Lázár János csütörtökön délelőtt beszélt arról, hogy az EU nem ad pénzt a 3-as metró infrasturktúrájának finanszírozására, de a főváros is tájékozódott az ügyben, és azt a választ kapta tegnap este 20:41-kor, hogy az EU részt vállal a 137,5 milliárd forintra becsült beruházás finanszírozásából - igyekezett eloszlatni a félreértéseket pénteki tájékoztatóján a főpolgármester.
Tarlós István felolvasta az uniós projektfelelős fővárosnak küldött válaszát:
Örömmel veszünk részt a projekt részfinanszírozásában, és egyeztettünk az Európai Beruházási Bankkal (EIB) a támogatáson felüli rész finanszírozásáról".
Emlékeztetett, hogy a 3-as metró rekonstrukciójának összes költsége 205,5 milliárd forint, ebből - a hitelből fizetett járműfelújításon túl - az infrastruktúra megújítása 137,5 milliárd forint, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat, "bár még nem tudjuk, hogy milyen mértékűt ad végül ebből."
Sejtései azonban vannak Tarlósnak, mivel azt mondta, "jelen pillanatban 60 százalékosnál kevesebb EU-s támogatásra nem számítunk, és ez az alsó limit". A fennmaradó összeget kell valahogy kipótolni. A főpolgármester arra számít, hogy a fejlesztési tárca valamilyen "kamatmentes támogatást adhatna", például oly módon, hogy megemeli a BKV-finanszírozás összegét 6 milliárd forinttal.
Az ez után fennmaradó lyukat kell betömni hitellel, ami várhatóan EIB-hitel lesz, de ahhoz is kell a kormány garanciája
- magyarázta a főpolgármester. Jelezte: egyes sajtóhíradásokkal szemben arról szó sem volt, hogy a teljes 137,5 milliárdot hitelből kellene fedezze Budapest, ezt nem is bírná el a város - legfeljebb 40-50 milliárdról lehet szó.
Az Európai Bizottság lehet, hogy csak hónapok múlva dönt, de Tarlós azt kérte, hogy a július 20-i ülésén, vagy augusztus 5-i ülésén
a kormány adjon "fedezetigazolást kormányhatározatban a 3-as metró felújításáról", aminek birtokában a BKV már kiviteli szerződést tud kötni.
Ha az egész hitelből valósulna meg, az baj lenne, mert akkor a BKV nem lehetne kivitelező csak a főváros, ami pedig nem tudná a 27 százalékos áfát visszaigényelni, "de hát a kormány sem esett a fejére" - magyarázta a főpolgármester.
A felújítási munkák tervezett, idén novemberi kezdésére Tarlós "nem meri" azt mondani, hogy tartható, viszont a 2019-es befejezés még igen.
Nem állítom, hogy a kormány valamennyi tagjával egyetértésben vagyunk Budapest szerepét és jelentőségét illetően
- mondta Tarlós, de megjegyezte: a kormány tagjai is tudják, hogy a metró több utast szállít, mint a MÁV.
Beszélt Esterházy öccsével
Nem igaz, hogy "későn ébredt" - reagált a főpolgármester azokra a bíráló megjegyzésekre, miszerint miért csak ma délelőtt adott ki közleményt a főváros a tegnap délután meghalt Esterházy Péter halálára. "Én beszéltem először a családdal, Esterházy öccsével, mert együtt fociztunk Csillaghegyen, régóta ismerem a családot" - mondta a főpolgármester, aki ezúttal is részvétét fejezte ki a Kossuth-díjas író, Budapest díszpolgárának halála miatt.Állandó presszió alatt áll a főváros a közterület-használati díjak ügyében - utalt más témát érintve a főpolgármester a Red Bull repülőverseny ügyére, ahol kiderült, hogy a főváros a közterülethasználati díj 90 százalékát elengedte a szervezőknek.
Más nagyrendezvénynél viszont azt kapja meg a főváros, hogy miért kér olyan sokat, miért nem ad több kedvezményt - mondta Tarlós, jelezve: vagy az a baj, hogy olcsón adják, vagy az, hogy drágán.
Ha ez így folytatódik, nem fogunk közterület-használatokat engedélyezni, és akkor nem lesznek rendezvények, futóversenyek, majális, semmi"
- háborgott Tarlós.
Beszélt a Bartók Béla úti kerékpársávról is: egy jogszabályi előírás miatt szélesíteni kell a megállókat, amit csak az útpálya rovására lehet megtenni, így bizonyos szakaszokon szükséges az átépítés, de senki nem mondta, hogy megszűnnek a kerékpársávok.
Arra a kérdésre, hogy a hatályos tervekben miért nincs kerékpársáv, azt mondta: kompromisszumos megoldást igyekeznek kialakítani, de a főpolgármester nem segédművezető, így "bizonyos részletkérdések megoldása nem rá tartozik". Kiszorítani sem szeretnénk a kerékpárosokat - jelezte.
Kitért a főpolgármester a városnéző buszok problémájára is. Mint arról az Origo is beszámolt, a piacon jelenlevő cégek egyetértenek a céllal, hogy korszerűbb, egységes és szabályozott városnéző buszos szolgáltatás kialakítását tervezik Budapesten, de Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultak azt kérve, hogy ne csak egy cég kaphasson a szolgáltatásra monopoljogot koncessziós pályázaton.
Ha egy tízéves gyerek labdával berúg egy üveget és nem akarja kifizetni a nagymama, akkor már a miniszterelnökhöz fordulnak,
de a buszos városnézés kérdése nem a miniszterelnök kompetenciája" - magyarázta a helyzetet Tarlós. Megjegyezte: "Engem se érdekelnek ezek a buszok, hogy ki lesz az és hány lesz, azt még nem tudni, akik ezt javasolták, majd kitalálják."
Tarlós István arról is beszélt, hogy helyi népszavazás lehet a római parti gátról.
Ha lehet, akkor én kiiíratnék egy helyi népszavazást az árvízvédelmi védműről, hogy ne az legyen, mint a Ligetnél,
az ellenzőket pedig majd odaküldöm azokhoz, akiket elmos az árvíz, akkor azt hiszem szétszaladnának." Tarlós jelezte, egyeztet az ügyben Bús Balázs óbudai polgármesterrel.
Elment összeadni egy heteró párt
A főpolgármester már a sajtótájékoztató elején közölte, hogy csupán egy órát tud maradni, mert egy esküvőre siet. "Össze kell adnom egy fiút és egy lányt, ami szent dolog, és mindig nagy öröm számomra, igaz, mást nem is adok össze" - mondta. Utóbbit talán felesleges is volt hangsúlyoznia, mert bár a polgármesterek anyakönyvvezetői jogosítványokkal rendelkeznek, egynemű párokat ha akarnának, sem tudnának összeadni, hiszen az alaptörvény is férfi és nő kapcsolataként utal kizárólagiosan a házasság intézményére.