Demonstrációt tartanak a taxisok Budapesten

taxi tüntetés uber erzsébet tér este
Vágólapra másolva!
A megmozdulás reggel kezdődött, de csak délelőtt 10 órától volt rá engedély. Cikkünk folyamatosan frissül!
Vágólapra másolva!
  • Vannak még félig zárt utak a Deák téren, de a Károly körútról eltűnt a blokád.
  • Még egyeztetnek a folytatásról a rendőrségen.
  • Oszlatástól tartottak a taxisok, elterjedt köztük, hogy a rendőrség hamarosan beavatkozik, ha legalább részben nem teszik járhatóvá a Deák teret. A demonstrálók ezért úgy döntöttek, hogy este fél hétig átengedik a mentőket, tűzoltókat, rendőröket, valamint a buszokat, utána pedig egy-egy sávon az autókat is.
  • Reggel nyolcig mindenképpen folytatják a demonstrációt.
  • Szerdától tárgyalásokat kezdenek Lázár Jánossal és Tarlós Istvánnal.
  • Száz-százhúsz taxis vette blokád alá hétfőn hajnalban a Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út, Andrássy út kereszteződését az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás ellen tartott tüntetésen. A demonstrálók akkor még egy-egy sávot szabadon hagytak, a tüntetésre 10 órától volt engedélyük.
  • A taxisok szerint a tavaly életbe lépett rendelet számos kötelezettséget ír elő nekik, ami jelentős költségekkel jár. Álláspontjuk szerint ezeket az előírásokat nem tartják be az Uber sofőrei, ráadásul rontják az utasforgalmat is.
  • A taxisok 11 órakor a Városháza elé vonultak, négy delegált Tarlós Istvánnal tárgyalt, de a főpolgármester nem tartotta magát kompetensnek az ügyben.
  • A taxisok képviselői emiatt a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, az Igazságügyi Minisztériumhoz, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz mentek tárgyalni. A delegáltakkal érdemben sehol sem beszéltek, ezért pénteken fél négy előtt nem sokkal teljesen lezárták a Deák tér környékét.
  • Az egyik szervező azt mondta, innentől kezdve mindenki a saját felelősségére vesz részt a demonstrációban.
  • Demonstrációjukhoz vidéki csatlakozókat is várnak, a Deák tér környékén készenléti rendőröket is látni.

Még vannak tüntető taxisok a budapesti Deák téren, nem nyitottak meg minden sávot a forgalom előtt. A legtöbb taxi az Andrássy út és a Deák téri templom közötti szakaszon áll. Az Andrássy út, Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca csomópontjánál rendőrök irányítják a forgalmat, de egy sávon ott is haladhatnak az autósok.

Hétfő este a rendőrségen is bejelentették a taxisok, hogy folytatják a tüntetést. A rendőrség az MTI megkeresésére azt közölte: az engedélyezésről még egyeztetnek.

Nem kell forradalmat csinálni, ez nem '56

- mondta az egyik taxis a másiknak korábban a Deák téren, amikor többen teljesen lezárták az utat. A sofőrök attól tartottak, hogy a rendőrség feloszlatja a tüntetésüket, ha legalább részben nem teszik járhatóvá a Deák teret. Végül először csak a mentőket, rendőröket, tűzoltókat, valamint a buszokat engedték át, utána viszont az autókat is egy-egy sávon.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Több sofőr ugyanakkor nem örült ennek a döntésnek, úgy vélték, hogy ha járhatóvá teszik a Deák tér környékét, akkor értelmét vesztené a demonstráció.

Az Origo tudósítójának jelentése szerint kevesebben demonstrálnak már a Deák tér környékén, sokan ugyanis elmentek haza. A vidékről érkező taxisok - a szervezők szerint - "még nem érkeztek meg". Úgy tudjuk, a demonstrálók szerdától Tarlós István főpolgármesterrel és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalnak.

"Beszélgetni itt is kellett, de ez nem volt annyira nyögvenyelős, mint egy normál taxiúton. Volt persze témánk, lehet, hogy ezért: a mini taxisblokádot vitattuk meg" – kezdte élménybeszámolóját kollégánk, aki életében először használta az Ubert. A legnagyobb különbség szerinte az volt, hogy

nem krákogott a sofőr mellett folyamatosan a CB-rádió.

"Lehet, hogy ez hosszú távon kicsit hiányozna, hozzátartozik a taxizás élményéhez" - jegyezte meg kollégánk.

A munkatársunkat szállító Uber-sofőrmegmutatta az okostelefonján a belső használatra szánt térképet. A rendszer azt ajánlotta a kocsi tulajdonosának, hogy menjen az Árpád-híd környékére: ott sok a várakozó utas, és kevés a sofőr. A taxisokról egyébként az volt a kollégánkat munkába hozó Uberes véleménye, hogy elment mellettük az idő, és a tüntetéssel csak maguk alatt vágják a fát. "Nem kellett volna annyi utast becsapni az elmúlt évtizedekben, biztos jobb lenne a hírük is" – mondta.

Kollégánk spórolt is egy kicsit: egy taxicég menetdíj-kalkulátora szerint 2932 forintot fizetett volna, ha velük jön munkába. Az Uberrel ugyanez az út 2370 forintba került.

Rendőrség: Ez jogsértés

A rendőrség délután a honlapján felszólította a demonstráló taxisokat, hogy a magatartásuk jogsértő. A hatóság azt akarja, hogy a tiltakozók a Bajcsy-Zsilinszky út, a József Attila utca és az Andrássy út kereszteződésénél egy-egy forgalmi sávon engedjék át a forgalmat.

Sok kiadás, kevesebb bevétel

"Negyven százalékkal kevesebb a bevételem, mióta az Uber elindult" - mondta egy sofőr az Origo Deák téren tartózkodó tudósítójának. Szerinte a taxisok minden követelményt teljesítettek, amit a fővárosi rendelet előírt, de ez rengeteg kiadással járt.

Tudósítónk jelentése szerint hétfő hajnalban nagyjából 100-120 taxis elállta a Deák térnél lévő kereszteződést, akkor még egy-egy sáv járható volt.

- mondta az egyik tüntető taxis. A hajnalban kezdődött demonstráció a mémgyáraosokat is megihlette.

Sehol sem kaptak választ

A demonstrálók 11 órakor a Városházára mentek, hogy elmondják követeléseiket Tarlós Istvánnak. A látszólag egységes tüntetés két részből áll, van egy csoport, akiknek van engedélyük (az erről szóló végzést bemutatták a sajtónak), egy másik csoport pedig hozzájuk verődött.

Tarlós István azt üzente, hogy két-két delegáltat hajlandó fogadni, végül négyen mentek be a Városháza épületébe tárgyalni. A taxik teljesen elzárták a Városháza előtti utcát, a főpolgármesterrel tárgyaló képviselőik nagyjából fél óra múlva tértek vissza.

Forrás: Origo

Tarlós István fogadta a tüntetőket, és kijelentette, hogy egyetért a demonstrálók céljaival, de szerinte nem kompetens az ügyben.

Az Origo tudósítójának jelentése szerint a demonstrálók képviselői emiatt a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz (NGM), az Igazságügyi Minisztériumhoz (IM), valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz mentek tárgyalni.

Reggelig kitartanak a taxisok Fotó: Polyák Attila - Origo

Úgy tudjuk, a tiltakozók küldöttsége az NGM-nél nem járt sikerrel, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz mentek. Onnan azonban szintén érdemi ígéret nélkül távoztak, ezért

a Deák tér környékét teljes blokád alá vonták, azaz egy autóst sem engedtek át.

Az Origo informcáiói szerint reggel nyolcig tartják fent a blokádot, fél hétig csak a mentőket, tűzoltókat, rendőröket és buszokat engedik át, utána viszont egy-egy sávon az autókat is.

A kormány a tevékenységüket legálisan, a kormányrendeletben rögzített személyi és műszaki feltételek betartásával végző, adófizető taxisok oldalán áll - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára hétfőn a taxistüntetés résztvevőit fogadva.

Fónagy János államtitkár szerint az NFM rendszeres párbeszédet folytat a szektor képviselőivel.
"A kormányzat a jövőben is minden szükséges lépést megtesz az utasok élet- és vagyonbiztonságát, a taxisok munkáját, megélhetését biztosító feltételek megerősítése érdekében" - hangsúlyozta közleményében a tárca.

A tüntetés egyik szervezője azt mondta, hogy mindenki a saját felelősségre vesz részt a demonstráción.

Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke az Origónak a tárgyalásokról szólva azt mondta, hogy sehol sem foglalkoztak a követeléseikkel. "A megélhetésünkről van szó, ezért küzdünk. Nagyon sajnálom a budapestieket, de remélem,megértenek minket" - fogalmazott.

Taxisok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium épülete előtt Forrás: Origo

Többen azt mondták, hogy ha nem járnak sikerrel, visszaadják az engedélyüket, és ők is uberezni fognak. Amennyiben valós ígéretet kapnak, megszüntetik a forgalmi akadályt.

A taxisok azt mondták, kitartanak, amíg kell, sőt vidéki társaikat is felhívják Budapestre. Úgy tudják, nagyjából kétszáz taxis csatlakozhat hozzájuk.

Taxisok egyik delegáltja nyilatkozik a sajtónak Fotó: Polyák Attila - Origo

Tarlós a taxisok mellett áll

Tarlós István közleménye szerint "az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a Főváros támogatására Uber-ügyben".

- állítja a főpolgármester, aki szerint a főváros célja, hogy a taxisrendeletet mindenki betartsa. "A fővárosnak azonban nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályokat be nem tartó „vadtaxisokat" kiszorítsa" - teszi hozzá.

Az egyik taxiból végtelenítve egy hangfelvételt játszottak le, amelyet a tüntetők Tarlós Istvánnak tulajdonítanak.

A felvételen az hallható, amint valaki felhívja az egyik taxitársaságot, és azt mondja: "Jó estét, Tarlós István vagyok, minden ügyben támogatom magukat, fel a fejjel, viszlát".

A civilek egyre türelmetlenebbek a demonstráció miatt Fotó: Polyák Attila - Origo

A demonstrálók egy hatalmas, Uber-ellenes molinót feszítettek ki a Bajcsy-Zsilinszky út elejére. Az tüntetés egyébként bekerült a világsajtóba is, külföldön is beszámoltak az Uber-ellenes megmozdulásról.

Addig maradnak, amíg letölthető az Uber Fotó: Polyák Attila - Origo

Az Uber szerint szükség van a szolgáltatásukra

amely figyelembe veszi az olyan új technológiák jelenlétét és pozitív hatását, amilyen az Uber platformja is.

- írja a cég a közleményében.

A cég érvelése szerint az Uberrel mindenki nyer: az utazni vágyók biztonságos, megbízható és megfizethető közlekedéshez, az autós partnerek rugalmas kereseti lehetőséghez, az állam pedig jelentős adóbevételekhez juthat.

Taxisok demonstrálnak az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás ellen Budapesten, az V. kerületben, az Erzsébet térnél 2016. január 18-án. A taxisok az Andrássy út és a Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésében minden irányban csak egy-egy sávot hagytak szabadon Forrás: Origo

Az érintett csomópontban a tömegközlekedést és a gépjárműforgalmat a rendőrség egy-egy forgalmi sávon biztosítotja, és azt kéri, hogy

aki teheti, kerülje el az útszakaszt.

Demonstrálnak a taxisok a Deák térnél Forrás: Origo

A BKK tájékoztatása szerint hosszabb menetidővel kell számolni a 9-es, a 15-ös és a 115-ös autóbusz esetében. A 105-ös autóbusz az Apor Vilmos tér felé terelt útvonalon jár, nem érinti a Deák Ferenc tér megállót.

A BKK 20 sofőrt vizsgált

Az Origo információi szerint a BKK mintegy 20 alkalommal végzett Uber-ellenőrzéseket. A vállalat tájékoztatása szerint csak próbautazással ellenőrzött esetekben lépnek fel az Uber-sofőrök ellen, bejelentésre nem indítanak eljárást.

Tudósítónk jelentése szerint nem volt fizikai konfliktus az autósok és a taxisok között, de a hangulat egyre feszültebb. Valaki például kikiabált egy civil autóból a taxisoknak, hogy miért nem inkább a Parlament előtt tüntetnek. A válasz: "Megyünk oda is, tesó!"

Volt olyan civil sofőr, aki kikiabált a tüntetőknek a volán mögül: "Én csak Uberrel járok!"

Legyen az uberesekkel is ugyanolyan kemény a főváros - követelik a taxisok Fotó: Polyák Attila - Origo

"Elegünk van abból, hogy ígérete ellenére a főváros nem tesz semmit azért, hogy szabályozza az Uber működését" - mondták el az Origo helyszíni tudósítójának. Arra a kérdésre, hogy mit várnak, most mitől lenne a főváros hatékonyabb a kérdésben, azt mondták: ez egyelőre csak figyelemfelhívó demonstráció, de lehet, hogy megismétlődik a taxisblokád. "Ha annak idején a mi tiltakozásunk ellenére is volt erejük bevezetni a taxisrendeletet, most legyenek ugyanilyen kemények velük is" - üzenték a taxisok a fővárosnak.

Egy másik taxis arról beszélt, hogy kész akár napokig is tüntetni, hogy elérjék a célt.

Taxisok lassítják a forgalmat a Deák térnél Forrás: Origo

A taxik szélvédőjén az Uber felirat pirossal áthúzva látható, rajta a "No thanks!", azaz a "Köszönjük, nem!" felirat.

Ezt követelik a taxisok

A demonstráció Facebook-oldalán írják le a belvárost megbénító taxisok, miért tüntetnek. Kiáltványukat változtatás nélkül közöljük:

A Városházához mennek Forrás: Origo

"Kiállunk a törvényben garantált jogainkért, és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását. Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett "vállalkozásra" és azok szereplőire (sofőrök). Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg, és kész). Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását. Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése, hogy nem vagyunk birkák.

A világ több városában és országában is betiltották már az Ubert, máshol a cég döntött úgy, hogy ideiglenesen felhagy a működéssel. Az erről tavaly tavasszal készült térképen még nem tüntették fel Magyarországot, ahol az augusztusi taxisrendelet lehetetlenítette el a cég legális működését Forrás: Origo

A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk.

Az érdekvédőink nem védenek, hanem taposnak rajtunk, a fuvarszervezők is. Nem politikusok vagyunk, hanem taxisok, mi az utcán vagyunk jók, de ott nagyon! Akik meg létrehozták ezt az egész sz@r helyzetet (Tarlós, közgyűlés, Orbán, Bkk, Metál, Putyin, Obama, Merkel, Netanjahu.. stb.. mit érdekel minket, hogy kicsoda), nagyon gyorsan kezdjenek kapkodni, hogy helyrehozzák..."

Szavazzon!

Kinek a pártján áll a vitában?

Ubert hívtunk a Deákra! Déleőtt 10 óra körül 4 perc alatt ért volna oda a kocsi Forrás: Origo

Kémkednek ellenük?

Az Origo Magyar György ügyvédet kérdezte az Index értesüléséről. Eszerint főtaxisok olyan üzenetet kaptak, amiben felkérték őket, hogy fényképezzék le az összes olyan kocsit, ami az Uberhez köthető, az ügyben több más taxitársaság is érintett lehet.

A jelenlegi szabályozás szerint nem végezhet taxis tevékenységet senki anélkül, hogy megfelelne az új taxisrendeletnek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Magyar György szerint aggályos lehet, ha központi utasításra, szervezetten kezdik el fotózni az Uber-sofőrök autóit, és az így szerzett információkat központilag gyűjtik. Azzal még nem lenne probléma, ha egy-egy esetben a taxis úgy dönt, hogy felvételt készít, és azt elküldi a hatóságoknak, de adatvédelmi és személyiségi jogi okokból ez nem történhet szervezetten.

Miért tüntetnek a taxisok?

  • Az Uber alig egy éve, 2014 novemberétől működik Magyarországon. Ez alatt az idő alatt 80 ezer felhasználója lett, és 1200 autós használja az alkalmazásukat.
  • A sikerük titka, hogy jóval olcsóbban szállítják az utasokat, mint a taxisok.
  • Míg a taxisokra 2013 óta egységes díjtarifa vonatkozik, addig az Uber eltér a 450 forintos alapdíjtól, 280 forintos kilométerenkénti és 70 forintos percenkénti díjtól. Ekkortól kell minden taxisnak sárgára festenie a kocsiját is.
  • A rendelet szerint taxisszolgáltatást csak kiegészítő tevékenységként, vagy a 2013-ban elfogadott feltételek szerint lehet végezni. Gyakorlatilag tehát az Uber-sofőrök is csak sárga rendszámmal és kocsival, megfelelő vizsgákkal fuvarozhatnának.
  • Az új rendelet augusztusi bevezetése óta sem változott túl sok minden, az Uber továbbra is toboroz sofőröket, de azok nagy része azóta sem felel meg a törvényi feltételeknek. Eközben az Uber nyilatkozatai szerint próbál tárgyalásokat folytatni a kormánnyal és az adóhatósággal is. A szerintük kívánatos megállapodás része lenne a sofőrök adózásának rendbetétele és az innovatív megoldásokat támogató szabályozás létrehozása.