Hivatalos: gigadugók lesznek az Astoriánál

2016.05.02. 08:46

A belvárosban működésképtelen lesz a metrópótlás a tervezők szerint, a kiskörúti szakaszon ugyanis a pótlóbuszoknak a villamosokkal együtt kell majd araszolniuk a síneken. Mégpedig annyinak, amennyi egyszerűen nem fér el dugulás nélkül. A felújítás novemberben indul, elsőként az északi és a déli szakaszoknak fognak nekiesni. Esténként és hétvégente a teljes vonalon pótlóbuszokra kell majd szállni.

Működésképtelen lesz a 3-as metró felújítása alatt az autóbuszos pótlás a belvárosban – írta a vonal rekonstrukciójának tervezésével megbízott konzorcium. A tervezők a pótlás idejére leállították volna a villamosforgalmat a Kiskörúton, hogy a síneket csak a pótlóbuszok használhassák. A BKK számára azonban ez elfogadhatatlan volt. 

A vonalat két ütemben fogják felújítaniForrás: MTI/Jászai Csaba

Az ország legforgalmasabb kötöttpályás vonalának számító 3-as metrót két ütemben fogják felújítani, a közgyűlés döntése szerint a munka novemberben indul

  • Elsőként az északi és a déli szakaszon dolgoznak majd. A metró ekkor Újpest-központ és a Lehel tér, illetve a KöKi és a Nagyvárad tér között nem közlekedik. 
  • A második ütemben a belvárosi szakaszon, tehát a Lehel tér és a Nagyvárad tér, illetve az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között járnak majd a pótlóbuszok.

A felújítás alatt 150 busz fogja az utasokat szállítani, ezek beszerzéséről májusban dönt majd a Fővárosi Közgyűlés

Leállítanák a villamosokat

A metrópótló autóbusz útvonalának kritikus pontja a Múzeum körút – Károly körút útvonal – írja a vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium. A BKV honlapján is elérhető dokumentumból kiderül: a tervezők azt javasolták a BKK-nak, hogy a pótlás idejére kizárólag a metrópótlók használják a villamosvágányokat a Deák tér és a Kálvin tér között. 

Erre az időszakra pedig a 47-es és 49-es villamosok közlekedését leállították volna,  és a 9-es busz sem használhatta volna ezen a szakaszon a síneket. 

„Ez megfelelő előnyt biztosítana a metrópótló viszonylatok számára, amelyek összességében akár 4-szer nagyobb utasforgalmat bonyolítanak le” – olvasható a tervben.

80 busz, 12 villamos óránként

A BKK számára azonban a villamosközlekedés leállítása elfogadhatatlan volt. Így a tervezők olyan szimulációkat készítettek, amelyekben a pótlóbuszok és a villamosok egyszerre használják a síneket. 

Az Astoriánál ráadásul 66 méter hosszú peronra lenne szükség ahhoz, hogy egy csuklós villamos és két csuklós busz egyszerre meg tudjon állni. A Károly körúton azonban a tervezők szerint nagyon nehéz a peron hosszabbítását megoldani, ráadásul a peron szélessége jelentősen csökken a csomóponttól távolodva. 

A szimuláció több változatra készült el, ezek közül csak egy volt működőképes.  „Ebben a változatban óránként 80 busz és 12 villamos közlekedik a vágányzónán” – olvasható az anyagban. 

„Működésképtelen lesz”

A tervezők azonban azt is hozzáteszik, hogy a szimulációban másodpercre pontos menetrend szerint mindig másodperc pontossággal érkeztek a járművek a megállóba, és az utascsere ideje is másodpercre pontos és fix volt. Azonban még így is előfordultak feltorlódások  a vágányzónán, amelyek az idő előrehaladtával részben le tudtak bomlani. 

A tervezők a dokumentumban azt írták (vastagon kiemelve), hogy másodperces pontosságú rendszer a valóságban nem kivitelezhető, ezért a szimuláció eredménye a valóságra nem képezhető le”. Vagyis szerintük a valóságban ez a rendszer működésképtelen lesz.

Óbudáról a Lehel térig a 34-essel

A belvárosi szakasz előtt azonban a vonal északi és déli részeit fogják felújítani.

Az északi szakaszon két metrópótló járat fog közlekedni: az egyik a Rózsa utcától, a másik járat Újpest-központtól jár majd a Lehel térig.

Ezen a részen a terv szerint csúcsidőben óránként 13-14 ezer utast tudnak majd a buszok szállítani, ez a metró forgalmának körülbelül 70 százaléka. 

Az északi szakasz pótlását alapvetően két járattal oldják majd megForrás: Főmterv

A felújítás idejére a következő járatok közlekedését fogják módosítani: 

  • Az 1-es villamos vonalán lesz egy betétjárat 1A jelzéssel, ami a Bécsi út és a Népliget között fog közlekedni, csúcsidőben négypercenként. Így az 1-es villamossal együtt ezen a szakaszon csúcsidőben kétpercenként jön majd egy villamos. 
  • Sűrűbben fognak közlekedni a 20E, a 30-as és a 30A buszok, illetve a 14-es és 12-es villamosok is. 
  • A 34-es és a 106-os buszok nemcsak az Árpád híd metróállomásig, azaz a Göncz Árpád Városközpontig, hanem a Lehel térig fognak járni. 

Expresszjáratokkal a Nagyvárad térig

A déli szakaszon is két pótlójárat lesz: az egyik a Határ úttól, a másik Kőbánya-Kispesttől fog járni a Nagyvárad térig. 

Ezen a szakaszon csúcsidőben óránként 16 ezer utast tudnak szállítani a pótlóbuszok, ami a teljes forgalom 80 százaléka. 

Több buszjáratot behoznak a Nagyvárad térigForrás: Főmterv

Itt a felújítás alatt jó néhány járat végállomását beljebb hozzák: 

  • A felújítás alatt a Nagyvárad térig fognak járni a gyáli expressz járatok, a 84E, a 89E, a 94E és a 294E. 
  • Szintén bejön majd a Nagyvárad térig a Ferihegyre közlekedő 200E, illetve az Alacskai úti lakótelepről közlekedő 254E járat, és a 136E a Havanna lakótelepről. 
  • Lesz egy új járat is: a 233E Pesterzsébetről a Boráros térre fog járni, csak a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban, öt-hat percenként. 

A középső szakasz két ütemben

A felújítás második ütemében jön az igazán problémás belvárosi szakasz pótlása. Elsőként a pótlóbuszok a Nagyvárad tér és a Lehel tér között fognak járni. Ezen a szakaszon a buszokkal csúcsidőben óránként 13-14 ezer utast tudnak majd elvinni, ez a metró forgalmának körülbelül 70 százaléka. 

A középső szakasz pótlása közlekedési káoszt hoz a belvárosbanForrás: Főmterv

Ezután a metró dél felől már bejön a Deák Ferenc térig, észak felől viszont csak az Árpád hídig. Tehát ekkor az Árpád híd és Deák Ferenc tér között kell majd pótlóbuszra szállni. 

A felújítás utolsó részében az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között kell buszra szállniForrás: Főmterv

Teljes pótlás is lesz

A felújításnak ebben a szakaszában is fontos szerepet szánnak az 1-es villamosvonalnak. Bár a Főmterv-Uvaterv szerint ebben az időszakban 

jelentősen nő majd a 4-es és 6-os villamos terhelése, ezek a járatok azonban már most is a kapacitáshatáron működnek, így itt jelentős sűrítést már nem lehet bevezetni. A 20E, a 30 és a 30A, valamint a 85 és 85A buszok is sűrűbben fognak közlekedni. 

Mindezek mellett azonban hétköznaponként este nyolctól üzemzárásig és a hajnali üzemkezdettől 5 óráig, illetve hétvégén a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd.  Az M3-1 Újpest, Rózsa utcától a Határ útig, az M3-2 Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK