Tarlós: Nem igaz, hogy "Mészáros-féle" buszokat kell venni

Tarlós István Főpolgármester, Budapest, BKK, BKV, autóbusz, busztender, költségvetés, Fidesz
Vágólapra másolva!
A 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges "járműpótlás megoldása szolgáltatásmegrendeléssel" nem jelenti azt, hogy a MABI-BUS Kft.-től kellene pótlóbuszokat vásárolni - mondta Tarlós István.
Vágólapra másolva!

A főpolgármester azt mondta, a megjelent hírekből úgy tűnik, mintha a kormány arra ösztönözné a fővárost, hogy "Mészáros-féle" buszokat vegyen (a MABI-BUS tulajdonosa Mészáros Csaba).

Ez nem igaz, jelentette ki, hozzátéve: a szolgáltatásra új tendert kellene kiírni.

A kormányhatározat gyakorlatilag ugyanúgy megtiltotta a MABI-BUS termékeinek megvásárlását, mint a lengyelekét,

mivel az autóbuszt törölte az Európai Beruházási Bank hiteléből vásárolható járművek sorából - emelte ki Tarlós István.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön rendkívüli ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról.

A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben két változat szerepel a metró pótlására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatásmegrendelést irányoz elő.

Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Az előterjesztők ugyanakkor - a szolgáltatás megrendelésével szemben - új autóbuszok beszerzése mellett teszik le voksukat. A szolgáltatásmegrendelés "bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent" a 3-as metróvonal felújítása megkezdésének határidejére - írták.

Hozzátették: az új buszok beszerzése az olcsóbb megoldás, továbbá a hároméves pótlási időszak elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, nem eredményez a cégnél létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú lengyel buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére, darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron.

Az előterjesztés elfogadásával felmondanák a BKV és a MABI-BUS között PKD-konstrukcióban létrejött, új, alacsonypadlós, csuklós dízel-autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel - mint olvasható - a fedezet nem biztosított.

Ebben a konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze. Így egy busz ára 279 ezer euró lett volna. A készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD-konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése - írták.

Mészáros: budapesti érdek

Budapesti érdek is a magyar buszgyártás támogatása - mondta a MABI-BUS Kft. anyavállalata, az evopro-csoport elnök-tulajdonosa a 3-as metró felújítása miatt kiírt buszbeszerzéssel kapcsolatban.

Mészáros Csaba közölte: az ő csuklós Modulo buszaik négy százalékkal drágábbak ugyan, mint a lengyel Solaris, de a magyar járműben többen férnek el, ráadásul a fővárosnak egy éven belül megtérülne a beruházás, mert a mátyásföldi gyárban dolgozók Budapesten költik el a fizetésüket.

Félmilliárd forintot befektetve a BKV-val közösen fejlesztették ki a típust,

ha nem ők nyernek, akkor a BKV-tól negyven, a MABI-BUS-tól pedig akár az összes dolgozót el kell küldeni

- tette hozzá.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) szerdán annak az aggodalmának adott hangot, hogy a metrófelújítás miatt ismét húszéves Ikarus-buszokat állíthatnak forgalomba Budapesten. Ha ugyanis a főváros a metrópótláshoz tervezett 150 új busz helyett csak 110-et vásárolhat meg, akkor negyvenet a BKV saját flottájából kell biztosítania - írták közleményükben.