Novák Katalin: Káros lehet az UNICEF Magyar Bizottságának kampánya

2016.05.19. 10:33

Csak úgy szabad beszélni a gyermekbántalmazásról, hogy azzal ne okozzunk kárt azoknak, akikről szól – mondta Novák Katalin az Origónak. A család-és ifjúságügyi államtitkár ezért is tartja károsnak a kampányt, amelyet az UNICEF Magyar Bizottsága készített. A szervezet közben a tiltakozók nyomásának engedve kicseréli a bántalmazó apát anyára.

Rendkívül fontos, hogy beszéljünk a gyermekbántalmazásról, de ha az érintettekhez akarunk szólni, akkor olyan módon kell tenni, hogy ne keltsünk bennük félelmet – mondta az Origónak Novák Katalin. A család- és ifjúságügyi államtitkár ezért is tartotta károsnak az UNICEF Magyar Bizottságának kampányát, mellyel a szakemberek sem értettek egyet.

Novák Katalin szerint figyelni kell, hogy a gyermekbánrtalmazás elleni harc ne okozzon sérüléstFotó: Bielik István - Origo

 „A bántalmazás egy rendkívül érzékeny téma, ezért nagyon kell figyelni, hogy az ellene folytatott harc ne okozzon sérülést, ne rombolja az apaképet, és valóban elérje a célját” – tette hozzá.

Vitát kavart kisfilm

A szervezet három kisfilmje miatt korábban több szervezet is tiltakozott. A korábban mozifilmek előtt is vetített videókban gyerekek mesélik el, hogyan védekeznek a bántalmazás ellen. Szakértők szerint azonban a videó valótlan, és teljesen összezavarja a kicsiket, több szervezet pedig az ombudsmanhoz fordult, mert szerintük nem valós, hogy csak az apákat állítják be erőszaktevőnek.

Az államtitkár különösen fontosnak tartja, hogy egy olyan videót, amely a gyermekeknek üzen, a kicsik is tudjanak értelmezni, és ne keltsen bennük feszültséget.

„Lehet provokatívnak lenni, a létező társadalmi problémákra fel kell hívni a figyelmet, de ha a gyerekekről beszélünk, akkor minden esetben fokozott óvatosságra intenék. Amikor a gyerekek lelki épségéről, biztonságérzetükről, stabilitás-érzésükről van szó, akkor biztosítani kell azt, hogy felnőtt nélkül ne találkozzanak olyan tartalommal, ami pont az előbb felsoroltakat rombolhatja le” – mondta Novák Katalin, aki hozzátette, az UNICEF magyarországi szervezetének kampányvideói ilyen szempontból nem szerencsések, hiszen megzavarhatják azokat a gyerekeket, akik nem kapnak kérdéseikre megfelelő válaszokat.

Az államtitkár szerint a cél az lenne, hogy valós válaszokat adjunk.

Nem az a jó válasz, hogy bújj el a szekrénybe, hanem az, hogy merj segítséget kérni” – fogalmazott.

Hibák mindig lehetnek

Novák ennek ellenére úgy látja, az elmúlt években sikerült jelentős előrehaladást elérni, kiépült a segítőrendszer, sokat változtak a jogszabályok, a különböző  intézkedések is abba az irányba mutatnak, hogy minél zökkenőmentesebben működjön a rendszer. Fontos előrelépésnek nevezte például a szakemberek - pedagógusok, rendőrök vagy éppen bírók – képzését, hiszen elsősorban nekik kell azt észrevenniük, ha valami baj van, és az érintettek is velük találkoznak először.

Az Origo kérdésére elmondta: a jelzőrendszerben mindig lehetnek hibák, de azon dolgoznak, hogy a gyöngyösihez hasonló eset többet ne fordulhasson elő, ha pedig mégis, akkor mindig legyen következménye.

Fontos az oktatás

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma jelenleg is együttműködik az UNICEF-fel, ezen kívül nemrég két mesekönyvet is kiadtak, amely óvodásoknak magyarázza el a jogaikat, számukra is érthető módon. De még ekkor is minden esetben szükség van egy felnőtt, vagy szakember segítségére, aki elmagyarázza, mik a jogaik és a kötelességeik.

„Éppen ezért annyira fontos például az erkölcstanoktatás és a családi életre nevelés, hiszen így lehet az értékeket közvetíteni, szemléletet alakítani, amivel könnyebb megelőzni a bántalmazást” – mondta.

Apa helyett anya is

Az RTL Klub Magyarul Balóval című műsorában szerda este már az UNICEF kampányának kreatív reklámszakembere is elismerte, hogy az üzenetet nem feltétlenül a legjobb módon terjesztették. Tompa Balázs az adásban felajánlotta, hogy a tiltakozók nyomásának engedve kicserélik a bántalmazó apát anyára.

Hozzátette: az UNICEF "naiv ügyfélként" nem volt tisztában azzal, mit jelent, ha kampányukat egy médiacsomagban kapott felületeken hirdetik, így fordulhatott elő, hogy gyerekfilmek előtt, moziban is vetítették.

A kampány üzenete az volt, hogy a gyerekek önmagukban a bántalmazás problémáját nem tudják megoldani, a videókban látott módszerekkel, csak a felnőttek segítségével - mondta el Tompa Balázs. Hozzátette, ez az oka, hogy a kampány elsősorban felnőttek részére készült.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK