Októbertől kötelező, de még nincs új online pénztárgép

2016.09.02. 08:26

Egy hónappal a határidő előtt még csak az engedélyezési eljárása zajlik két pénztárgéptípusnak, pedig októbertől több ezer cégnek kellene használnia az újfajta kasszákat. A szigorúbb elbírálás, az új szoftveres funkciók beépítése és a régiek átírása miatt csúszik a fejlesztés. Az érintettek abban bíznak, hogy az adóhatóság elnéző lesz. 

Októbertől újabb mintegy 13 ezer vállalkozásnak kellene online pénztárgépet használnia, de egy hónappal a határidő előtt még egyetlen új típusú berendezés forgalmazását sem hagyták jóvá. Régi készüléket viszont nem használhatnak azok a cégek, amelyek az alábbi területeken működnek: 

Az októbertől online pénztárgépet használó ágazatok
Ágazat Működő cégek (db) Létszám (fő) Árbevétel (milliárd forint)
Gépjárműjavítás, -karbantartás 6315 17 518 166,6
Gépjárműalkatrész-kiskereskedelem 2047 4246 102,7
Motorkerékpár, -alkatrész kereskedelme, javítása 465 953 28,1
Plasztikai sebészeti tevékenység 431 941 10,8
Diszkót, illetve tánctermet működtetők 9 71 0,2
Testedzési szolgáltatás 687 1499 6,6
Fizikai közérzetet javító szolgáltatás 2432 6838 46,1
Ruházati tisztító szolgáltatás 371 3030 26,1

Forrás: Opten

Folyamatban lévő eljárások 

A kasszák árusítását a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) engedélyezi, ám a hivatal eddig egyetlen új típusú pénztárgépre sem adott ki forgalmazási engedélyt.  Lapunk érdeklődésére annyit közöltek: eddig két kérelem érkezett hozzájuk, „a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakhatósági részvételével zajló típusvizsgálati eljárások jelenleg folyamatban vannak”. A hivatal egyébként bizakodó, szerinte az új kötelezetti kör várhatóan időben hozzájut majd a készülékekhez. 

A kiskereskedelemben már korábban bevezették az adóhatósághoz bekötött pénztárgépeketForrás: MTI/Czeglédi Zsolt

„A cégek helyében mindenképpen kivárnék” – javasolta a kasszaforgalmazókat tömörítő Magyar Pénztárgép Szövetség elnöke. Novák Zoltán arra számít, hogy a határidő előtt lesz olyan pénztárgéptípus, amely forgalmazási engedélyt kap, de korántsem biztos, hogy lesz elegendő készülék is.  Ha teljesen új kasszákat kell legyártani, az 2–6 hétig is eltarthat. Valamivel gyorsabb megoldás, ha a raktáron lévő régi gépekben csak az úgynevezett adóügyi ellenőrző egységet (AEE) cserélik. Novák Zoltán bízik abban, hogy – akárcsak a kiskereskedelmi átállás idején – a NAV rugalmasan kezeli a határidőket, és aki azért nem rendelt kasszát, mert még nem lehetett, azt nem fogják megbüntetni.

Megkérdeztük erről a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV) is. Válaszuk szerint „a NAV bízik benne, hogy időben sor kerül az új követelmények szerinti sikeres engedélyezésekre”, és a piac ki tudja szolgálni az újonnan kötelezettek igényeit. Hozzátették: a forgalmazók március óta tudnak a bővítésről, sikeres engedélyezés után pedig nem kell legyártani az eszközöket, elég szoftvert frissíteni. Ennek érdekében az adóhatóság júniusban elérhetővé tett egy tesztkörnyezetet a fejlesztőknek, noha erre jogszabály nem kötelezi őket. 

Azt nem árulták el, hogy mikortól ellenőriznek, de a kasszák bevezetésekor a NAV azt ígérte: nem büntetik meg azokat a cégeket, amelyek önhibájukon kívül nem tudtak megfelelő pénztárgépet beszerezni. 

A szigorúbb eljárás miatt nem mernek kockáztatni

Abban, hogy eddig csak két engedélyezési kérelmet adtak be a forgalmazók, a szigorúbbá vált elbírálás is közrejátszott: a hivatal 60 napon belül vagy jóváhagyja az árusítást, vagy a most használatos kasszákra is visszavonja az engedélyt. A pénztárgép-forgalmazók nem mernek kockáztatni, mert ha például a 45. napon talált a hivatal egy hibát, nem biztos, hogy időre ki tudják javítani. Korábban ez könnyebb volt, mert szüneteltetni is lehetett az eljárást. 

Ha nem tudja a forgalmazó időben javítani a hibát, a régi gépek engedélyét is visszavonhatjákForrás: MTI/Marjai János

A pénztárgépszövetség vezetője szerint, amikor megszületett a rendelet, reálisak voltak a határidők, de az első hónapban volt némi csúszás. Hozzátette, a NAV elkészítette ugyan a teszteléshez szükséges szervert, ám ezt csak a pénztárgépekkel lehet kipróbálni, vagyis párhuzamosan zajlanak a fejlesztések és hibajavítások mindkét oldalon.

Ozsváth Lajos, az Optima pénztárgépeket forgalmazó Euro Prompt Kft. műszaki vezetője szerint nem valószínű, hogy szeptember közepéig lesz megfelelő gép. Októberre talán elérhető lesz egy-két típus, de az új üzembe helyezéseket még szeptemberben el kellene végezni. A műszaki vezető arra számít, módosítani fogják a határidőket, bár ha legalább egy pénztárgép zöld utat kap, akkor erre valószínűleg nem kerül sor.

„Nemcsak új funkciókat kellett a szoftverbe beépíteni, hanem a régieket is újra kellett írni, mert megváltoztak a kommunikációs protokollok” – indokolta a késlekedést Ozsváth Lajos. Az egyik újítás, hogy a pénztárgépeket el lehet adni, mivel átírhatók lesznek a használó cég adatai. Korábban csak egyszer lehetett „megszemélyesíteni” a gépeket, egy cég megszűnése után a kasszát ki kellett dobni. 

Távolról irányíthat a NAV

A jövőben arra is lehetőség lesz, hogy az adóhatóság üzenetet küldjön a pénztárgépre, amit az eszköz kinyomtat. Ez például akkor lehet hasznos, ha változik az áfakulcs. Az új programmal arra is képes lesz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hogy távolról beállítsa, mikor, milyen gyakorisággal küldjön adatokat a kassza. Így az adóhatósági szerverek leterheltségét lehet egyenletesebbé tenni, például úgy, hogy a nagyjából egy időben záró üzletek ne egyszerre továbbítsák a forgalmi adataikat.

Az autószerelők egy része számítógépes számlázó programmal kikerülheti az online kasszátForrás: MTI/Máthé Zoltán

A kasszakörbe újonnan bevont cégek egy részénél azonban nem sok változást jelent a szabályozás. Az előírás ugyanis nemcsak online pénztárgéppel, hanem számítógépen futó számlázó programmal is teljesíthető. Egy autójavító márkaszervizben például eddig is volt ilyen szoftver. Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének vezetője szerint a cégadatok alapján számolt 6300 cégnél jóval több, 9–11 ezer vállalkozás foglalkozik járműjavítással Magyarországon. Ezeknek 40-50 százaléka működik szabályosan,  közülük mintegy 3500 cég pedig olyan számlázási programot használ, amelyek használata október után is megfelel majd az előírásoknak.

„A kisebb műhelyekben, ahol eddig kézzel számláztak, nehezebb lesz az átállás” – mondta Spindler Tibor. Hozzátette, hogy a szakma tisztulási folyamatában az online kasszák is közrejátszanak, bár azt nem tudta megbecsülni, a vállalkozások mekkora hányada tűnhet el a jövőben. Az egyesület vezetője bízik abban, hogy a cégek betartják majd az előírásokat, és üzembe helyezik a kasszákat, ám amíg nincs megfelelő gép, addig szerinte nem lehet szigorúan számonkérni a szabályokat, és ezt az adóhatóságnak is figyelembe kell vennie. 

A márciusi adatok szerint mintegy 217 ezer online pénztárgép működik a boltokban, benzinkutaknál, a gyógyszertárakban, a vendéglátóhelyeken és a szállodákban. A mostani bővítést 2017 januárjában újabb követi: a taxisok és a pénzváltók bevonásával további mintegy 1300 vállalkozással nő az online pénztárgépet használó cégek száma. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK