Az Országgyűlés alelnökeként, szolgálati Passatjával többször is túllépte a megengedett sebességet Deutsch Tamás fideszes politikus még 2004-ben, de nem kellett bírságot fizetnie, mert a rendőrségen – személye és a cselekmény kis súlya miatt – megszüntették a szabálysértési eljárást. Ezt nem ő kérte, nem is tartja helyesnek, mert ha hibázik, vállalja a következményeket – mondta az Origónak.

Egy 2002-es VW Passat végsebessége 200 kilométer/óra körüli. Ha ennyivel nem is, de a városon belül megengedett 50-es értéket jelentősen túllépve haladt szolgálati autójával Deutsch Tamás Budapesten – nem is egyszer. 

Deutsch Tamás a Képviselői Irodaház parkolójábanForrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Mindez több mint tíz éve történt, így a fideszes politikus már aligha emlékszik rá. A büntetésre sem emlékezhet, az ugyanis nem volt. 

78, illetve 84 kilométer/óra

Deutsch Tamás az Országgyűlés alelnöke volt 2004 tavaszán, nyár elején, amikor többször is közlekedési kihágást követett el – derült ki az Origo birtokába került rendőrségi dokumentumokból. Ezek szerint kétszer is túllépte Budapesten a városon belül megengedett sebességkorlátozást.

Az M3-as bevezetőjén gyorsabban hajtott Deutsch a megengedettnélForrás: Origo

Június 6-án délután 50 helyett 78 kilométer/órás sebességnél mérte be a traffipax Deutschot a HNK 691 rendszámú autóval. Ekkor a parlamenti alelnök Zuglóban, a M3-as bevezető szakaszán haladt. A rendszám az alelnökként neki járó szolgálati autóhoz tartozott – derítettük ki.

A politikus 50 helyett 84 kilométer/órás sebességgel haladt ZuglóbanForrás: Origo

A 2002-es 1.8-as VW Passattal közlekedett Deutsch Tamás két héttel korábban, május 23-án este is, amikor szintén gyorsabban haladt a megengedettnél. Ekkor a sebességellenőrző műszer 84 kilométer/órát mért, ahogy Deutsch Zuglóban, a Kacsóh Pongrácz úton haladt.

Máskor buszsávba tévedt

Két hónappal korábban, március 27-én délelőtt buszsávba tévedt a Passattal a parlamenti alelnök. A rendőrök ekkor a Kossuth Lajos utca és a Szép utca kereszteződésében rögzítették a politikust a szolgálati autóval.

Itt pedig buszsávba tévedt szolgálati Passatjával az alelnökForrás: Origo

Az ilyen mértékű sebességtúllépés éppúgy közlekedési szabálysértésnek számít, mint a buszsávban haladás. Ezekért pedig általában pénzbírságot szabnak ki a sofőrre. A gyorshajtások például a mai büntetési tételek mellett 45-45 ezer forint pénzbírságot jelentenének Deutschnak.

Szükségtelen volt büntetni

Ám az Origo birtokába került dokumentumok szerint sem a gyorshajtások, sem a buszsávban közlekedés miatt nem szabtak ki bírságot a politikusra, mert egy illetékes rendőri vezető – saját hatáskörben – mindhárom esetben mellőzte a szabálysértési eljárást. 

A buszsávban közlekedésért nem kellett felelnieForrás: Origo

Az indoklás szerint „a szabálysértés a cselekmény súlyára, az elkövetés körülményeire, illetve az eljárás alá vont személyre tekintettel annyira csekély, hogy büntetés vagy intézkedés alkalmazása szükségtelen”. Ez állt mindhárom, az eljárást megszüntető határozat indoklásában. 

Az egyik gyorshajtás, amiért nem indult végül eljárásForrás: Origo

Megkérdeztük a rendőrséget, ki és mi alapján dönthet erről. Azt válaszolták, hogy a szabálysértési törvény alapján ehhez a rendőri szerv vezetőjének joga van. Ám a konkrét esetekről nem tudtak felvilágosítást adni, mert – mint írták – „a felsorolt szabálysértési ügyek selejtezésre kerültek”.

Ezért a gyorshajtásért sem kellett bírságot fizetniForrás: Origo

Deutsch: Ez így nem helyes

A rendőrségi határozatok szerint a döntésről az érintettet nem értesítették, a határozatokat csak az irattárba küldték. Deutsch Tamás az Origo kérdésére azt mondta, „a rendkívül furcsa rendőrségi döntésekről” nem is tudott, és nem járt közben senkinél azért, hogy elkerülje a bírságolást. A rendőrség eljárása minden szempontból helytelen volt – tette hozzá. 

Ha figyelmetlenségből közlekedési szabálytalanságot követtem el, vagy esetleg a jövőben ilyet követnék el, akkor annak rendje és módja szerint, minden apelláta nélkül, mint bárki más, kifizettem és ki fogom fizetni a bírságot  – mondta a politikus, aki ma már a Fidesz európai parlamenti képviselője, és így gyakran ingázik Budapest és Brüsszel között – legtöbbször repülővel. 

Régi történet, elfeledett per

Jó pár éve nagy botrány volt abból, hogy kiderült: politikusok, közéleti szereplők közlekedési szabálysértési ügyeit szüntették meg a 2000-es évek elején hasonló módon. 2010-ben büntetőeljárás is indult egy nyugalmazott alezredes és egy őrnagy ellen  23 rendbeli hivatali visszaélés vádjával. 

Munkában a traffipaxForrás: Origo

Akkor is felmerült Deutsch Tamás neve, éppúgy, mint a televíziós Juszt Lászlóé, vagy éppen Demszky Gábor főpolgármesteré, de több hírbe hozott személy cáfolta érintettségét. Az Origónak Deutsch is azt mondta, már akkor kiderült, hogy nem jártak közben a rendőrségnél ügyük lezárása érdekében. 

A most az Origo birtokába került iratok aláírója azonban más személy, mint a korábbi ügy két rendőr érintettje, akik egyébként azt vallották a bíróságon, hogy elöljáróik parancsára cselekedtek. Első fokon még 2010-ben felmentették őket, ám az ítélőtábla új eljárást rendelt el az ügyükben. 

Ilyen mértékű sebességtúllépésért már súlyos büntetést kell fizetniOrigo

A megismételt eljárásban első fokon eljáró Fővárosi Bíróság a vádlottakat bűnösnek találta, és F. Károly alezredest kétévi, Sz. Zsolt őrnagyot pedig egyévi időtartamra próbára bocsátotta. Annak viszont nem találtuk nyomát, hogy azóta mi történt, vajon jogerősen is elmarasztaló döntés született-e.