Antiszemita? Ugyan! Csak a korszellem

2015.12.07. 22:31

Tudós. Politikus. Antiszemita. A magyar nemzet megmentője. A zsidók megmentője. Székesfehérváron van, aki nagyon akarja, hogy szobrot állítsanak neki. Van viszont, aki nagyon nem. Tüntetés, ellentüntetés, mécsesek, menetelés, vita, történelem, vallás, kőkemény szájkarate Székesfehérváron Hóman Bálintról.

Székesfehérvár központjában a sétálóutca olyan, mint egy nagy karácsonyfa. Az épületekről fényfüzérek omlanak le, az utca fölé is világító díszeket függesztettek, a macskakövek között kékesen világító sávok kanyarognak. A Városház téren gigantikus karácsonyfa áll. Kétoldalt fabódék sorakoznak. Van, aki csak annyit írt ki a cégérre, hogy „finom”. Forralt bor és kürtőskalács illata tölti meg a hideg levegőt, meg a „Lángos csillag áll felettünk, gyalog jöttünk, mert siettünk” dal sorai. Magányos női hang énekli a 20 méterenként kihelyezett hangfalakból.

Ki az a Hóman Bálint?”

- ezt válaszolja mindenki, akitől megkérdezzük, hogy mit gondol Hóman Bálintról.

A zsidó kapcsolatú személy is a kormány ellensége

Pár utcával arrébb a Bartók Béla téren viszont mindenki tudja. A nagyjából négyzet alakú teret a Vörösmarty Mihály Könyvtár és a Csók István Képtár fogja közre. A közepén park és egy tavacska van. A könyvtár előtt egy fából fabrikált többemeletes polcféleség áll, rajta mécsesek égnek. Pár tucat ember állja körbe. Több generáció is képviselteti magát, de a legtöbbet 60 felettinek saccoljuk. Halkan beszélgetnek.

Hegedűszó mellett emlékeztekForrás: Polyak Attila

Hétfő este van, és mára hirdettek meg egy csendes tiltakozó demonstrációt Székesfehérváron.

Azért tiltakoznak, mert december végén szobrot fognak emelni Hóman Bálint politikus-történész-tanárnak.

A demonstrálók szerint ez azért aggályos, mert a harmincas és negyvenes években politikailag aktív Hóman kivette a részét a zsidótörvények előkészítéséből, és mert olyanokat mondott, hogy „tudatára kell ébrednünk végre, hogy a zsidó, ha kivételezett is, sőt a zsidó származású és zsidó kapcsolatú személy is ellensége kell, hogy legyen a mai kormányrendszernek.”

Ne a megafonba

Húsz-harminc fős társaság tűnik fel a téren. A mécsesek körül álldogáló csoporthoz közelítenek. Kettejüknél tábla is van, amit magasan a fejük fölé tartanak.

„Rágalom nem egyenlő igazság”, „Fehérvár tiszteli Hóman Bálintot”

- áll rajtuk. A menetet főleg fiatalemberek alkotják, elvétve látni csak közöttük 30 fölöttit. A legtöbbjük elegáns, fekete szövetkabátot vagy bőrdzsekit visel.

 

Röpködtek az érvek és az ellenérvekForrás: Polyak Attila

A mécsesek körül állók hangadója, egy ősz szakállú úr a hangosbemondójába dörgi bele, hogy „azt sem tudjátok, miről van szó”. „Legyen szíves, ne a megafonba beszéljen, itt állok ön előtt”- toppan elé egy magas, szövetkabátot viselő fiatalember. Beindul a szájkarate, meglepően kulturáltan és visszafogottan. Nincs anyázás, nincs lökdösődés, még kiabálás se nagyon, bár tény, hogy mindenki emelt hangon beszél. A káromkodás is ritka. Az arcvonalban párbajokra bomlik a szócsata, a hátul állók figyelmesen hallgatják.

Szavak csatája

„Szerintetek rendben van, hogy egy antiszemitának szobrot állítanak?” „Jó, de akkor mindenki antiszemita volt, ilyen volt a közhangulat, ő nem lógott ki a sorból. Ez akkor sajnos benne volt a korszellemben. Ez van.” „Tudod is te, hogy mi volt akkoriban? Öcsi!” „És a Teleki a 3 szobrával? Ő rendben van?” Túl fiatal vagy, hogy megértsed, mi történt akkoriban!” „Történelem szakon végeztem, úgyhogy tudok valamennyit!” „Magának, Fehérvárnak is ártott.” „Nehogy már a Colleen Bell mondja meg, kinek emelhetünk szobrot!” „Ő bombázta szét a főteret? Szerintem nem ő bombázta szét a főteret.” „Telekinek is van szobra. Három is! Az miért nem zavar senkit?” „De hát kiváló szakpolitikus volt. Rengeteget tett az oktatásért. Ez az épület, ami előtt állunk. Ezt is neki köszönheti a város. Miért nem lehet ezt a politikától függetlenül tisztelni?” „Azért mert egy mérlegnek nem lehet csak egyetlen serpenyője.” „Három szobra! Nem érti? Három szobra van a Telekinek!” „Zsebnácik!”

Szobrot csak példaképnek

A tömegben Vágó Istvánba futunk bele. Ő megérti, hogy sokan tisztelik Hómant a tudományos érdemei miatt, de ellenzi a szobor felállítását. „Szobrot olyan embereknek állítsanak, akik példaképek lehetnek” - mondja. „Sok nagyszerű tudós van, akinek nem állítottak szobrot.”

Hóman, a zsidómentő

Kisebbfajta felfordulás kerekedik. Az egyik szervező hölgy bemondja a megafonba, hogy a rendőrök kérik: mindenki,aki a szobor ellen jött demonstrálni, menjen a tér bal oldalára. Az emberek nagy nehezen definiálják, hogy most melyik bal oldalról van szó. Már majdnem mindenki a helyén van, amikor kiderül, hogy nem balra, hanem jobbra kell menniük. Az ellentüntetők pedig mehetnek balra. Még öt perc, és mindenki a helyére kerül. A szájkarate véget ért, a két tábor tagjai inkább egymás közt beszélik meg a maga érveit.

Civil vagyok, egyszerű helyi lakos. Nagyon tisztelem Hóman Bálintot. Utánaolvastam, és szerintem nagyszerű az, amit a magyar nemzetért tett”

- mondja az egyik, húsz év körüli fiatalember. A csoport tagjai mind nagyon tisztelik Hóman Bálintot.

Célhoz értek a mécsesekForrás: Polyak Attila

A Facebookon szervezkedtek, nincs közük a politikához, ez inkább amolyan baráti kör

- mesélik. Ők úgy vélik, hogy Hóman félreértett ember, nem is volt antiszemita, sőt több zsidó ismerősét ő maga mentette meg. A zsidótörvényekhez közvetlenül nem volt köze. Mint tudós és szakpolitikus elég nagyot alkotott ahhoz, hogy szobrot kapjon, ezen pedig nem változtat a mérleg másik oldalán levő, a kor szelleme által kikényszerített kényszer-antiszemitizmus.

A civil fiatalok szerint a város lakossága egyértelműen a Hóman-szobor mellett áll,

hiszen nem jöttek el a felállítás elleni csendes tüntetésre.

Mi sem megyünk oda

Közben a hangosbemondó visszahívja a szobor ellen demonstrálókat a mécsesekhez. A holokauszt áldozataira emlékeznek, valaki hegedülni kezd.

Az ellentüntetők nem érzik igazságosnak az egész demonstrációt.

Mi sem megyünk oda tüntetni a zsinagóga-emlékműhöz”

- villantja meg a társaság toleranciáját egyikük. Itt azonban elszakad valami a társaságban. Hómanról a zsidó népre és vallásra terelődik a szó. „A zsidó egy teljesen más vallás, egy teljesen más szemléletmód. Nem egyeztethető össze velünk, katolikusokkal” - mondja egy negyvenes hölgy. „Khm... én református vagyok” - veti közbe a történelem szakon végzett Hóman-tisztelő.

Egyszer volt őszinte

„Tudja, egyszer volt őszinte egy zsidó, amikor megkérdezték, hogy miért gyűlölnek minket, magyarokat. Azt felelte, azért, mert ők tudják, hogy mi egy idősebb nép vagyunk, és attól félnek, hogy felébredünk.”

Kezdődik a Jóban-rosszban

A hegedűszó elhallgat. A demonstrálók a kezükbe veszik a mécseseket, és elindulnak velük, épp az említett zsinagóga-emlékmű felé. A menet 5-6 fős fürtökre bomlik. A Hóman-tisztelők nem követik őket. „Megyünk haza, kezdődik a Jóban-rosszban” - mondja az egyikük, egy hosszú hajú fiatalember. A menet útja a sétálóutcán vezet keresztül. Az emberek megbámulják őket.

„Kik ezek?” - kérdezi egy idős úr. „A Hóman Bálint-szobor ellen tüntetnek” - feleljük. „Ki az a Hóman Bálint?”