Köszöntjük Budapesten, nyomás lépcsőzni!

2015.10.02. 10:40

Pacalpörköltnél töményebb adagot kapnak a magyar valóságból a Kökire érkező turisták. Trükkös információs táblák és állomásnevek nehezítik a közlekedést, a lift és a mozgólépcső rossz, a belvárosba vezető ösvényt pedig szögesdrót szegélyezi.

Valószínűleg nincs olyan Budapestről szóló utazási prospektus, amelyik a Gyömrői út szépségeit ecsetelné, pedig a repülővel érkező látogatók ezzel a képpel szembesülnek először: sivár gyárépületek, szmogtól fekete falak között döcög be a 200 E jelzésű busz a kőbánya-kispesti pályaudvarra. 

Rozsdás rokon

Az élményre rátesz egy lapáttal a Köki szedett-vedett volta is. Modernizált és a 70-es évekből itt ragadt épületelemek váltják egymást, az M3-as metróállomáshoz rongyos vidéki rokonként támaszkodik a vasútállomás rozsdás, helyenként már-már omladozó lépcsőivel és felüljáróival. A Köki Terminál alatti buszpályaudvar ugyan korszerű, de lehangolóan szürke. 

A Kökin a szürke a meghatározó szín, helyenként rozsdavörössel tarkítvaFotó: Szabó Gábor - Origo

"Eléggé különbözik az otthoni pályaudvaroktól" – mondta kérdésünkre udvariasan Eva, a huszonéves holland turistalány, de aztán bevallja: 

elsőre nagyon sötét és nyomasztó az egész. 

Igaz, Budapest belvárosa szerinte gyönyörű, öt napot töltött itt el. 

Kész akadálypálya

A lehangoló látványnál nagyobb probléma, hogy a külföldiek nem igazodnak el – sőt, valódi akadálypálya számukra a metróállomással összeforrt buszpályaudvar: a közlekedést nem segítik az ad hoc jelleggel, nem is mindig látható helyre kitett piktogramok, megtévesztő állomásnevek sem. 

Az M3-as metró érkezési oldala. Csak kevesen választják az egyetlen használható liftet, az utasok inkább lépcsőznekFotó: Szabó Gábor - Origo

Egy óra alatt közel 30 turistát láttunk tétován bolyongani, a metróhoz vagy a reptéri buszhoz vezető utat keresik. 

Jobb, ha ülve marad

Mint kiderül, jobb helyzetben vannak azok, akik a repülőtérről érkeztek, és megvárták, amíg a 200E befut a végállomásra. 

A világítás és a fotocellás kapuk láttán 

többségük rögtön besétál a Köki Terminál bevásárlóközpontba, 

ahol a helyi biztonsági őr továbbirányítja őket: itt használhatják a mozgólépcsőt, és a két új híd valamelyikén visszasétálhatnak a túloldalon lévő metróállomáshoz. 

Megtéveszt a név

A turisták közel fele azonban nem itt, hanem eggyel előbb, a Kőbánya-Kispest P+R parkoló nevű állomáson száll le a buszról, mert az azonos állomásnév és az M3-as táblái miatt összetévesztik a végállomással – hiába kéri maradásra őket a fedélzeti utastájékoztató is, a félhangos angol szöveget szinte mindenki félreérti, sőt, biztatásnak veszi. 

A bőröndős utazóknak ezután több száz métert kell gyalogolniuk egy keskeny, gyomverte ösvényen, amit oldalról betonkerítés, egy kisebb szakaszon meg szögesdrót övez. 

Sokan szállnak le a 200E buszról a végállomás előtt – félreértésbőlFotó: Szabó Gábor - Origo

Ez után mehetnek csak át a metróállomás felüljáróján az indulási oldalra, lépcsőn cipelve az óriási csomagokat. 

Köszöntjük vendégeinket BudapestenFotó: Szabó Gábor - Origo

Arra, erre, passz

A rozsdás, 70-es évekből itt maradt felüljáró folyosóján már BKK-ellenőrök várják őket, és jegyet vetetnek mindenkivel, a nyelvtudás viszont nem erősségük. 

Ezen a felüljárón jutnak át a turisták az M3-as indulási oldalára – ha eltévesztették a buszmegállótFotó: Szabó Gábor - Origo

"Arra, arra" – integet egy megtermett őr, amikor elcsípi egy metrómegálló nevét, a további angol kérdésekre viszont csak a vállát vonogatja. 

Működik, csak nem jár

Jellemző, hogy a lépcsőzést alig lehet elkerülni az M3-as metró érkezési oldalán is. A helyi mozgólépcsőt az utolsó darabig szétbontották, a két felvonó közül az egyik hónapok óta nem üzemel. 

"Már két hónapja nem jár a lift, és tudja miért?" 

Működik az, csak elromlott a világítás benne, 

"a központ pedig nem költ harmincezret a javítására. Inkább leállítják, mert így nem biztonságos, bárkit kirabolhatnak a sötétben" – állította egy helyi dolgozó, de a nevét nem adta hozzá. 

Szerinte a mozgólépcsővel is csak a baj van, "kár volt kínai vacakot venni. Folyamatosan elromlik, egy év alatt már sokadszorra javítják meg" – mondja fejét csóválva az alkalmazott. 

Turista üzen turistának, nem mindig szalonképes stílusban: a lift nem üzemelFotó: Szabó Gábor - Origo

Eközben ázsiai turisták csoportja cövekel le mellettünk tanácstalanul, most jöttek a kék metróval, de idegesen keres kiutat egy nyugdíjas házaspár is. Mi igazítjuk őket útba a reptéri busz felé. 

Ezt kell szeretni

Megkérdeztük a BKK-t, miért nem változtatnak a megtévesztő közlekedési helyzeten – adnak új nevet a "Kőbánya-Kispest P+R parkoló" buszmegállónak, vagy legalább teszik közelebb a metróállomáshoz. A közlekedési vállalat tisztában van a problémával, de válaszukból az derül ki, hogy nem tudnak vele mit kezdeni: 

A közelben nincs olyan közterület, amiről átnevezhetnék a megállót, máshova helyezni pedig a gyorsforgalmi út miatt nem lehet. 

Ha a P+R-es megállót felszámolják, azzal a belföldi ingázók járnak rosszulFotó: Szabó Gábor - Origo

Ráadásul nem is szüntethetik meg, hiszen ezzel az ingázó belföldi utasokkal szúrnának ki, akiknek így a buszpályaudvarról kellene visszagyalogolniuk a metróhoz. 

Betonba öntve

Az üzemen kívüli lift és mozgólépcső miatt a BKV-hoz fordultunk, szerettük volna megtudni, hogy miért és mióta nem lehet használni ezeket, mennyibe kerülne javításuk. Szűkszavú válaszában a társaság annyit árult el, hogy a mozgólépcsőben egy főalkatrész romlott el, de október 2-án várhatóan újraindítják - a költségek pedig csak a javítás után derülnek majd ki.

"A helyzetnek nincs semmi oka, hogy megváltozzon magától" (Európa Kiadó)Fotó: Szabó Gábor - Origo

A mozgólépcsőt péntek délelőttre helyre is pofozták, de nem változtat az alapvető problémán: 

a Köki közlekedési káosza  bebetonozott, 

legalább annyira, mint a vasúti és metrósínek felett közel ötven éve rozsdásodó felüljárók. A Magyarországra repülőgéppel érkezők pedig ezt a benyomást könyvelik el először. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK