Vágólapra másolva!
Csütörtöki rendkívüli ülésén dönthet a Fővárosi Közgyűlés a 3-as metró felújítása miatt szükséges pótlóbuszokról. A főváros inkább új buszokat venne, mert szerintük ez olcsóbb, mintha megrendelnék a szolgáltatást. A pótláshoz 150 buszra lesz szükség, de a BKV-nak csak 110-re van pénze. 40 buszt más vonalakról csoportosítanának át.
Vágólapra másolva!

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön, rendkívüli ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról. A városvezetés új lengyel Solaris buszok vásárlását javasolja.

A Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben két változat szerepel a járműpótlás megoldására:

  • az egyik új buszok vásárlását,
  • a másik szolgáltatás megrendelését irányozza elő.

Az anyagban az is szerepel, hogy "a metrószerelvények nagy befogadóképességének kiváltása érdekében" mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.

A BKV-nál maradnak a buszok

Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelése helyett inkább új autóbuszok beszerzésére tesznek javaslatot.

a 3-as metróvonal felújításának időben történő megkezdésére - írták.

Az előterjesztők azt is hozzátették, hogy az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak - 3 év - elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményez a közlekedési társaságnál "bizonyosra vehető" létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.

110-et vennének, 40-et átcsoportosítanak

Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére darabonként 277 ezer euró, vagyis 87,3 millió forintos áron.

A BKV 110 új buszt venne a 3-as metró pótlására, 40-et pedig átcsoportosítanának Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Az előterjesztésből az is kiderül, hogy

a BKV-nak a beszerzés teljes mennyiségére nincs forrása, így 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesznek javaslatot.

A maradék 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.

Csak kormánygaranciával

Az előterjesztésben tehát két határozati javaslat szerepel. Az egyik szerint a Fővárosi Közgyűlés úgy dönthet, hogy legfeljebb 9,7 milliárd forintért 110 új autóbuszt vesz.

A testület tudomásul veszi a nemzetgazdasági érdek érvényesítését, de mivel a kormány jelen előterjesztés előkészítéséig

nem adott garanciát

a főváros számára "a járműpótlásnak esetleges szolgáltatásmegrendelés útján történő biztosítása körében felmerülő többletköltség finanszírozására", ezért a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja.

Az előterjesztés szerint a járműpótlás szolgáltatásmegrendeléssel történő biztosítását

hanem a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot. A főváros előrebocsátotta, hogy erre irányuló kormányhatározat birtokában tudja ezen alternatívát támogatni, azaz a járműpótlást szolgáltatásmegrendeléssel biztosítani.

Felmondják a MABI-BUS szerződést

A másik határozati javaslat arról szól, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldanák meg a pótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja.

Azonban ezen változat elfogadása esetén is,

ha a kormány május 31-ig nem nyújt garanciát, támogató döntést nem hoz, úgy új autóbuszokat vesznek.

Az előterjesztés elfogadásával továbbá felmondanák a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. között PKD konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízeles, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel ennek fedezete nem biztosított.

A PKD konstrukció lényege, hogy

a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.

Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.