Azt hitte, kész az esztergomi vasútvonal? Tévedett!

2015.12.02. 06:04

Jövő tavasszal újra pótlóbuszra kényszerülhetnek az esztergomi vasútvonal utasai, ekkor kezdődhet ugyanis a vonal villamosítása. A pályafelújítást másfél év késéssel fejezték be, de ez az idő sem volt elegendő arra, hogy ezt a munkát elvégezzék. Most azonban nemcsak a villamosításra írtak ki pályázatot, hanem többek között új buszállomás is épül Esztergomban.

Január 14-ig lehet pályázni az esztergomi vasútvonal villamosításának kivitelezési munkáira. A Közbeszerzési Értesítőben november 3-án megjelent kiírás szerint a nyertes kivitelezőnek Rákosrendező és Esztergom között összesen 51 kilométeren kell kiépítenie a felsővezetéket, de Esztergomban új buszállomást is kialakítanak a vasútállomás mellett.

Az oszlopok már állnak, de vezeték még nem feszül rajtukFotó: Tevan Imre - Origo

Ahogy Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, várhatóan 2016 elején kötnek szerződést a nyertessel, majd tavasszal kezdődhet a munka, amire 27 hónapja lesz a kivitelezőnek.

A NIF tervei szerint a villamosítás azonban már 2017. őszre elkészül. A munkálatok alatt hétvégén, illetve hétköznap esténként lesz vágányzár a vonalon, ekkor megint pótlóbuszra kell majd szállniuk az utasoknak.

Nem késett eleget

Az esztergomi vonal utasai azonban az elmúlt években már hozzászokhattak, hogy vonat helyett buszokkal kell utazniuk. A vasútvonal felújítása 2013-ban kezdődött, a munka pedig másfél év késéssel csak idén nyáron ért véget.

A villamosítás után jöhetnek a Flirtök a vonalraForrás: Origo

Azonban ez a késés sem volt elegendő arra, hogy a a pályafelújítással párhuzamosan a vonal villamosítását is elvégezzék: még a közbeszerzés kiírásáig sem jutottak el. Úgy tudjuk, kezdetben a villamosítás kiépítésének lebonyolítását is a NIF koordinálta volna (ahogy egyébként az egész felújítást), azonban a MÁV elérte, hogy ez a munka hozzájuk kerüljön.

A fejlesztési tárca azonban nyáron megelégelte a késlekedést, így végül a feladatot visszaadták a NIF-nek.

A Flirt jobban gyorsul

Az augusztus 20-i ünnepélyes átadáson tehát egy félkész vonalat avattak fel. Az addig elvégzett munkák 44 milliárd forintba kerültek, ezért a pénzért többek között felújították a síneket, bizonyos szakaszokon második vágányt és új megállóhelyeket is építettek.

A gyorsított járatok most 73 perc alatt érnek el Budapestről Esztergomba  a korábbi 90 perc helyett, és a kétvágányú pályával a menetidőt is biztosabban lehet tartani. A gyorsított járatok azonban csak tíz helyen állnak meg, a többi szerelvénynek most is közel másfél órába kerül az út.

Az augusztus 20-i ünnepélyes átadás. Épp csak a villamosítás nem készült elForrás: Origo

A vonal rekonstrukciójának és fejlesztésének ezzel még nincs vége. A pesti oldalon is rendbehozzák (vagyis gyorsabb közlekedésre teszik alkalmassá) a pályát, itt is lesz kétvágányúsítás. A tervek szerint ezekhez a munkákhoz is igénybe veszik az EU támogatását, ahogy azt a budai oldalon tették.

Ha elkészül a villamosítás, akkor végre ezen a vonalon is forgalomba állhatnak a Flirt motorvonatok, amelyeket részben ide vásárolt a MÁV két éve.

Ezek újabb tízperces menetidő-csökkenést hozhatnak, mert egyszerűen jobban tudnak gyorsulni a megállók között, mint a jelenleg itt futó Desiro szerelvények.

Új buszállomás készül

A mostani kiírásban azonban a vonal villamosítása mellett egyéb munkákat is el kell majd végezni a kivitelezőnek.

  • Az angyalföldi, a dorogi és az esztergomi állomáson például átépítik a peronokat.
  • Angyalföldön és Esztergomban perontető is készül.
  • Klotildligeten és Esztergomban felújítják az állomásépületet.
  • Újpesten meghosszabbítják a perontetőt.
  • Dorogon autóbusz-állomást alakítanak ki a vasúti megállóhelynél.

A legfontosabb kiegészítő munka Esztergomban lesz, ahol egy új 12 állásos buszpályaudvart építenek az állomáshoz, kiváltva a jelenlegi buszvégállomást. Ide készül két körforgalom is. 

Az új buszpályaudvar átadásával a helyi és a helyközi buszjáratok menetrendjébe is bele kell majd nyúlni, hiszen a járatoknak igazodnia kell a vonatokhoz.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK