatban van, annak eredményéről - a hatályos jogszabályi rendelkezésnek megfelelően – az Olvasót 2015.07.20. napjáig írásban tájékoztatja a Kórház. 2015.07.29-én a betegjogi képviselő kezdeményezésére az érintett egészségügyi dolgozók, a Kórház vezetősége személyes egyeztetést tart az Olvasóval a Vaszary Kolos Kórház Főigazgatóságán. Határozottan állítjuk, hogy a cikk egészének tartalma a cikk olvasóiban azt a látszatot keltette, hogy a Vaszary Kolos Kórház által végzett egészségügyi ellátás általánosságban a cikkben említett körülmények között történnek, mely nem fedi a valóságot."