Iskolaállamosítás: még sok a nyitott kérdés

Iskola
Osztály osztályterem
Vágólapra másolva!
Az összes iskolát az állam fogja működtetni a jövő évtől – derült ki a köznevelési kerekasztal tegnapi ülése után. A helyettes államtitkár szerint a változtatásra az egyértelmű felelősségi viszonyok megteremtése érdekében van szükség. A Települési Önkormányzatok Szövetségének elnöke szerint érthető az állami törekvés, de a több ezer intézmény működtetése az előzetesen vártnál nagyobb terhet fog jelenteni az állam számára. A Pedagógusok Szakszervezetének szakértője szerint nem világos, hogy a tervezett rendszerben ki fog felelni a fejlesztésekért. Bíró Gábor iskolaigazgató arról beszélt: a versenyképes oktatáshoz egységes rendszerre van szükség, és így a működés is takarékosabb lehet. 
Vágólapra másolva!

Jövő év elejétől az állam lesz az összes közoktatási intézmény fenntartója és működtetője is – jelentette be tegnap Sipos Imre helyettes államtitkár a köznevelési kerekasztal ülése után.

Az államtitkár szerint az eddigi vegyes rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket,

ezért az egyértelmű felelősségi viszonyok kialakítása érdekében van szükség a változtatásokra.

Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke, Sipos Imre, az Oktatásért Felelős Államtitkárság helyettes államtitkára és Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságának elnöke Forrás: MTI/Marjai János

– mondta az Origónak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke, Tab fideszes polgármestere. Szerinte a kettős fenntartás a legtöbb településen tényleg nem volt szerencsés, de a kormány nincs tisztában azzal, hogy mekkora terhet vállal magára. Sok önkormányzat ugyanis nem csak a hivatalosan erre szánt forrásokból áldozott az iskola működtetésére. Ezekkel az összegekkel azonban a kormány nem tud számolni az átvett intézmények működésének tervezésénél, így valószínűleg a valósnál kevesebb forrást fog ezekre a célokra szánni.

Több ezer iskola kerül az államhoz

Az új oktatási rendszer kialakításakor a 3000 főnél kevesebb lakosú települések iskoláinak a működtetése (vagyis az épület és az eszközök biztosítása, fejlesztése) és fenntartása (azaz az oktatás szakmai irányítása, a tanárok és a nevelő-oktató munkát segítők fizetése) az államhoz került. A 3000 főnél nagyobb települések önkormányzatai azonban dönthettek úgy, hogy ők működtetik iskoláikat, amivel nagyon sok helyen éltek is. Jelenleg az iskolák 55 százalékát, 2851 intézményt az önkormányzatok működtetnek, 45 százalékukat, 2303 intézményt pedig a Klik.

Sipos Imre államtitkár szerint

az állami működtetés kiterjesztésére a kiegyensúlyozott működés biztosítása érdekében van szükség.

Ezzel megelőzhetőek lesznek az olyan technikai problémák, hogy a fenntartónak vagy a működtetőnek kell-e krétát vagy szivacsot vásárolnia – jelentette ki a helyettes államtitkár.

Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke tegnap azt is közölte: a jövőben háromszintű rendszerben fog működni a Klik: lesz egy központ, lesz 56 tankerületi központ és harmadik szintként az intézmények. A megyei szint kikerül a rendszerből, ami az elnök szerint felgyorsíthatja a döntéshozatalt. Pölöskei Gáborné arról is beszélt: a jövőben az iskolák bizonyos kiadások felett gazdálkodhatnak, kismértékű beszerzéseket végezhetnek, és részleges munkáltatói jogkörrel bírnak majd.

Az átalakítással kapcsolatos kérdéseinkkel kerestük az Oktatási Államtitkárságot, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ.