Hosszú, heves vita és többszöri halasztás után a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött: ad egy esélyt a nemrég váratlanul bejelentett kormányzati kezdeményezésnek, miszerint feltámasztanák a hazai buszgyártást. Ezt a szándékot méltánylandó, a főváros hajlandó lemondani arról, hogy a 3-as metró felújításának idejére pótlóbuszként beszerezni kívánt 110 busz megvásárlására kiírt és a Solaris által megnyert közbeszerzés alapján megkösse a szerződést a vásárlásról.
Ehelyett
a főváros hajlandó kiírni egy újabb tendert nem buszok vásárlására, hanem csak buszos járműpótlási szolgáltatás igénybevételére.
Ez az eddig alkalmazott buszkiszervezési modellhez hasonló konstrukció: alvállalkozói üzemeltetésben járnának a buszok, amelyekért a főváros fizet, de a járművek nem kerülnek a közlekedési cég tulajdonába. Ez a tender viszont már lehetőséget adna a hazai részgyártású, illetve összeszerelésű járművek indulására is.
Egyetlen feltételt szabtak cserébe:
a tulajdonszerzésnél hosszabb távon vélhetően drágább szolgáltatásmegrendelés esetén a főváros elvárja, hogy az állam fizesse ki a többletköltséget a fővárosnak.
Ezt a garanciavállalást a kormány a Magyar Közlönyben legkésőbb július 5-ig hozza nyilvánosságra – tartalmazza a közgyűlési határozat. Ha viszont mégsem érkezne meg ez a kért garancia, a főváros a mostani határozatában nyitva hagyta a lehetőséget a Solaris buszok megvásárlására.
Tarlós István a napirend vitájában közölte: a döntés néhány hónapos csúszást okoz a 3-as metróvonal felújítási munkálatainak megkezdésében, és valószínű, hogy 2019 nyarára nem fejeződik be a beruházás. Az eredeti tervek novemberi kezdéssel számoltak. Megjegyezte: a kormány javaslata néhány hónapos csúszást jelenthet, de ennek felelősségét és költségét a főváros nem kívánja viselni.
A főpolgármester arról is beszélt: túlzónak tartja, hogy csak jövő tavasszal kezdődhet a 3-as metró felújításának kivitelezése, de pár hónap csúszás szerinte is lesz. Tarlós kifejtette: úgy tűnik, nem fejezhető be 2019-ben a beruházás szakértők szerint, de Tarlós szerint ilyet nem lehet kijelenteni.
Az biztos, hogy 2019 nyarára nem készül el a metrófelújítás, de az év végére tarthatónak tűnik.
A kormány – eddigi nyilatkozatai alapján – örömmel veszi a főváros támogatását. Mint arról az Origo is beszámolt, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nemrég arról beszélt, hogy a budapesti buszbeszerzés a főváros ügye, a főváros közgyűlésének kell döntenie, de a magyar buszgyártás számít Tarlós Istvánra.
Már készül a nemzeti buszgyártás felvirágoztatásának programja, a sikeres magyar buszgyártás nemzetgazdasági érdek – tette hozzá a miniszter.
Horváth Csaba szocialista képviselő a metrópótlásról szóló javaslat vitájában elmondta, hogy korábban a fővárosnak volt egy javaslata, hogyan szeretné ezt a legolcsóbban rendezni, majd érkezett a kormány ötlete, mire a főváros "bátran megfutamodott". Azt kérte, hogy a fideszes polgármesterek, akik ráhatással vannak a kormányfőre, lobbizzanak a főváros érdekében.
Az ellenzéki aggályokra reagálva Tarlós István azt mondta, ha a kormánynak van egy országos koncepciója, és ennek támogatása érdekében felkéri valamire a fővárost, és határoz arról, hogy a többletköltségeket fedezi, akkor ezt a kormány nem vonhatja vissza, erre főpolgármesterként nem is számít.
Én 2012 óta küszködök, hogy végre nekifoghassunk a 3-as metró felújításának, és 20 évig a főváros nem is foglalkozott ezzel a kérdéssel"
– tette hozzá Tarlós.
A vitában Kocsis Máté fideszes polgármester megjegyezte: nem attól magyar vagy török egy busz, hogy minden alkatrésze az adott országban készül. "Ma magyar buszról teljes körűen beszélni nem lehet, de ha vannak benne magyar alkatrészek, már annak is örülünk, és a többéves program célja, hogy minél nagyobb legyen a magyar alkatrészek aránya" – mondta. Szerinte
a magyar buszgyártás jövője a hazai piac megteremtésén is múlik, így a BKV, a Volánok felvevőpiaca kulcsfontosságú.
MSZP: A MÁV segítsen a 3-as metró pótlásában!
Az MSZP azt kezdeményezi, hogy a BKK és a MÁV kezdjen tárgyalásokat arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a nemzetközi és az IC-járatokat is használhassák a bérlettel rendelkező budapestiek. Szaniszló Sándor szocialista fővárosi képviselő kiemelte: a felújítás alatt a váci és a ceglédi vasútvonal is nagy segítséget jelenthet, amennyiben a két érintett társaság ki tud dolgozni egy "intelligens együttműködést".