Tarlós a BKV-s javaslatról: Ez rosszabb, mint volt

2015.12.15. 17:48

Ha valóban az a helyzet, ahogyan most az adóügyi törvények változását értelmezik, akkor az továbbra sem oldja meg teljes körűen a BKV problémáit, sőt a helyzet rosszabb, mint amilyen volt. Így reagált Tarlós István a jogszabálymódosításra, ami a várnál kevesebb pluszpénzt jelentene.

Tarlós István főpolgármester szerint továbbra sem megoldott a BKV helyzete, de bízik abban, hogy december 21-i találkozójukon meg tudnak állapodni Orbán Viktor miniszterelnökkel.

A várt 30-40 helyett 6 milliárd

A helyzet rosszabb, mint amilyen volt, az agglomerációs járatok finanszírozása például úgy tűnik, a továbbiakban sincs megoldva - reagált rövid közleményben a külföldön tartózkodó Tarlós István főpolgármester arra, hogy az Országgyűlés elfogadta azt a jogszabálycsomagot, amellyel az előterjesztő Rogán Antal miniszter szerint a főpolgármester elérte a célját.

Valójában azonban a gazdasági törvénycsomagba épített változtatás jelentette pluszpénz messze van a főváros által a BKV hosszú távon is kiszámítható finanszírozásához szükséges összegtől. Korábban Tarlós többször elmondta, hogy 30-40 milliárd forintra lenne szüksége a BKV-nak a jelenlegi szolgáltatási színvonal fenntartásához.

Ilyen új autóbuszok közlekednek a BKV agglomerációs vonalainForrás: MTI/Máthé Zoltán

Ehhez képest az a törvényi változtatás, miszerint a jövőben a helyi iparűzési adó kerületek és főváros közti elosztását módosítják a főváros javára, az Origo számításai szerint nem hozhat 6 milliárd forintnál több pluszforrást. A tavalyi év után 51-49 százalék arányban idén szétosztott 207 milliárd forintból az új számítás alapján az 51 helyett 54 százalékot kapna a főváros.

A kerületektől vesznek el pénzt 

MInt arról az Origo beszámolt, Rogán Antal a törvényjavaslatról azt mondta, a főváros és a kerületek tárgyalásai több mint fél éve tartanak, de nem jutottak dűlőre. A főváros kérése az volt, hogy a következő két évben 2 százalékkal, a kerületek kérése az volt, hogy évente 1 százalékkal térítsék el a forrásmegosztást a főváros javára a tömegközlekedés finanszírozása érdekében.

A kormány a mértani középet választotta: évente 1,5 százalékkal téríti el a forrásmegosztás arányait - közölte. A miniszter hozzátette, a javaslatban azt is világossá teszik, hogy az iparűzésiadó-bevételből a fővárosnak először a tömegközlekedést kell finanszíroznia.

A kormány szándékáról és arról, hogy a kerületeknek a jövőben mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk, de várhatóan ez sem lesz elég a BKV fiannszírozási gondjainak megoldására, az Origo már korábban részletesen írt

Tarlós bízik a megállapodásban

A végül benyújtott kormányzati javaslatról szóló információnk nyilvánosságra kerülése után Tarlós interjút adott az Origónak. ebben elismételte, hogy nagyjából évi plusz 40 milliárd forintra lenne szüksége a BKV-nak, ám ezzel szemben a kormány jövőre csökkenti a társaság támogatását.

Tarlós István főpolgármester a négyes metrón - nem örült a törvénymódosításnakForrás: MTI/Beliczay László

A főpolgármester azt is mondta, nem állhat elő olyan helyzet, hogy megszűnik a kormány iránti lojalitása. Kitért arra is, továbbra is bízik benne, hogy megállapodik Orbán Viktorral a BKV hosszú távú finanszírozásáról. Ez a tárgyalás Tarlós bejelentése szerint december 21-én esedékes.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK