Vágólapra másolva!
A fideszes Kocsis Máté és az egyik főpolgármester-helyettes szakítani akar az Orbán Viktorral háborúzó Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó reklámcéggel, amely csaknem 800, frekventált helyen lévő hirdetési felület tulajdonosa Budapesten. Kocsisék szerint a cég keveset fizet, ráadásul nem tartja be a szerződésben vállaltakat, úgyhogy fel kell bontani a 25 évre szóló megállapodást.
Vágólapra másolva!

Nem tartja be szerződéses kötelezettségeit és keveset is fizet a fővárosnak a 761 különféle hirdetési felületet az önkormányzattól bérlő Mahir Cityposter Kft., ezért a szerződés amellett, hogy közérdeket sért, még jó erkölcsbe ütköző is lehet, úgyhogy fel kell bontani – legalábbis ez a véleménye a fideszes Kocsis Máténak és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek, akik ezért javasolják a fővárosi közgyűlésnek, hogy szakítsanak a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó vállalkozással.

25 évre szerződtek

Szinte az utolsó pillanatban, pótkézbesítéssel kapták meg a fővárosi képviselők a szerdai közgyűlési ülés előtt azt az előterjesztést, amely azt javasolja, hogy a főváros – vállalva a jogi kockázatokat – azonnal bontsa fel a 2006-ban kötött, hirdetési témájú szerződését az Orbán Viktorral éppen harcban álló Simicska Lajos üzletember érdekeltségével.

Kocsis Máté VIII. kerületi fideszes polgármester a javaslat egyik előterjesztője Fotó: Origo

Az ügy előzménye, hogy még Demszky Gábor főpolgármestersége idején,

2006-ban a főváros 25 évre szóló megállapodást kötött hirdetési felületek elhelyezésére a közvetve Simicska Lajos tulajdonában álló Mahir Cityposter Kft.-vel.

Az önkormányzat 761 hirdetőoszlop elhelyezését engedélyezte a cégnek, cserébe a hirdetési bevétel egy részét kapta.

Közvetve Simicskáé

A Mahir Cityposter Kft.-t a közvéleményben régóta Simicska Lajos egyik gazdasági jobbkezeként számon tartott Fonyó Károly vezeti, de évekig Simicska maga is felügyelőbizottsági tag volt benne. A cégnek két tulajdonosa van, az EURO-AWK Reklámszervező Kft., és a Mahir Zrt., amelynek jelenleg is Simicska Lajos a vezérigazgatója. Az EURO-AWK egyik tulajdonosa szintén Fonyó, a Mahir Zrt.-é pedig a B-Reklám Kft. nevű cég. Utóbbi tulajdonosai között van a PRO A Kft. és a PRO B Kft. - mindkettőben tulajdonos a NEO-MET Kft., amely részben Simicska Lajos tulajdona.

Csak a baj van velük?

A Kocsisék által jegyzett és az Origo birtokába került előterjesztés alapján úgy tűnik, évekig minden rendben volt a Mahirral, vagy ha mégsem, az senkit nem zavart. Idén azonban, néhány hónappal az után, hogy Simicska Lajos februárban a nyilvánosság előtt üzent hadat a miniszterelnöknek, a főváros "átfogó felülvizsgálatot" kezdett minden utcabútorokra vonatkozó szerződés esetében.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégnél néhány hónapja fedezték fel a hibákat Fotó: Bielik István - Origo

Májusban a felülvizsgálat arra jutott, hogy sem a több száz budapesti buszmegállóba kihelyezett reklámfelületet birtokló JCDecaux (JCD) Zrt., sem pedig a hozzá hasonlóan több száz hirdetőoszloppal bíró

Mahir Cityposter Kft. nem tartja be maradéktalanul a velük a reklámfelületek hasznosítására kötött szerződéseket.

Az előterjesztésből kiderül, hogy a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának (FÖRI) helyszíni ellenőrzése nyomán mindkét cégnek felszólító levelet küldtek, kérve a hiányosságok pótlását, a szerződéses kötelezettségek betartását. A JCD júliusban válaszolt, hogy a hiányosságokat megszüntették, ám a Mahir Cityposter augusztusi válaszlevelében nem ismert el minden hibát.

A szennyezésen vitáztak

A Mahir esetében a fővárosi vizsgálat egyik fontos megállapítása és a további vita tárgya az volt, hogy a cég kihelyezte-e a szerződésben vállalt légszennyezettséget mérő oszlopokat, és ha igen, azok megfelelőek-e. A főváros szerint nem is jó helyre tették ki őket, másrészt

az eszközök nem is mérik a légszennyezettséget, csupán a levegő minőségéről közölnek tájékoztató adatot.

A főváros azt is vitatta, hogy egyes hirdetési oszlopoknál vállalták ugyan a szerződésben az internetelérés biztosítását, ám ezt wifivel oldotta meg a Mahir, ami az ellenőrzés szerint sok helyütt nem működött vagy gyenge volt, saját okoseszköz nélkül pedig így nem is elérhető az internet.

Kocsisék előterjesztése kitért a szerződés jogi felülvizsgálatára is. Megállapították, hogy

a 2006-ban szokatlanul hosszú időre, 25 évre kötött megállapodás súlyosan előnytelen a fővárosnak,

mert például nem ad lehetőséget számára sem az egyoldalú felmondásra, sem pedig a szerződés pénzügyi tartalmának módosítására.

Sokkal többet is akarnak

Márpedig a szerződés lényege, hogy a kiemelt budapesti helyszínekre telepített hirdetőoszlopok után meghatározott összeget fizet a fővárosnak a Mahir. Méghozzá a hirdetőoszlopokra vetített éves nettó – rabattal, azaz közvetítői díjjal csökkentett – bevétel 15 százalékát, de minimum évi 45 millió forintot. Az előterjesztés szerint az elmúlt 9 évben a Mahirtól kapott pénz alig volt több ennél.

A fővárosnak fizetett bevételarányos összeg:

  • 2006: 11,7 millió forint (csonka év, szeptemberi a szerződéskötés)
  • 2007: 47,9 millió forint
  • 2008: 49,5 millió forint
  • 2009: 51,4 millió forint
  • 2010: 45,0 millió forint
  • 2011: 46,2 millió forint
  • 2012: 45,4 millió forint
  • 2013: 46,1 millió forint
  • 2014: 53,4 millió forint

Kocsis Mátéék előterjesztése arra is kitér, hogy számításaik szerint a 45 millió forint körüli összeghez – amit a szerződés szerint nem emelhet fel az önkormányzat – képest

Az előterjesztők mindezek alapján arra jutottak, hogy „a szerződés további fenntartása (...) fontos közérdeket sért", továbbá a megállapodás súlyosan korlátozza a főváros mozgásterét, ráadásul

ezért javasolják a közgyűlésnek, hogy bontsa azt fel, és kötelezze a Simicska-céget a hirdetőoszlopok elbontására. Ezt elvben megszavazhatja szerdán a közgyűlésben többségben lévő Fidesz–KDNP.