Emberi mulasztás okozhatta a vonatbalesetet

Összetört vonatkocsik az Aszód-Balassagyarmat vonalon
Vágólapra másolva!
Nem talált műszaki hibára utaló jelet a Közlekedésbiztonsági Szervezet a vasárnapi, 21 sérülttel járó vonatbaleset vizsgálatakor. Azt viszont megállapították, hogy a balesethez az vezetett, az egyik szerelvény az utasítás ellenére nem várta be a másikat. A rendőrség gondatlan veszélyeztetés miatt nyomoz.
Vágólapra másolva!

Az előzetes vizsgálatok megállapításaiból arra lehet következtetni, hogy emberi mulasztás okozhatta vasárnap reggel az Aszód–Balassagyarmat-vasútvonalon két vonat ütközését.

A baleseteben 21 ember sérült meg.

A hatóság megállapította, hogy nem műszaki hiba vezetett a szerencsétlenséghez.

Az utasítás ellenére nem várt

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KSZ) vizsgálata szerint azért következett be vasárnap reggel a 21 ember sérülésével járó vonatbaleset, mert az Aszódról induló motorvonat nem várta be a kijelölt helyen, Acsa-Erdőkürt állomáson a Balassagyarmat felől érkező szerelvényt.

Összetört vasúti kocsik az Aszód-Balassagyarmat vonalon Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője közölte, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, ám az Aszódról induló motorvonat késése miatt áthelyezték a találkozási pontot - vagyis vonatkeresztet - Acsa-Erdőkürt állomásra.

Két vonat összeütközött az Aszód-Balassagyarmat vonalon Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

Erről mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták. A késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat azonban eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállást követően továbbindult, vagyis nem várta be a másik szerelvényt.

Műszaki hibának nincs jele

Mivel műszaki hibára utaló adatot a hatóság nem talált, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt - közölte Bajkó Erika.

A rendőrség tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt nyomoz.

A vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor az is kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56 és 58 kilométer/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Miután észlelték egymást, 250-300 méter volt köztük a távolság. Ekkor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 kilométer/órás sebességre lassultak.

Lőcsei Virág, a MÁV szóvivője is arról beszélt az M1 műsorában, hogy még nem zárult le a vizsgálat, ám az biztos, hogy az egyik vonat vezetője az írásbeli rendelkezés ellenére úgy indult tovább a kijelölt Acsa-Erdőkürt állomásról, hogy nem várta be a szemben közlekedő vonatot.

Zúzódások, láb- és bordatörés

Mint arról az Origo is beszámolt, tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, ám

egy középkorú férfinak eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája.

Az országos Mentőszolgálat nyolc autót és két helikoptert vetett be; a sérülteket Balassagyarmatra, Budapestre és Vácra szállították kórházba.

Csak a vakszerencsén múlik

A Vasutasok Szakszervezete szerint csak a szerencsén múlik, hogy nem történik gyakrabban olyan baleset, mint most az Aszód–Balassagyarmat-vonalon. A szervezet szerint

kevés a szakember a vasútnál, a meglévők túlterheltek, ezért figyelmetlenebbek.

Az elmúlt években egyre több a vészhelyzet. A szervezet pénzt követel a kormánytól és a MÁV-tól az új szakemberek képzésére.