Játszótérnek használtam a láncfűrészgyárat

Stihl 25 sajtóesemény a Dunán 2016 június 3-án.

kovács Noéminek Stihl 25 sajtóesemény a Dunán 2016 június 3-án.

kovács Noéminek
Stihl 25 sajtóesemény a Dunán 2016 június 3-án. kovács Noéminek
Vágólapra másolva!
A családjáról elnevezett gyárban töltötte a gyerekkorát a Stihl márka atyjának, Andreas Stihlnek a fia. Akkor is ott volt, amikor beindították az első dízelmotort, és a hengerfedél az égbe repült. Harminc évig ő álmodta tovább apja álmát, amely mára világméretű valósággá vált. Kizárólag az Origónak adott exkluzív interjút Hans Peter Stihl azon a sétahajón, amelyen az alapítás 90., a Stihl Kft. fennállásának pedig 25. évfordulóját ünnepelték a Dunán. 
Vágólapra másolva!
Hans Peter Stihl Budapesten Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mikor tapasztalta először, hogy a Stihl nemcsak a családjának a neve, hanem világhírű márka is, amely mára összefonódott a láncfűrész szóval?

Kisgyerekkoromban sokszor előfordult, hogy apám magával vitt dolgozni, és megengedte, hogy az egész üzemet játszótérnek használjam, tehát viszonylag korán megtudtam, hogy mit gyártunk. Akkoriban még nem volt ismert a nevünk, mert kicsi gyár volt a miénk. A Stihl mint márkanév csak a második világháború után lett közismert. Akkor, amikor már nemcsak a profiknak, a favágóknak gyártottunk gépeket, hanem az átlagembereknek, házi használatra is. Amikor a nagyközönség elé léptünk az új termékekkel, akkor lett világhírű a nevünk.

Már megbocsásson, de mivel tudott játszani egy láncfűrészgyárban?

Még nem voltak ennyire komolyak a biztonsági előírások, mint manapság, úgyhogy játszottam én mindennel, amihez közel kerültem, és amivel ma tilos. Egy biztos, gyerekkoromban feltartottam minden dolgozót.

Hans Peter Stihl 1932. április 18-án született Stuttgartban. Abban az évben, amikor megjelent a Stihl patent- és fűrészlánc a piacon. 1960-ban vezetői asszisztensként került apja vállalatához. Annak halála után, 1973-ban vette át az irányítást testvérével együtt. 2002-ig ő volt a Stuttgart melletti Waiblingben lévő Andreas Stihl AG & Co. igazgatótanácsának elnöke.

Biztos szeretettel fogadták, mert színt vitt az életükbe. Ön emlékszik olyan esetre, amikor a Stihl-gyár dolgozói színesítették meg az Ön életét?

Nagyon régen történt, amikor még dízelmotorokat is gyártottunk. Ott voltam az első tesztelésénél. Emlékszem, nem tudtuk szabályozni a fordulatszámát, amitől a motor szétesett, a hengerfedél pedig elrepült az égbe.

Az, hogy az édesapja korán elvitte a gyárba, számomra Andreas Stihl tudatosságának a jele. Így készítette fel arra, hogy egyszer majd Ön irányítja a birodalmat. Az üzleti fogásokra is megtanította?

Nem. Az üzletet, egy cég vezetését nem lehet másoktól vagy az iskolában megtanulni, azt csak a gyakorlatban lehet elsajátítani.

Ma mintegy 2000-féle Stihl-géptípus és változat érhető el benzinüzemű motorral, hálózati áramról vagy akár akkumulátorral működő elektromos erőforrással szerelve a profi és az alkalmi felhasználók számára egyaránt. Az erdőgazdálkodási gépek mellett kert- és gyepápolási, építőipari, valamint a tisztítógépeket is gyártó Stihl-csoport több mint 2000 szabadalommal és szabadalmi bejelentéssel rendelkezik világszerte. Vezérelvük: „Minőség, kompromisszumok nélkül".
Dr. Nikolas Stihl, Hans Peter Stihl és Bakon Gábor, a Stihl Kft. vezetője Fotó: Szabó Gábor - Origo

1973-tól három évtizeden keresztül testvérével, Eva-Mayr Stihl asszonnyal Ön vezette a Stihlt, ezzel gyakorlatilag életben tartotta édesapja álmát. Sőt, tovább álmodta. Az Ön stratégiája, amely arról szólt, hogy saját, globális gyártó és kereskedelmi hálózat kialakításával piacvezető szerepre törnek, bevált. Van olyan, amin ma változtatna abból az időszakból, ha tudna?

Semmin sem változtatnék. Büszke vagyok rá, hogy a mai napig azt az irányvonalat követjük, amit apám határozott meg 1926-ban. Ma sem forgalmazunk nagy üzletházakban, kizárólag a saját szakkereskedésünkön keresztül zajlik a láncfűrészeink és más termékeink kereskedelme. Fontos, hogy kiváló minőségű terméket kínáljunk, amihez ugyanilyen magas színvonalú kereskedői tanácsadást, üzembe helyezést és kizárólag szakkereskedői szervizszolgáltatás párosítsunk vevőorientált magatartással. Máig apám mottóját követjük, ami így szól: „Minden motorfűrész annyit ér, mint a hozzá tartozó szerviz”.

2016-ban a cégcsoport világszerte 5 földrészen, 36 leányvállalatán, 120 importőrén és 40000 szakkereskedésen keresztül 160 országban van jelen. A németországi Waiblingen-Neustadtban található központja mellett folyamatosan bővült a gyártókapacitás. Ma nyolc helyen: Brazíliában, az Egyesült Államokban, Svájcban, Kínában, Japánban és a Fülöp-szigeteken működik Stihl-gyár. 2015-ben, az egy évvel korábbi forgalmi adatot 8,9%-kal meghaladva, a csoport ismét forgalmi rekordot ért el 3,25 milliárd eurós árbevételével. Idén 235 millió euró összegű befektetésre tett szert, ami a cég történetének eddigi legmagasabb beruházása volt.

Tizennégy évvel ezelőtt a családja visszavonult az operatív irányításból. Ma egy ötfős igazgatóság vezeti a vállalkozást, de a stratégia kialakításában részt vesz a fia, Dr. Nikolas Stihl is, aki 2012 óta áll a felügyelőbizottság élén. Ön viszont már nem aktív a cég irányításában. Azért előfordul még, hogy néha a kezébe vesz egy láncfűrészt?

Gyakran előfordul. Van egy hatalmas vadászterületem, egy viszonylag nagy erdővel, ahol minden terméket kipróbálok, letesztelek, mielőtt a piacra dobnánk.