A főpolgármester azt mondta, a megjelent hírekből úgy tűnik, mintha a kormány arra ösztönözné a fővárost, hogy "Mészáros-féle" buszokat vegyen (a MABI-BUS tulajdonosa Mészáros Csaba).
Ez nem igaz, jelentette ki, hozzátéve: a szolgáltatásra új tendert kellene kiírni.
A kormányhatározat gyakorlatilag ugyanúgy megtiltotta a MABI-BUS termékeinek megvásárlását, mint a lengyelekét,
mivel az autóbuszt törölte az Európai Beruházási Bank hiteléből vásárolható járművek sorából - emelte ki Tarlós István.
A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön rendkívüli ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról.
A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben két változat szerepel a metró pótlására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatásmegrendelést irányoz elő.
Az előterjesztők ugyanakkor - a szolgáltatás megrendelésével szemben - új autóbuszok beszerzése mellett teszik le voksukat. A szolgáltatásmegrendelés "bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent" a 3-as metróvonal felújítása megkezdésének határidejére - írták.
Hozzátették: az új buszok beszerzése az olcsóbb megoldás, továbbá a hároméves pótlási időszak elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, nem eredményez a cégnél létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.
Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú lengyel buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére, darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron.
Az előterjesztés elfogadásával felmondanák a BKV és a MABI-BUS között PKD-konstrukcióban létrejött, új, alacsonypadlós, csuklós dízel-autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel - mint olvasható - a fedezet nem biztosított.
Ebben a konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze. Így egy busz ára 279 ezer euró lett volna. A készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD-konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése - írták.
Budapesti érdek is a magyar buszgyártás támogatása - mondta a MABI-BUS Kft. anyavállalata, az evopro-csoport elnök-tulajdonosa a 3-as metró felújítása miatt kiírt buszbeszerzéssel kapcsolatban.
Mészáros Csaba közölte: az ő csuklós Modulo buszaik négy százalékkal drágábbak ugyan, mint a lengyel Solaris, de a magyar járműben többen férnek el, ráadásul a fővárosnak egy éven belül megtérülne a beruházás, mert a mátyásföldi gyárban dolgozók Budapesten költik el a fizetésüket.
Félmilliárd forintot befektetve a BKV-val közösen fejlesztették ki a típust,
ha nem ők nyernek, akkor a BKV-tól negyven, a MABI-BUS-tól pedig akár az összes dolgozót el kell küldeni
- tette hozzá.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) szerdán annak az aggodalmának adott hangot, hogy a metrófelújítás miatt ismét húszéves Ikarus-buszokat állíthatnak forgalomba Budapesten. Ha ugyanis a főváros a metrópótláshoz tervezett 150 új busz helyett csak 110-et vásárolhat meg, akkor negyvenet a BKV saját flottájából kell biztosítania - írták közleményükben.