Tarlós fel-, a kormány elvetette az ingyenes utazás korlátozását

MAN Lion's City
Budapest, 2011. március 23. Próbaútján halad a BKV új, MAN gyártmányú autóbusza. Kilenc hónapra tervezett tesztüzemét kezdte meg Budapesten, a 86-os járat útvonalán a BKV-flotta színére festett 18,75 méter hosszú, öt ajtóval rendelkező, tágas belső kialakítású, légkondicionált Lion's City GL típusú csuklós autóbusz. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
Nem venné el, de felülvizsgálatra érdemesnek tartja a főpolgármester a 65 éven felüli nyugdíjasok ingyenes utazását. Ő maga is érintett, "de a parizert sem kapjuk ingyen" - jegyezte meg a Budapestinfón. Az ötlet nem új, Gyurcsánytól Bajnain át az Orbán-kormányig sokan mérlegelték. A kormány most azonban nem tervezi a jogosultság megvonását - reagáltak Tarlós felvetésére.
Vágólapra másolva!

Felvetődhet az agglomerációs közösségi közlekedés állami visszavételéről zajló tárgyalásokon az utazási kedvezmények kérdése - mondta Tarlós István a Budapestinfón. A főpolgármester szerint megkérdőjelezhető, hogy jelenleg teljesen díjmentes a 65 év felettiek utazása.

A parizer sincs ingyen

A kenyeret, a tejet, a parizert sem kapjuk ingyen, én is 65 év feletti vagyok - mondta Tarlós. Az utazási kedvezmények azonban állami szabályozási körbe tartoznak, ezért

a változtatáshoz a kormány egyetértése is kell

- emlékeztetett, hozzátéve, hogy a 6 éven aluli gyerekek ingyenes utazásához nem nyúlna.

Tarlós István főpolgármester felvetette, hogy felülvizsgálhatnák a kedvezményeket Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az Tarlós szerint rendben van, hogy legyen valamilyen kedvezmény, de az ingyenesség átgondolandó ilyen helyzetben, amikor a fővárosnak szűkek a pénzügyi keretei, hiszen

üres kasszából nem lehet közlekedést finanszírozni.

Reagálásában az MSZP elfogadhatatlannak nevezte, hogy ha megszűnne a 65 évnél idősebbek ingyenes fővárosi tömegközlekedési lehetősége.

amelyért csak akkor lehetne tőlük pénzt kérni, ha az állam becsülettel megfizetné korábban ledolgozott éveiket.

Az MSZP mást javasol

A fővárosi MSZP szerint Budapest az elmúlt 5 évben 45 milliárd forinttal kevesebb állami hozzájáruláshoz jut, vagyis az agglomerációs közlekedés átadásával nyert 10 milliárd forint ellenére továbbra is 35 milliárd forintos hiánnyal küzdene.

Az MSZP-s Horváth Csaba úgy véli, az ingyenes utazás egyfajta nyugdíj-kiegészítés Fotó: Bielik István - Origo

Az MSZP ezért javasolja, hogy a jelenlegi 4 százalékról emeljék 6 százalékra a fővárosnál maradó adóbevételek arányát. Ezzel a mintegy 100 milliárd forintos pluszforráson nagyjából fele-fele arányban osztozó kerületek és a főváros kasszájában a jelenleginél több pénz maradna.

A 65 év feletti nyugdíjasok utazási kedvezményének megváltoztatása kormányzati hatáskör Forrás: AFP/Philippe Huguen

Ezt a javaslatot kívánták bemutatni a szocialisták Tarlósnak, illetve a fővárosi képviselőknek, ám az e célból kezdeményezett rendkívüli közgyűlési ülést a kormánypárti képviselők bojkottálták: Tarlóson kívül csak 9 ellenzéki politikus ment el - ők sem mind -, így az ülés határozatképtelen volt.

A kormány most nem tervezi

A 65 év felettiek ingyenes utazásának felülvizsgálata, a kedvezmény szűkítése egyáltalán nem új ötlet, a Gyurcsánytól a Bajnain át az Orbán-kormányig sok kormányban mérlegelték ennek lehetőségét már, de

a 65 év felettieket érintő kedvezményt eddig nem vonták meg.

Az Origo kíváncsi volt, vajon most Tarlós István csak a saját ötletét vázolta a Budapestinfón, vagy esetleg már a kormány is gondolkodott erről, így a Miniszterelnöki Kabinetirodához és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordultunk kérdéseinkkel. Előbbi tárcától érkezett is válasz:

a kormánynak nincs szándékában a 65 év felettiek ingyenes utazását biztosító jogszabály módosítása.

Péntek este Tarlós István közleményben reagált a tárca válaszára, ebben az szerepel, hogy: "Örülök, hogy ilyen hamar megerősítést nyert, hogy a díjmentességet törvény írja elő. Ezek után biztos vagyok benne, hogy a jövőben az állam biztosítani fogja azt a 9 milliárd forintot, amennyivel a főváros kevesebbet kap évente e díjmentesség biztosítására. Úgy gondolom, hogy ez a jelenlegi egyeztetés légkörét tovább javítja."

Az EP-képviselők már fizetnek

A Horn Gyula által 1997-ben a nyugdíjasok számára bevezetett ingyenes utazást már a második Gyurcsány-kormány idején is tervezték megnyirbálni, ám

Kóka János miniszter végül 2007 tavaszától csak kilenc másik kedvezménykategóriát szüntetett meg,

köztük a futballbírók, a természetjárók és az EP-képviselők ingyenes utazási lehetőségét.

A Bajnai-kabinet is tervezte a kedvezményrendszer átalakítását, de ideje nem jutott rá Fotó: Origo

Néhány évvel később a Bajnai-kormány ugyancsak tervezte a több mint negyvenféle utazási kedvezményt nyújtó rendszer átalakítását, ám végül idő hiányában ekkor sem nyúltak a 7,5 millió állampolgárt valamilyen előnyre jogosító szisztémához.

DK: Jön az Orbán-csomag

Alakul a megszorító Orbán-csomag - reagált a felvetésre a Demokratikus Koalíció (DK). Gyurcsány Ferenc pártja nem támogatja a javaslatot. Azt kérték, hogy a kormány ne pazarolja el az emberek pénzét, szerzett jogokat ne vegyen el, inkább biztosítsa azt a pénzt, amivel a buszok, villamosok, trolik és a HÉV zavartalanul szállíthatják az utasokat.