Ezért kellett leállítani a Népszabadságot

2016.10.08. 14:51

Felfüggesztette a Népszabadság nyomtatott és internetes kiadását a kiadó Mediaworks Zrt. Közleményükben azt írták: azért döntöttek így, hogy a lap új koncepciójának kialakításáig és megvalósításáig „valamennyi érintett erre a kiemelt feladatra tudjon koncentrálni". Azt is írták, hogy az elmúlt tíz évben 74 százalékkal csökkent a lap példányszáma. Ez állhat a háttérben.

A Népszabadság első évfolyamának 1. száma az MSZMP kiadásában, a korábbi Szabad Nép folytatásaként jelent meg 1956. november 2-án. 1958. február 1-jétől átvette a Szabad Nép évfolyamszámozását (a 16. évfolyamra változott) és 1989 októberéig az MSZMP központi napilapja volt. Ezután egészen 1994-ig fejlécén ez állt: „szocialista napilap". 

Forrás: Origo

Pedig 1990 szeptemberétől már a Népszabadság Rt. adta ki a lapot. A fő tulajdonosa a Bertelsmann AG. 1994-től a lap CD-ROM, 1996-tól CD multimédia formában is olvasható, és ugyanettől az évtől kezdve az interneten is elérhető. 2003-ban a lap fő tulajdonosa a Ringier csoport lett. Ezután a lap megjelenése változott: először részben, később, 2006-tól pedig már teljesen színes lett. 2014 januárjában a Ringier és az Axel Springer fúziója miatt a Gazdasági Versenyhivatal döntése szerint a lapot kiadó Népszabadság Zrt.-nek új főtulajdonosa lett, több mint 70 százalékban az osztrák Vienna Capital Partners. A VCP fő tulajdonosa Heinrich Pecina osztrák üzletember. 2014 októberében a VCP a Mediaworks Hungary Zrt. nevű cégbe vonta össze a magyarországi médiaérdekeltségeit. Az osztrák tulajdonos akkor azt mondta: az a cél, hogy Magyarország legnagyobb kiadóvállalata vezető vállalattá váljon. A széles portfóliót pedig nemcsak megtartani, hanem fejleszteni is akarják. Úgy fogalmazott, hogy személyes meggyőződése szerint

a nyomtatott lapoknak is van létjogosultságuk – de a digitális tartalmakat is bővítik majd.

A vállalatcsoport akkori vezérigazgatója akkor azt mondta: az újonnan létrejött Mediaworks Hungary Zrt. 12 vállalat tulajdonosa, több mint 700 munkatársat foglalkoztat, 63 médiaterméket állít elő – egyebek mellett a Népszabadságot, a Világgazdaságot, nyolc megyei napilapot, sport- és szórakoztató lapokat, magazinokat.
A Magyar Szocialista Párthoz kötődő Szabad Sajtó Alapítvány révén 2015-ig jelentős befolyása volt a pártnak a lapban,

de 2015 júniusában az MSZP pártalapítványa eladta a csaknem 30%-os részesedését a Mediaworksnek. Akkor már a médiapiacon sejteni lehetett, hogy finanszírozási nehézségei lehetnek majd a Népszabadságnak, miután az MSZP kiszállt.

Addig is több milliárd forintos veszteséget termelt a lap, de a párt segítségével működött. Ezután az volt a kérdés: ki finanszírozza majd hosszú távon a lapot – és a veszteséget.

Zuhant a példányszám

Míg 1971-ben hét közben 730 ezer példányban, hétvégén pedig 810 ezer példányban jelent meg a lap, addig a rendszerváltás után folyamatosan csökkent az eladott példányszám. 1994-ben 300 ezer körül volt, 2002-ben 200 ezer, 2009-ben már csak 90 ezer, és 2011-ben körülbelül 67 ezer.
Ebben az évben több internetes újság is megírta, hogy már a Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megye napilapja is több példányszámban fogy, mint az országos terjesztésű Népszabadság.  Ezt a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség első negyedéves adataira hivatkozva írták meg.

A felfüggesztés

Szombaton reggel függesztette fel a Mediaworks a Népszabadság nyomtatott és internetes kiadását. A cég közleményében azt is írta, hogy Katona Viktort nevezték ki a Mediaworks Zrt. megbízott vezérigazgatójává, mert a korábbi vezérigazgató, Rónai Balázs saját kérésére távozott.
A dolgozókat felfüggesztették a munkavégzés alól, de az írták, hogy alapfizetésüket megkapják.
A Mediaworks közleménye szerint azért kellett felfüggeszteni a lap megjelenését, mert a példányszáma az elmúlt tíz évben 74 százalékkal, azaz 100 ezer példányt meghaladó mértékben csökkent.

Ennek következtében a lap 2007 óta több mint 5 milliárd forint veszteséget termelt, és az idén is további jelentős veszteséget halmozott fel.

Ahogy fogalmaztak: a jelenlegi üzleti modell működésével a Népszabadság a teljes cégcsoport eredményeit negatívan befolyásolja – ez pedig hosszú távon így maradna, ha a működését nem helyezik teljesen új alapokra. A kiadó most arra összpontosít, hogy az iparági trendeknek leginkább megfelelő üzleti modellt találjon a Népszabadságnak.
Az évek óta több milliárd forintos veszteséggel működő lapot tavaly nyárig az MSZP pártalapítvány finanszírozta – azóta a cég próbálta csökkenteni a veszteséget.
Ezt a lépést meg kellett tenni – a közlemény szerint -, mert a cégcsoport több mint ezer dolgozójának hosszú távú jövője a cég gazdasági sikerességén múlik. A kiadó felidézte, hogy szeptember 30-án megvásárolták a Pannon Lapok Társaságát, és ezzel „valódi regionális kiadóvá váltak, markáns jelenléttel a sportlapok és magazinok piacán". Azt is leírták a közleményben, hogy jelenleg is zajlik a Mediaworks székhelyének költözése költségtakarékosabb helyre – a korábbi Bécsi úti „Népszabadság-épületbe", ahol már több mint 400 munkahelyet kialakítottak. Mindez lehetőséget teremt a Mediaworks szerint a stabil gazdasági alapok megteremtésére.